اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

اندیشمندان اسلامی با تاکید بر حفظ وحدت اسلامی بر ایجاد اتحاد هرچه بیشتر بین مسلمانان جهان تاکید کرده و این مهم را عاملی برای ایجاد صلح و امنیت در جهان دانستند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،  سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که با موضوع " اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان " که از ۲۷ مهر ماه به صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است ۳۰ مهر نیز با حضور اندیشمندان جهان اسلام ادامه یافت و حاضران نقطه نظرات خود را با محوریت وحدت مطرح کردند.  

 اتحاد بین مسلمانان جهان 

حجت الاسلام و المسلمین علامه سید هاشم موسوی امام جمعه شهر کویته و عضو ارشد حزب مجلس وحدت مسلمین در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: اتحاد بین المسلمین یکی از نیازهای مهم عصر حاضر است که در آیات شریفه قرآن و احادیث نیز به آن سفارش شده است.

وی تصریح کرد: امام خمینی رضوان الله تعالی علیه شخصیت بزرگ عصر ما هستند که ایام ۱۲ الی ۱۷ ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند و مسلمانان را متوجه این موضوع ساختند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی تصریح کرد: منظور از اتحاد بین المسلمین این نیست که سنی شیعه شود یا شیعه سنی شود؛ بریلوی ها به اهل حدیث بپیوندند یا اهل حدیث بریلوی شوند؛ هرگز اینطور نیست؛ بلکه مراد از اتحاد بین المسلمین این است که ما از نظر سیاسی و اجتماعی تبدیل به دست و بازوی یکدیگر شویم؛ تمام قدرت های جهان اسلام با یکدیگر متحد شده و با دشمنان مقابله کنند؛ تبدیل به ید واحده شویم تا که هیچ سازش دشمن علیه ما کارساز نباشد.

وی خاطر نشان کرد: مراد از اتحاد بین المسلمین از منظر عقیدتی و معرفتی این است که فرقه های مسلمان رواداری و انعطاف به خرج دهند و در نتیجه آن، مسلمانان با یکدیگر مدارا نمایند؛ در چنین شرایطی است که مسلمانان می توانند عقاید و اصول خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. تا اگر خدای نکرده نقصی در عقاید وجود داشته باشد به کمک فرقه های دیگر آن را رفع کنند. همچنین می توانند نکات معرفتی ارزنده را به دیگران معرفی کنند تا دیگران نیز از آن مستفیض شوند. بنابراین چه بهتر که مسلمانان برای فهم بهتر قرآن، دین خدا یعنی اسلام و احادیث رسول (ص) گرد هم آیند و بحث و تبادل نظر نمایند تا اتحادشان بیشتر و بیشتر شود و نقطه نظراتشان به هم نزدیکتر گردد.

امام جمعه شهر کویته گفت: اختلاف نظر امری طبیعی است، چرا خداوند انسانها را متفاوت خلق کرده است؛ از ۵ برادر در یک خانوداه ۲ یا ۳ نفر با هم اختلاف نظر خواهند داشت؛ در حالی که آنها با هم دوست و متحد هستند و اگر خدای نکرده این افراد مورد هجوم دشمن قرار بگیرند همگی به میدان خواهند آمد و با دشمن مبارزه خواهند کرد.

وی ادامه داد: این روزها ما شاهد هستیم که عالم کفر متحد شده است؛ کشورهای اروپایی پیمان نامه شینگن را امضا کرده اند که بر اساس این پیمان نامه نزدیک به ۲۷ کشور از واحد پول مشترک برای مبادلات استفاده می کنند. مرز آنها مشترک است. اگر یکی از کشورهای عضو این پیمان به شما ویزا دهد آن، ویزای شینگن تلقی خواهد شد و شما با این ویزا می توانید بدون هیچ مزاحمتی و آزادانه به تمام این ۲۷ کشور مسافرت نمایید؛ در میان این کشورها نیز مرز خاصی وجود ندارد. مثلا اگر کسی از بلژیک به فرانسه مسافرت کند فقط از روی تغییر ظاهر دکل های برق و تلفن، آرایش خیابان ها و سایر امکانات می تواند متوجه شود که به کشور دیگری وارد شده است وگرنه این کشورها فرق زیادی با یکدیگر ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی افزود: لذا چه بهتر که کشورهای جهان اسلام که مشتمل بر ۵۱ الی ۵۲ کشور هستند نیز از واحد پول مشترک استفاده کنند؛ مرز مشترک داشته باشند و با یکدیگر روابط تجاری و ... داشته باشند. به این ترتیب جهان اسلام پیشرفت خواهد کرد و در سایه این پیشرفت ما این فرصت را خواهیم یافت که پیغام اسلام را به اقوام دیگر منتقل کنیم.

