اندیشمندان اسلامی از خدمات مرحوم آیت الله تسخیری تجلیل کردند

اندیشمندان اسلامی شرکت کننده در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس از خدمات وحدت آفرین مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری تجلیل کردند.

به گزارش عاشورا نیوز بهع نقل از خبرگزاری ایرنا،  شرکت کنندگان در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تجلیل از تلاش های وحدت آفرین آیت الله تسخیری دبیرکل اسبق مجمع تقریب مذاهب اسلامی، خدمات ایشان را الگویی برای منادیان وحدت مسلمانان دانستند.

** رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید:
آیت الله تسخیری برای مسلمانان به مثابه یک چراغ راه بود

«سید سلمان حسینی ندوی» رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید، آیت الله محمدعلی تسخیری را به مثابه چراغ راه برای مسلمانان توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «سید سلمان حسینی ندوی» رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید از کشور هند، در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس، در ارتباط با «آیت الله محمدعلی تسخیری» دبیرکل اسبق مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تصریح کرد: واقعیت این است که «آیت‌الله محمد علی تسخیری» یک فقیه با بصیرت بود.

وی با بیان این که آیت الله تسخیری برای مسلمانان به مثابه یک چراغ راه بود، اظهار داشت: او یک شخصیت اسلامی بزرگ محسوب می‌شد.

حسینی ندوی ادامه داد: استاد «تسخیری» در سال ۱۹۴۴ چشم به جهان گشود و در تمام طول عمر مبارک خود در زمینه دعوت به «وحدت اسلامی» و نزدیک‌ ساختن آراء و دیدگاه‌های مذاهب مختلف اسلامی به یکدیگر نقش‌آفرینی کرد.  

وی تاکید کرد: درگذشت این شخصیت اسلامی بزرگ نه تنها فقدانی بزرگ برای جمهوری اسلامی بلکه فقدانی برای تمام کشورهای جهان اسلام بود.


** شیخ المستاوی:
آیت الله تسخیری همواره به دنبال ایجاد وحدت کلمه میان مسلمانان بود

شیخ المستاوی اظهار داشت: آیت الله تسخیری همواره به دنبال ایجاد وحدت کلمه میان مسلمانان بود؛ چیزی که جوامع اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شیخ صلاح الدین المستاوی، دبیرکل شورای عالی اسلامی تونس در بیست و سومین وبینار از سی ‌و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت، اظهار داشت: اصولی نظیر صلح، امنیت، آرامش، همزیستی مسالمت‌آمیز و تسامح جنگی از نقاط اشتراک میان بشریت در سراسر جهان هستی محسوب می‌شوند به همین دلیل افرادی که دارای نیتی صادقانه هستند باید در مسیر تحقق این اصول نه فقط برای مسلمانان بلکه برای تمام جوامع بشری، تلاش کنند.

وی افزود: در همین ارتباط، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را از تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست».

وی به بیان خاطراتی از همکاری خود با مرحوم آیت الله تسخیری پرداخت و گفت:  در آن زمان که گردهمایی «تفکر اسلامی» برگزار می‌شد، مرحوم آیت الله تسخیری هم حضور داشتند، اخلاق نیکوی او، چهره نورانی او و لبخندهای دلنشین او هیچگاه از خاطرم نمی‌رود، باید گفت او از یک علم عمیق برخوردار بود،  زمانی که به زبان عربی صحبت می‌کرد به خوبی بلاغت و فصاحت در گفتارش را میتوانستیم احساس کنیم؛ نه تنها من که بسیاری دیگر از شرکت کنندگان در گردهمایی «تفکر اسلامی» در الجزایر، مجذوب آیت‌الله شیخ «محمد علی تسخیری» شدند.

شیخ المستاوی ادامه داد:آیت الله تسخیری در زمینه علوم اسلامی از علم و سواد بسیار زیادی برخوردار بود، ایشان فارغ التحصیل نجف و حوزه علمیه قم بودند در واقع او تنها به فراگیری علوم دینی اکتفاء نکرد و به فراگیری علوم عصر نوین در مدارس فکری و فرهنگی مختلف هم  پرداخت؛ همین ویژگی موجب شد تا او در طول چندین و چند سال به یکی از رهبران بزرگ عرصه علم و فکر و اندیشه در سطح جهان اسلام تبدیل گردد.

دبیرکل شورای عالی اسلامی تونس اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود آیت‌الله تسخیری پست‌ها و مسئولیت‌های زیادی را بر عهده داشت؛ این مَرد بزرگ در طول فعالیت‌های خود در جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های زیادی نقش‌آفرینی کرد و مأموریت‌های فراوانی را به انجام رساند؛ او در بسیاری از کنفرانس‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.

وی در همین خصوص ادامه داد: آیت الله تسخیری اهتمام زیادی به مشارکت در تمامی همایش‌ها و کنفرانس‌ها علیرغم سختی‌ها و مشقت‌هایی وجود داشت، داشتند؛ اما او تلاش می‌کرد که فرصت مشارکت در هیچیک از این همایش‌ها و کنفرانس‌ها را از دست ندهد.