عضو ارشد حزب مجلس وحدت مسلمین گفت: بنابراین از این لحاظ اتحاد بین المسلمین امری ضروری به نظر می آید. در صورت اتحاد، صلح و امنیت برقرار خواهد شد. دشمنی وجود نخواهد داشت. جنگ و خونریزی نیز روی نخواهد داد و آشوبی نیز وجود نخواهد داشت. کسی از دیگری متنفر نخواهد بود و همگی با صلح و آشتی در کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد و برای پیشرفت کشورهایشان به یاری یکدیگر خواهند شتافت. در این صورت جهان اسلام در همه زمینه ها از جمله اقتصادی، فرهنگی، علمی و تکنولوژی و ... پیشرفت خواهد کرد و در سایه این پیشرفت، مسلمانان خواهند توانست عقاید خود و همچنین پیغام قرآن و رسول اکرم (ص) را به جهانیان ابلاغ کنند. بالاتر از همه اینها اینکه خداوند نیز به اتحاد و همبستگی سفارش کرده است و فرمایشات و احادیث فراوانی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در زمینه اتحاد امت وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین می توان گفت که اتحاد بین المسلمین در وهله اول فرمان خداوند و مطابق با سنت رسول (ص) است. در احادیث ائمه اطهار (ع) نیز به آن سفارش شده است و شیوه آنها نیز بر این اساس استوار بوده است. ما در احادیث می بینیم که امام صادق (ع) در خصوص برادران اهل سنت به ما تاکید می فرمایند که اگر یکی از برادران اهل سنت بیمار شود، بر مسلمان محب اهل بیت(ع) واجب است که به عیادت آن شخص برود. اگر یکی از برادران اهل سنت به چیزی نیاز داشته باشد باید به اندازه وسع به او کمک شود. اگر شخصی از اهل سنت از دنیا برود باید باید در مراسم تدفین و تشییع او حاضر شد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی گفت: شاهد هستیم که علمای اسلام به تبعیت از امام جعفر صادق (ع) در این ۱۴۰۰ سال از شیخ مفید، شیخ صدوق، کلینی و سایر بزرگان گرفته تا علمای معاصر همچون جمال الدین اسد آبادی که ۷۰-۸۰ سال پیش می زیسته است، همه علم اتحاد بین المسلمین را برافراشتند و در ادامه آیت الله سید محمد حسین بروجردی، امام خمینی (ره) و در پاکستان به تبعیت از امام خمینی (ره) شهید علامه سید عارف حسین الحسینی و ...همگی بر اتحاد بین المسلمین تاکید داشته و دارند.

وی افزود: از  برادران اهل سنت نیز افرادی همچون شیخ محمود شلتوت رییس جامعه الازهر مصر، دکتر طاها حسین و سید قطب و در پاکستان سید ابوالاعلی مودودی و دیگر شخصیات بر این موضوع تاکید کرده اند؛ بنابراین شیعه و سنی و تمام فرقه های مسلمان باید به این پیام گوش فرا دهند و در ایام ولادت با سعادت رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) قلب آن حضرت را خوشنود سازند و به سمت اتحاد و همبستگی حرکت نمایند. سخنی بر زبان نیاورند و اقدامی نکنند که در نتیجه آن به اتحاد بین المسلمین خدشه ای وارد شود. چرا که نتیجه چنین اقدامی به سود دشمن خواهد بود و قلب پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) به درد خواهد آمد بنابراین لازم است از چنین اقداماتی اجتناب شود.

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

 

کشورهای اسلامی زمام امور رهبری جهان را به دست بگیرند

مولوی عبدالمتین آخوند زاده، رئیس مجلس دانش و فکر کویته پاکستان، جمعه شب ۳۰ مهرماه در چهاردهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و هفته وحدت، با اشاره به محور گفتگو یعنی وحدت خاطرنشان کرد: سیرت پیامبر اکرم(ص) اسوۀ حسنه و الگو است. ویژگی های آن پاکیزگی، حیا، دانش و خرد است. حیات پیامبر اکرم(ص) یک الگوی کامل، جامع و مانع برای بشریت در زندگی فردی و اجتماعی است. حال، سوال این است که چطور جوامع انسانی را با آن آشنا سازیم.
 
وی افزود: در عصری که انسان دوران کشاورزی و صنعت را پشت سر گذاشته و وارد مرحله جدیدی شده است و از زمان ظهور اینترنت و فناوری های جدید از قبیل فناوری هسته ای تفکر و اندیشه انسان تغییر کرده است، انسانها به ظاهر از لحاظ مادی پیشرفت کرده اند، اما اگر این پیشرفت مادی از پشتوانۀ فکری، معنوی و الهی برخوردار نباشد، غیرممکن است که آن را از انحراف از اهداف بشری باز داریم. این در حال حاضر یک چالش است، علی رغم پیشرفت مادی جوامع غربی و زندگی مرفه، آنها در غرایز حیوانی غرق شده اند. و به خاطر غرایز حیوانی برای از بین بردن عزت، شرف و کرامت انسانی آماده هستند.
 
آخوند زاده ادامه داد: جوامع اسلامی درگیر اختلافات مذهبی و فرقه ای هستند و در نتیجه پراکنده شده اند. و به همین سبب ما بسیار عقب مانده ایم. امت اسلامی به عنوان حامل وحی و آخرین پیام الهی باید هدایت و رهبری جهانیان و میلیون ها نفر را به عهده بگیرد و وظیفه سنگین خود را انجام دهد.
 
وی با ستایش مردم ایران گفت: من به مردم ایران تبریک می گویم و از آنها تقدیر می کنم زیرا آنها یک نظام انقلابی و پویا در کشورشان دارند. این دولت انقلابی وظیفه دارد که به سازمان هایی کمک کند که در زمینه های فرهنگی و اجتماعی فعال هستند و نظریه پردازی می کنند.
 
وی پیشنهاد داد که کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان با هماهنگی با سایر کشورهای اسلامی زمام امور رهبری و راهنمایی جهان را به دست بگیرند و برای رفع مشکلات و حل مسائل مردم تلاش کنند. زیرا تا زمانی که ما برای کمک به عموم مردم تلاش نکنیم درگیر نزاع های فرقه ای خواهیم بود.
 
آخوند زاده تاکید کرد: در آینده نزدیک ما با یک چالش بزرگ مواجه خواهیم بود و آن مسئله امنیت و ثبات در افغانستان است. تشکیل دولت به عنوان یک الگو و نمونه و برقراری ثبات و امنیت برای کشورهای اسلامی یکی از بزرگترین چالشها است. درخواست اصلی من این است که با توسل به سیره پیامبر اسلام سعی کنیم تا به روش منطقی و علمی به انسانها بفهمانیم که التیام و مداوای زخم هایی که بر پیکر بشریت وارد شده است، وحی الهی است، تا انسانها بتوانند با اطمینان خاطر به سرنوشت خود حرکت کنند.
 
وی با اشاره به همه گیری کرونا گفت: در قرن بیست و یکم است که جهان با همه گیری کرونا روبرو است. باید علما، دانشمندان، دانشوران و پزشکان مسلمانان درمان آن را کشف کنند و از دعا و مناجات نیز کمک بگیرند. اگر در این کار موفق شوند، مردم متوجه آن خواهند بود. خداوند ما و همه مردان و زنان مسلمان را از شر مفسدان نجات دهد و از ما محافظت کند.

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

جریان تکفیر، مجری سیاست‌های استکبار جهانی

محترم شکریان استاد حوزه و دانشگاه بوشهر در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در ارتباط با «نقش استعمار و استکبار در ترویج و توسعه اندیشه‌ تکفیری و افراطی‌گری در جهان اسلام» سخن گفت.
 
وی با بیان این که جریان تکفیر و افراطی‌گری در واقع مجری سیاست‌های اسلام ستیزانه‌ استعمار و استکبار جهانی و مجری جنگ‌های نیابتی آن‌ها علیه پیکره جهان اسلام است، تصریح کرد: محمد بن عبدالوهاب که اهل عربستان بود،  توسط مستر همفر جاسوس کارکشته انگلیسی شناسایی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شکریان ادامه داد: ویژگی‌های روحی محمد بن عبدالوهاب باعث شد که تحت سیطره‌ی این جاسوس انگلیسی به خوبی تربیت شده و سیاست‌های گام به گام آن‌ها مانند تکفیر جامعه‌ی مسلمانان، انحراف در معارف دینی و صدور فتاوای ساختارشکنانه در جهان اسلام را اجرا کند.

وی با بیان این که این جریان علی‌رغم اینکه ظاهر اسلامی و ادعای معرفی اسلام را داشت ولی در حقیقت جنگ‌های نیابتی استکبار و استعمار را بر علیه جامعه‌ی اسلامی ساماندهی کرد، اظهار داشت: امروزه گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده و دیگر شاخه‌های آنها منبعث از این تفکرات وهابی هستند.

استاد دانشگاه بوشهر ضربه‌ای که استعمار انگلیس در راه‌اندازی این پروژه و توسعه‌ آن بر پیکره‌ی جهان اسلام وارد کرد را یک ضربه‌ی جبران ناپذیر خواند و افزود: غالبا جوانان و مردمی که به دنبال فهم اسلام بودند، در دام آن‌ها تربیت می‌شدند و بعدها، استکبار جهانی یعنی آمریکای جنایتکار نیز به مدد آمد.

وی در ادامه سخنان خود به مدرسه بقا متعلق به آمریکایی‌ها اشاره کرد که سران تکفیری و گروه‌های تروریستی در آن به حسب ظاهر محبوس و زندانی بودند لکن در واقع تربیت می‌شدند و حتی نوع عملیات‌های تروریستی هم به آنها آموزش داده می‌شد.

شکریان افزود: سران تکفیری و گروه‌هایی مانند داعش، النصره، مثل ابوبکر البغدادی، ابو ایمن عراقی، اسامه البلاوی همه در همین مدرسه‌ تربیت شده و بعد که به اصطلاح از این زندان رها شدند، تحت حمایت‌های تسلیحاتی آمریکایی‌ها و سیاست‌های حمایتی آنها قرار گرفتند.
 
وی در ارتباط با اهداف استکبار و استعمار از ترویج و توسعه این گروه‌های تروریستی، افراطی و تکفیری اظهار داشت: هدف نخست آنها در ابتدا مقابله با موج اسلام گرایی بود.

این بانوی اندیشمند، با بیان این که اسلام عزیز به دلیل تعالیم عالیه و منطبق با فطرت،  مورد استقبال جهانیان قرار گرفته و این باعث نگرانی استکبار و استعمار که منافع خود را در جاهل ماندن انسان‌ها می‌بینند، شده است، گفت: لذا آنها با راه‌اندازی و تقویت این گروه‌ها درصدد هستند که با معرفی اسلام به عنوان یک چهره‌ خونریز و تروریست، درواقع صورت مخدوشی را از اسلام به جهانیان معرفی کنند.

وی از مقابله با بیداری اسلامی به عنوان هدف دوم استکبار جهانی نام برد و تاکید کرد: بیداری اسلامی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مردم ایران رقم خورد.

شکریان ادامه داد: انقلاب اسلامی در واقع یک تعریف معتدل از دین و مذهب را به جهانیان عرضه کرد و این نوع رویکرد، ملت‌های مسلمان را تحت تاثیر قرار داد و جریان بیداری اسلامی شکل گرفت.

وی با بیان این که جریان بیداری اسلامی چیزی نبود که استعمار و استکبار به دنبال آن بودند، تصریح کرد: لذا دشمنان انقلاب اسلامی در صدد مقابله برآمدند و از راه‌های مقابله‌ی آن‌ها راه‌اندازی همین تفکرات تروریستی، افراطی و تکفیری در قالب نظریات و عملکردهای تروریستی آنها بود تا بلکه بتوانند جلوی  بیداری اسلامی را بگیرند.

این بانوی اندیشمند از مشغول کردن مسلمانان به تکفیر و کشتار یکدیگر و غافل کردن آنها از صهیونیسم، مقابله با جبهه‌ی مقاومت اسلامی که در کشورهای اسلامی به دست جوانان و مردم اسلام خواه و عدالت‌خواه مسلمان شکل گرفته و ناامن کردن جوامع اسلامی به عنوان دیگر اهداف دشمنان از ترویج گروه‌های تروریستی نام برد.

وی با بیان این که هرگونه پیشرفتی در بستر امنیت شکل می‌گیرد، توضیح داد: وقتی جامعه‌ی اسلامی دچار عملیات‌های تروریستی شود، ناامنی رقم می‌خورد لذا این جوامع روی آرامش را به خود نمی‌بینند و پیشرفت‌های مختلف در آنها معطل می‌ماند لذا استکبار و استعمار برای جلوگیری از پیشرفت مسلمانان و احیای تمدن اسلامی برای ترویج این گروه‌های افراطی تلاش می‌کنند.

شکریان در پایان سخنان خود راه علاج رهایی از این دام را توجه به توطئه‌های جوامع استکباری و استعماری و همچنین توجه به قرآن کریم، سیره رسول الله، ائمه‌ معصومین و صحابه‌ی کرام برای دستیابی به فهم صحیح دین به دور از افراط و افراطی‌گری خواند.

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

مقاومت در برابر دشمنان یکی از اصول مهم الهی 

علامه شیخ مصطفی حسن، استاد حوزه علمیه شهید عارف حسین الحسینی پاکستان در سخنانی در وبینار روز چهارم کنفرانس وحدت به موضوع اهمیت مقابله با دشمنان و مقاومت آنها در برابر ظلم اشاره داشت. او در این باره به قرائت آیه ای از قران کریم پرداخت و گفت: خداوند متعال در قرآن می فرماید: إن اللذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ألا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التی کنتم توعدون. «به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است».

علامه شیخ مصطفی حسن در ادامه به نقش مقاومت در مقابله با استکبار جهانی اشاره کرد و افزود: آیه های بسیاری درباره موضوع اتحاد و همگرایی وجود دارد که من یکی از آن ها را خواندم که در مورد استقامت و مقاومت بوده و در قرآن نازل شده است.

او با بیان اینکه خداوند متعال مقاومت را به عنوان یکی از سنت های محکم خود مطرح کرده است، تصریح کرد: مقاومت از سنن الهی است که هیچ گاه تغییر پذیر نیست. خداوند می فرماید: ولن تجد لسنه الله تبدیلا. «این سنّت خداوند در اقوام پیشین است، و برای سنّت الهی هیچ گونه تغییر نخواهی یافت».

با توجه به تاکید مکرر خداوند در آیاتش مبنی بر آگاهی و استقامت مسلمانان در برابر ظلم و کفر، بر مسلمانان واجب است که از اختلاف و تفرقه دوری کنند و حول محورهای الهی با یکدیگر متحد شوند. تنها در این صورت است که دشمن قادر نخواهد بود در جبهه مسلمانان اختلاف بیندازد و اهداف شوم خود را از قبال این تفرقه و شکاف محقق سازد.

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

وحدت، قلعه ای نفوذ ناپذیر در برابر توطئه دشمنان

حجت الاسلام و المسلمین حاج عباس حسن زاده رییس شورای عالی قرآنی افغانستان در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، با طرح موضوع «اخوت و برادری در جامعه اسلامی و چگونگی مقابله با تروریستها و نیروهای تکفیری در جهان اسلام» گفت: اتحاد امت اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در آیات و روایات زیادی بر آن تأکید شده است؛ قرآن کریم می فرماید: "انما المومنون إخوة. " موئمنان برادران یکدیگر هستند؛ حالا مراد از موئمنان ممکن است مرد باشد یا زن؛ در جامعه اسلامی و در بین ملتهای مسلمان همه با هم با همدیگر خواهران و برادران دینی هستند.  

وی تأکید کرد: مسلمانان  باید با یکدیگر برادر بوده و  زندگی مسالمت آمیز داشته باشند؛ چرا که هرچه وحدت و اخوت و برادری و مساوات و همدلی در میان آنها وجود داشته باشد و در ارتباط و معاشرت با یکدیگر باشند، به همان میزان قوی ومستحکم خواهند بود و مانند دژی محکم و قلعه ای نفوذ ناپذیر در برابر توطئه ها و دسیسه های دشمنان اسلام قرار خواهند گرفت.  

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده تصریح کرد: وحدت از توصیه های قرآن و رسول خدا(ص) و پیشوایان دینی ماست؛ در صورتی که مسلمانان در کنار همدیگر قرار نگیرند و وحدت نداشته باشند، دشمنان اسلام از این فرصت برای از میان بردن وحدت بین آنها سوءاستفاده خواهند کرد و این دژ مستحکم که توسط وحدت و اخوت و برادری و ارتباطات اسلامی بین آنها به وجود می آید، نفوذ پذیر خواهد شد و  در پی آن دشمنان اسلام با توطئه ها و دسیسه های جدید وارد شده و بر پیکره اسلام خدشه مهلکی وارد می کنند؛ ضربه های مهلکی که خود مسلمانان باعث آن بوده اند.

وی ادامه داد: امروز در جهان معاصر و در روزگاری که ما و شما به سر می بریم، نمونه های چنین وضعیتی قابل مشاهده است؛ پدید آمدن گروههای تکفیری و افراطی و تندرو در منطقه و جوامع اسلامی باعث بروز اختلافات میان مسلمانان شده که خود به جدایی بیش از پیش آنان با یکدیگر منجر شده است؛ همه اینها در حقیقت هشداری است به ما که توطئه ها و دسیسه های دشمن را همواره مد نظر خود قرار دهیم؛  تفکر تکفیری و افراطی  و تند روی که توسط خود مسلمانان به وجود آمده اما با پول و اقصاد و پشتوانه های مالی کشورهای دیگری که سیاستی ضد اسلامی دارند تقویت می شوند.

 رییس شورای عالی قرآنی افغانستان گفت: هدف این کشورها بدون شک تضعیف اخوت اسلامی و قدرت و عظمت جامعه اسلامی و زیر سوال بردن تعالیم عالیه اسلام می باشد؛ این در حالی است که قرآن مجید هم در موارد مختلف، همواره بر اهمیت صلح و برادری و امنیت و آرامش در میان جامعه اسلامی تاکید کرده و در جایی  می فرماید که اگر بین شما اختلاف و تفرقه حاکم گردیده و جدا از یکدیگر بسر بردید، مسلم بدانید که ضعف بر شما مستولی خواهد شد و سستی گریبانتان را خواهد گرفت.

وی افزود: سستی و ضعفی که امروز در میان جوامع اسلامی شاهد آن هستیم، ناشی از همین اختلافات می باشد؛ اختلافاتی که هم اکنون در بسیاری از کشورهای اسلامی هم اکنون قابل مشاهده است؛ در کشور افغانستان هم متأسفانه ما از این قواعد مستثنی نیستیم؛ امروز تفکر تکفیری و افراط گرایی و تن روی وارد سرزمین افغانستان شده و ازمنابع مختلفی  تقویت و حمایت م یشوند؛ تفکراتی که از بین بردن مفکوره های سالم اسلامی که مبنای آن زندگی مسالمت آمیز، کنار یکدیگر بودن و برخورداری از یک زندگی سعادتمند است را مورد هدف خود قرار داده اند.  

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده خاطر نشان گرد: هدف چنین تفکرات و حامیان آن زیر سوال بردن وحدت و زندگی سعادتمند و برقراری حکومتی تند رو است که هدف آن جز ترور و از بین بردن شخصیتهای سیاسی، علمی و فرهنگی در جوامع اسلامی و مخصوصا در کشور ما، افغانستان، نمی باشد.  

وی با بیان این مطلب ادامه داد:خوشبختانه مردم مسلمان افغانستان به طور قطع ثابت کرده اند که همیشه در کنار هم بوده و اخوت و برادری بین خود را هیچگاه فراموش نکرده اند؛ زندگی مسالمت آمیز شیعه و سنی در سرزمین افغانستان همواره قابل مشاهده بوده است که علت آن نیزبه پیروی آنها از قرآن و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، وجود یک قبله واحد و مشترکات زیاد بین آنها باز می گردد که خود برای تحقق یک زندگی مسالمت آمیز سعادتمند و باعزت و سربلند تحت یک جامعه اسلامی کفایت می کند.

رییس شورای عالی قرآنی افغانستان اظهار کرد: تروریستها و افراط گرایان تلاش می کنند تا  مردم افغانستان و کل منطقه و جهان را از این زندگی مسالمت آمیز همراه با امنیت و آرامش محروم کنند و این مسلمانان هستند که باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و با زندگی مسالمت آمیز در کنار هم و از طریق همین اخوت و برادری توطئه ها و دسیسه های دشمنان اسلام را خنثی کنند.

 وی ادامه داد: یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهم که باید مورد توجه کلیه مسلمانان و مخصوصا مسلمانان منطقه و کشورهای همسایه های افغانستان قرار گیرد این است که ما هر چه بیشتربه توطئه های دشمنان اسلام گوش دهیم و به آن سمت حرکت کنیم، در حقیقت جبهه مخالف خود را یعنی جبهه صهیونیستهای بین المللی را حمایت  و پشتیبانی کرده ایم و این  امری بسیار خطرناک است.

رییس شورای عالی قرآنی افغانستان خاطر نشان کرد: امروز دشنان ما اختلافات را در میان ملتهای مسلمان و دولتهای اسلامی  شعله ور ساخته، یکی را بر علیه دیگری تحریک کرده و خود به تماشا و استفاده از سود حاصل از آن در جهت منافعشان مشغول هستند؛ تلاش ما باید به ایجاد صفی واحد در میان مسلمانان معطوف گردیده تا مثل گذشته باهم در سایه مهر قرآن و پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)  با برادری و اخوت اسلامی زندگی را سپری کنیم و وحدت و صمیمیتی که باعث قوت انسان و جامعه اسلامی می شود را محقق سازیم.

وی در پایان تأکید کرد:همه ما مسلمانها باید تلاش کنیم، در پرتوی هدایتهای قرآن و هدایتهای پیشوایان دینی، از زندگی متعالی بهره شده و توطئه های ناشی ازافراط گرایی و تندروی و بالاخره تکفیریها را خنثی کنیم و از میان حرکتها و عملیات تروریستی با سلامتی عبور کنیم.  

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

ضرورت آسیب شناسی وحدت

ماموستا سید عارف عنایتی، عضو شورای عالی افتاء استان کردستان، در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: بحث وحدت امت اسلامی یکی از مبانی فقهی و اصولی شرعی در تمام مظاهر اسلامی است که متاسفانه امروز شاید دچار آسیب‌هایی شده باشد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن بارها با الفاظ مختلف مومنین را به همدلی، اتحاد و اتفاق دعوت کرده است؛ «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» یعنی خداوند رحمان به صورت مستقیم تمام مسلمان‌ها را دعوت کرده که دست در دست هم با همفکری، با همدلی و  اتحاد امور جامعه را پیش ببرند و به سعادت اخروی برسند.

ماموستا عنایتی گفت: بزرگان یهودیت و مسیحیت با آن همه اختلاف نشستند و با هم به اتحاد دست یافتند، دست در دست هم بازار مشترک، پول مشترک، ارتش مشترک و ...ایجاد کردند و در مقابل مسلمان‌ها صف واحدی را تشکیل دادند که آنها را دچار تفرقه و تشتت کنند که متاسفانه تا حدی هم موفق شدند،   امروز ما می‌بینیم اکثر کشورهای اسلامی با هم اختلاف دارند.

وی افزود: در ماه رمضان  و زمان افطار هواپیماهای کشور مسلمان، کشور مسلمان دیگری را بمباران می‌کند، مسجد را بر سرشان خراب می‌کند، آیا این است اتحاد امت اسلامی؟ آیا این است همدلی و واعتصموا بحبل الله که خداوند دستور داده است؟ آیا ولا تفرقوا این هست که امروز مسلمان‌ها دارند؟  حاشا و کلا!

عضو شورای عالی افتاء استان کردستان تأکید کرد: در عرصه بین‌المللی بزرگان و روسای کشورها باید بنشینند و در سطح کلان، منازعات را حل کنند و به اتحاد و اتفاق برسند و دست در دست هم دلسوز اسلام باشند. امروز ما به راستی دلسوز اسلام نیستیم. اگر من شافعی مذهب هستم تمام تلاشم در دفاع از مذهب شافعی هست و جعفری مذهب تمام تلاشش دفاع از مذهب خودش هست و ...اما این روش و سنت پیغمبر نیست. پیغمبر برای همه‌ی انسان‌ها حتی یهودیان، حتی مسیحیان و حتی برای بت‌پرست‌ها دلسوز بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما بخواهیم اتحاد امت اسلامی به ویژه در عرصه‌ی ملی و در کشور ما برقرار بشود، ناگزیریم دگرپذیر باشیم نه این که تنها عقاید خود و هم صنفان و هم‌کیشان خود را قبول داشته باشیم، بلکه باید تمام عقاید را به رسمیت بشناسیم و برایشان احترام قائل شویم و در تمام مسائلی که کشور به آن نیاز دارد، شریک باشیم.

ماموستا عنایتی اظهار کرد: اگر وحدت درعمل نباشد چه فایده‌ای دارد!؟ ما باید  دلایل عدم وحدت عملی در بین امت اسلام را آسیب‌شناسی کنیم، باید دگر پذیر باشیم و  اجازه بدهیم همه مذاهب، اعتقادات خودشان را بیان بکنند؛ ائمه‌ی جمعه‌ و روحانیت دانشگاهیان و فرهنگیان و ...آزادی بیان داشته باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، همه ما بتوانیم دیگران را در همه‌ عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی  به رسمیت بشناسیم و در همه‌ عرصه‌ها با مشارکت  و همدلی، با تشریک مساعی بتوانیم عملا وحدت را در جامعه‌ی اسلامی پیاده نماییم.

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

 

اصول اعتقادی مشترک، محکمترین ادله برای وحدت

حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به بحث تحکیم وحدت اسلامی و وحدت ادیان، گفت:همه ما اعم از مسیحیت، یهودیت، اسلام و ادیان ابراهیمی باید اتحاد و وحدت داشته ‌باشیم و معنویت دینی را در جوامع کنونی ترویج دهیم. علمای ما هم قبول دارند که جا دارد در مقابل الحاد و معنویت‌های غیر دینی و عرفان‌های کاذب، ادیان ابراهیمی یک فعالیت مؤثر و جذاب داشته باشند.  

وی ادامه داد: حال که در یک نگاه کلی نیاز به وحدت ادیان ابراهیمی داریم، پس زمانی که به وحدت اسلامی می‌رسیم مسئله جدی‌تر و ضروری‌تر به نظر می‌رسد. می شود گفت، وحدت در جهان اسلام هم مبناش این است که در اصولی چون توحید، نبوت و معاد با برادران اهل سنت اشتراک داریم و مبانی دینی و اصول اعتقادی اولین دلیل و یکی از محکمترین ادله برای  وحدت است.  

حجت الاسلام و المسلمین معلمی افزود: نکته‌ دوم این است که به هر صورت بین انسان‌ها اختلاف نظر وجود دارد؛ اما اختلاف نظر هم در یک فضای آرام، صمیمی و دوستانه بیشتر قابل حل است؛ لذا این مبنای دوم هست که ما باید وحدت داشته باشیم  و در یک فضای دوستانه و صمیمی بشینیم  و مباحثمان را مطرح کنیم. حالا ممکن است در این مسئله به توافق برسیم یا نرسیم ولی حداقل زوایای بحث برای هر دو طرف بیشتر روشن می شود؛ یعنی ما می‌توانیم دریابیم که طرف مقابل ما با چه مبنایی مخالف ما هست.

وی خاطر نشان کرد: در یک فضای دوستانه و با اتحاد بهتر می‌توانیم مشکلات جهان اسلام را حل کنیم؛ چه مشکلاتی که در درون خود جهان اسلام وجود دارد چه مشکلاتی که از بیرون  به آن تحمیل می شود. مشکلاتی که از  بیرون به جهان اسلام تحمیل می‌شوند، شدیدتر نیاز به وحدت دارند؛ مثلا در مورد قضیه فلسطین اگر واقعا از روز اول اتحاد بین جهان اسلام وجود داشت و دولت‌ها همکاری می‌کردند، اصلا کار به اینجا نمی‌رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت:  خود این که جهان اسلام متحد می‌شوند، دست به دست هم می دهند و هم فکری می‌کنند باعث می‌شوند دشمن را تا جایی که آمده، متوقف بکنند. دشمن می‌خواهد نه تنها در فلسطین که یک نماد است بلکه بقیه‌ی جاهای جهان اسلام را هم تصرف بکند و همین طورجلو بیاید و یا بقیه جهان اسلام را با خود موافق بکنند یا با آن‌ها مقابله بکنند.  

وی تأکید کرد: خود فلسطین می تواند نمادی باشد برای تحکیم وحدت و مقابله در برابر آنچه که از بیرون به ما تحمیل می‌شود؛ یعنی درواقع اگر جهان اسلام خودش را آنجا نشان بدهد و به فلسطین کمک کند که به پیروزی برسند،  تنها فلسطین به پیروزی نرسیده‌است بله کل جهان اسلام به پیروزی رسیده است. امروز موضوع، فلسطین است، فردا جای دیگر و پس فردا جای دیگر، فرقی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین معلمی  خاطر نشان کرد: قضیه داعش واقعا نشان داد که اگر ما مقداری دست به دست هم بدیم و در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و ...با هم متحد شویم، می توانیم پیروز شویم. داعش  یک گروه تنهایی که چند نفر دور هم جمع شده باشند،  نیست؛ بلکه  یک چیز حساب شده و طراحی شده ای است که چندین سال است روی آن کار کرده اند. می‌خواستند با کل جهان اسلام از درون جنگ کنند و نشان بدهند که خود مسلمان‌ها با هم جنگ دارند و یکدیگر را قبول ندارند و در واقع به نام اسلام، پرونده‌ اسلام را ببندند.

وی تأکید کرد:هرقدر رفتار مسالمت‌آمیز در جهان اسلام بیشتر شود، اختلافات نظری هم بهتر مطرح می‌شود. بنا نیست که شیعه، سنی بشود و یا سنی، شیعه شود. بناست که این‌ها بتوانند دوستانه صحبت کنند مثل خود علمای شیعه و خود علمای سنی که بین خودشان هم اختلاف نظر وجود دارد و هر قدر با تفاهم بتوانند با یکدیگر بحث بکنند، بهتر به نتیجه می‌رسند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: مشکلاتی هست که دشمنان جهان اسلام از خارج به آن تحمیل می‌کنند و  فقط با وحدت اسلامی قابل حل است. قضیه لبنان و فلسطین و جنگ سی و سه روزه و ... نشان داد که اگر جهان اسلام  یک مقدار مقاومت کند، دشمن شکست می خورد. درواقع شکست ما از بزرگی دشمن نیست، بلکه از ضعف ماست. ما قوی باشیم، دشمن ضعیف خواهد شد.  

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

 

اختلافات  پر برکت 

آیت الله محمد عندلیب همدانی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، پیرامون محور «تعامل شرط اساسی تقریب» گفت:منظور از تعامل انسانی این است که انسان‌ها صرف نظر از مذهب و مکتب چگونه تعامل‌کنند؟ چه تعامل دینی، تعامل اسلامی، تعامل مذهبی، تعامل ملی و چه تعامل سیاسی؛ همه‌ی این‌ها یک بعد از واژه‌ی عام تعامل را نشان می‌دهد؛ اما در محضر دانشمندان اسلامی از مذاهب مختلف که سخن از تعامل به میان می‌آید، مقصود تعامل اسلامی است.

وی ادامه داد: تعاملی که ریشه‌ی همه‌ی این تعامل‌هاست؛ تعامل علمی ویژه‌ی دانشمندان در رشته‌های مختلف علوم، چه علوم دینی، چه علوم انسانی، چه علوم تجربی است؛ نکته‌ی اول که در این تعامل لازم می باشد،  این است که بپذیریم متفاوت هستیم، بپذیریم همانگونه که رنگ، پوست و نژاد و جغرافیای ما متفاوت است، افکار و عقاید ما نیز گوناگون است.

آیت الله همدانی با بیان این مطلب تأکید کرد: هرگز کسی نباید دیگری را اجبار و اکراه به پذیرش رای خود کند، هرگز نسبت به مخالف خود تکفیر، توهین نداشته باشیم. اختلاف‌های فقهی، اختلاف‌های کلامی، اختلاف‌های تفسیری، اختلاف‌های دیگر رشته‌های علوم را نه تنها نباید ترک نکنیم، بلکه باید این اختلافات را مبارک بدانیم؛ اگر اختلافات علمی هدایت صحیح شود می‌تواند برای همه‌ی ما پر برکت باشد.

وی ادامه داد: دانشمندان علوم اسلامی در تمام رشته‌ها، در تعامل علمی نباید از روح دین و  اساس قرآن که تمام دستورات و فروع قرآن و سنت به آن وابسته است، غافل باشند؛ نمی توان در هیچ تعامل علمی از کرامت انسان و  از عدالت و روح شریعت که اجرای عدالت و قسط بین همه انسان‌هاست غافل ماند؛ همچنین در تعامل علمی با نگاه فقهی، نباید حقوق را که یک علم پیشرفته است کنار بگذاریم و یا اخلاق امور علوم انسانی را کنار بگذاریم.

 مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم  اظهار داشت: درست است که محوطه‌ی بحث ما فقه است؛ اما فقه مقارن امروز با فقه مقارنی که در گذشته‌ها بحث می‌شده است تفاوت دارد. در اجتماعیات فقه اگر به علوم انسانی، به اخلاق و عرفان و  به ویژه به حقوق نظر نکنیم، تعامل علمی فقهی صحیحی نخواهیم داشت؛ باید به این نکته توجه داشت که فقه ما هم تاسیسیات دارد، همه امضاییات؛ در بخش امضاییات بالخصوص معاملات، فقه جزایی، فقه سیاسی نباید از یافته‌های بشری خود را کنار بگذاریم؛ در همان محدوده‌ی فقه پویای اسلامی و  در همان محدوده‌ی قرآن و سنت نبوی باید از عقل، از سیره‌های عقلایی و از  داده‌های بشری بهره‌ی کافی و وافی را ببریم.

وی با اشاره به مغفول ماندن فقه مضاف؛ فقه التعامل و التعایش مع مختلف الملل و النحل گفت: این درون همان تعامل علم و آن فقه مقارن با آن معنای وسیعش می‌گنجد؛ علمای فرقه‌های مختلف اسلامی بیایند، نکاتی که از فقه، از اول طهارت تا پایان دیار، جنبه‌ی تعامل دارد را برجسته کنند و در مورد آن‌ها سخن بگویند و  قواعد فقه تعامل  و فروع آن را بررسی کنند که این راه تقریب عملی، راه زدودن تنش و راه کم شدن اختلافات مضر در عین پذیرش تفاوت‌های فکری است.

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

 

یادگیری ادب اختلاف 

مولوی حبیب الرحمن مطهری، امام جمعه اهل‌سنت شهرستان خواف، جمعه شب ۳۰ مهرماه در چهاردهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تبریک ایام ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و سبط بزرگوارشان حضرت امام جعفر صادق(ع) و همچنین هفته‌ وحدت، درباره رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجرات و حرمت‌شکنی و توهین در اسلام خاطرنشان کرد: اختلاف، سنت طبیعی الهی است که در همه مخلوقات مشاهده می‌شود. در اختلاف خلقت حکمت‌های زیادی نهفته است و کسی هم اعتراضی ندارد و نمی‌تواند بگوید که چرا خدای متعال این اختلافات را در مخلوقات خود به وجود آورده است پس تاریخچه اختلاف از همان ابتدای خلقت آدم وجود داشته و این برای ابتلا و آزمایش انسان‌ها لازم و ضروری است.
 
وی ادامه داد: اما ما باید ادب اختلاف و روش بهره‌گیری از این اختلافات و روش همزیستی را یاد بگیریم و بدانیم در میان صحابه و یاران رسول الله (ص) اختلاف وجود داشت. در میان ائمه مذاهب و علمای دین هم اختلاف بود و این اختلاف فقط به منظور فهم نصوص و رسیدن به حق بود و در عین حال بهترین برخورد و ادب را نسبت به همدیگر داشتند، آنها الفت و محبت را بین خود داشتند و آیه قرآن را مد نظر داشتند که خدای متعال می‌فرماید: «انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم ان الله علیم خبیر» : آنها می‌دانستند که خدای متعال این قبایل و طوایف و امت‌ها را که به این صورت خلق کرده فقط به خاطر شناخت است اما ملاک اصلی تقوای الهی است.
 
مطهری خاطرنشان کرد: پس اختلاف می‌تواند باعث شکوفایی باشد اما باید ادب اختلاف و روش همزیستی را یاد بگیریم. این منازعات و کشمکش‌هایی که امروز مشاهده می‌شود به خاطر جهل از این موضوع و به خاطر این است که رعایت ادب اختلاف را نکرده‌ایم. وقتی که در اصول و فروع مشترکاتی داریم پس باید سخن یکدیگر را گوش کنیم و احترام یکدیگر را داشته و حقوق یکدیگر را رعایت کنیم تا این که ان شاءالله زندگی اسلامی خوب و خوشی را تجربه کنیم. به امید اینکه خدای متعال این توفیق را به ما عنایت کند که روش همزیستی را بدانیم، ادب اختلاف را رعایت کنیم و همه با محبت و الفت و برادری در کنار یکدیگر زندگی کنیم.

اندیشمندان اسلامی: اتحاد مسلمانان جهان راه ایجاد صلح و امنیت است

 

اخوت، قاعده اصلی برای برپایی یک جامعه اسلامی

انتل ضیاء، رئیس بخش زبان و ادبیات اردو دانشگاه بانوان بینظیر بوتو در پاکستان طی سخنانی در وبینار روز چهارم کنفرانس وحدت با اشاره به موضوع اخلاقیات و برادری دینی گفت: خداوند، انسان را جانشین و خلیفه خود در این دنیا قرار داده و مرتبه اشرف مخلوقات را به او داده است. برای مرتبه اشرف مخلوقات شدن شرایطی وجود دارد که با تحقق آن، یک فرد می تواند به اعلی ­ترین مقام انسانیت برسد. یکی از اصولی­ ترین شرایط این است که فرد، عمل کننده­ رهنمودهای بیان شده از طرف خدا و رسول خدا باشد.   وقتی شعور انسان بیدار شود یا قدرت تفکر و تعقل او به پختگی برسد، درباره خلقت خود فکر می­ کند. به گفته اقبال، فرد بعد از خودشناسی به هستی شناسی سپس به عرفان الهی و در نهایت به مرحله بی نهایت خود می ­رسد و وقتی یه این مرحله رسید، آنگاه به درجه انسان کامل دست می یابد.

وی افزود: آخرین منزل عشق، طلب خداست که از اطاعت و بندگی شروع می شود. هنگامی که خداوند متعال انسان را خلق کرد به او خصوصیات و ویژگی­ های خود را عطا فرمود. خداوند متعال پیغام خود را در مورد نحوه زندگی کردن در دنیا و اصول زندگی کردن، به وسیله پیامبران به انسان رسانید و او را آموزش داد.

وی با اشاره به ویژگی های مورد نظر پروردگار عالم گفت: یکی از صفت­ ها و ویژگی­ هایی که خداوند به انسان عطا فرمود، اخلاق (تخلیق) است. مورد اخلاقی که پیامبر بر آن تاکید داشته اند، حفظ برادری است. از آنجایی که تعلق ما به آخرین پیامبر است، پس بهترین الگوی آموزش، زندگی و اخلاق، حضرت رسول می ­باشد. ایشان به حُسن خلق توصیه کرده اند و به امت خود فرموده اند که اخلاق خود را به بهترین اخلاق مبدل سازید.  

انتل ضیاء ادامه داد: امروزه در کشورهای مختلف اسلامی که گرفتار مشکلاتی هستند، مهمترین آموزه­ های اسلام مانند محبت، همدردی، ایثار، از خودگذشتگی، برادری، کمک به یکدیگر، احوالپرسی بیماران، کوشش برای رفع مشکل مسلمانی که در گرفتاری است، به فراموشی سپرده شده است. به همین دلیل، کشورهای مختلف اسلامی زیر بار فشار ستمگران هستند. از جمله دلایل تفرقه، پیروی از هوای نفس و پیروی از نظام شیطانی است که اقبال از آن با نام نظام ابلیسی یاد کرده است و بر خلاف اصول طلایی اسلامی است.

 انتل ضیاء همچنین ادامه داد:  تفرقه ­افکنی در اسلام امری ناپسند و مذموم است. اسلام به دوست داشتن یکدیگر، همدردی و صلح و برادری دستور داده است. یک مسلمان با مسلمان دیگر جنگ نمی­ک ند، برای او بداندیشی نمی­ کند، به او آزار نمی­ رساند. اگر به عنوان یک ملت و قوم مسلمان می­ خواهیم پیشرفت کنیم باید به اصول و قوانین طلایی اسلام عمل کنیم که اصلی­ ترین آن برادری، صلح و درس دوست داشتن است.

سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که با موضوع " اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان " از ۲۷ مهر ماه به صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است، فردا با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۴:۳۰ در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما به کار خود پایان می دهد.

در این کنفرانس هشت محور، جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی مورد بحث و بررسی اندیشمندان قرار گرفت.

هدف از برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علما و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

همچنین بنابه اعلام دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی، همزمان با عید بزرگ میلاد باسعادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع)، سران قوا، جمعی از مسئولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، صبح روز یکشنبه دوم آبان‌ماه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
این دیدار طبق ضوابط و آئین‌نامه‌های ستاد مقابله با کرونا و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محل حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

ارسال نظر