دبیرکل شورای عالی اسلامی تونس تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری عضو یکی از دفاتر مجمع جهانی فقه اسلامی بود، دفتری که آیت‌الله شیخ محمد حبیب بالخوجه مسئولیت نظارت بر آن را برعهده داشت در واقع آیت‌الله تسخیری از احترام بسیار زیادی در نزد شیخ محمد حبیب بالخوجه برخوردار بود؛ البته تمامی علماء، بزرگان و اعضای مجمع جهانی فقه اسلامی احترام بسیار زیادی برای آیت‌الله شیخ «محمد علی تسخیری» قائل بودند ایشان هیچگاه از کار، فعالیت و تلاش در عرصه علم دست نکشید.

شیخ المستاوی ادامه داد: مرحوم شیخ تسخیری در طول زندگانی خود پژوهش‌های علمی زیادی را انجام داد اما از کیفیت هیچ یک از آنها نکاست، این عالم بزرگ زمانی که پژوهشی را انجام می‌داد و آن را ارائه می‌کرد، با سعه صدر، به سؤالات پیرامون این پژوهش‌ها پاسخ می‌گفت.

وی به بیان ویژگی دیگر مرحوم شیخ تسخیری پرداخت و گفت: او در طول نقش‌آفرینی خود در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همواره به این مسأله اهتمام داشت که تمامی علمای مسلمان، شیوخ و اندیشمندانی را به کنفرانس‌های مجمع تقریب دعوت کند تا از رهگذر آن «وحدت اسلامی» در سراسر جهان شکل گیرد.

شیخ المستاوی تصریح کرد: تحقق «وحدت اسلامی» به خودیِ خودکافی است تا تمامی مسلمانان با مذاهب مختلف به صورت برادرانه در کنار یکدیگر زندگی کنند و با تلاش فراوان مقابل ترویج تعصب‌گرایی، افراطی‌گری و تروریسم ایستادگی کنند.

 وی با اشاره به اینکه مجمع جهانی فقه اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با نظارت آیت‌الله تسخیری بسیاری از تألیفات علمای شیعه و اهل تسنن را به منظور تقویت «وحدت اسلامی» منتشر کرده‌اند، اظهار داشت: در تمامی این تألیفات به مشترکات میان مسلمانان اشاره شده است، در این تألیفات ما آیات، روایت و احدایثی را می‌یابیم که جملگی بر لزوم تقویت «وحدت اسلامی» تأکید دارند، این تألیفات به زبان‌های مختلفی ازجمله فارسی و عربی منتشر شده است.

شیخ المستاوی تصریح کرد: باید گفت سلسله تلاش‌هایی که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در طول سالیان متمادی انجام داده، موجب شده است تا یک فضای علمی و فکری برای نزدیک‌تر شدن مذاهب مختلف اسلامی به یکدیگر فراهم گردد، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اقدامات خود تلاش کرده است تا افراطی‌گری و تعصب‌گرایی از سطح جهان اسلام برچیده شود تا جلوی هرآنچه را که موجب ظهور و بروز جنگ، درگیری و مناقشه میان اقشار مختلف مسلمانان می‌شود، بگیرد.  
 
وی با بیان اینکه یکی از محورهای کنفرانس ۳۵ وحدت اسلامی آیت الله تسخیری است، اظهار داشت: آیت الله شیخ محمد علی تسخیری یکی از شخصیت‌های بزرگ و برجسته علمی و فکری بودند، شخصیتی که هرچند امت اسلامی امروز او را از دست داده است، اما آثار، افکار و اعمالش همچنان پس از او باقی مانده‌اند ایشان نه تنها در عرصه‌های فکری و علمی ید طولایی داشتند بلکه از صبر، تحمل و سعه صدر بسیاری نیز برخوردار بودند، گاهی من خود شاهد بودم که برخی از افراد در تلاش بودند که برای شیخ آیت الله تسخیری دادگاه تشکیل دهند و او را مورد بازخواست قرار دهند، اما این مَرد بزرگ با سعه صدر، صبر، تحمل و شکیبایی، بهترین برخورد را با این وقایع داشت.

شیخ المستاوی اضافه کرد: آیت‌الله شیخ تسخیری در چنین شرایطی گذشت می‌کرد، زیرا به دنبال ایجاد وحدت کلمه میان مسلمانان بود؛ چیزی که جوامع اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند؛ باید گفت که امت اسلامی امروز به علمایی معتبر نیاز دارد، ما به علمایی نیاز داریم که از اخلاص برخوردار بوده و نسبت به امت اسلامی دلسوز باشند؛ علمایی که همّ‌وغم‌شان سختی‌ها و بحران‌های جهان اسلام باشد و بتوانند اقشار مختلف مسلمانان با مذاهب گوناگون را زیر یک پرچم واحد گردهم آورند.  
 
دبیرکل شورای عالی اسلامی تونس خاطر نشان کرد: مذاهب اسلامی مختلف دارای نقاط اشتراک زیادی هستند و همه ما میدانیم که نقاط اختلافی میان آنها بسیار کم است؛ کسانی که تلاش می‌کنند تا نقاط اختلافی میان مسلمانان را بزرگ جلوه دهند، به دنبال وحدت کلمه میان مسلمانان نیستند، آن‌ها نمی‌خواهند که مسلمانان بر مشکلات و معضلات خود فائق آیند.


**عضو حزب سعادت ترکیه در سی و پنجمین کنفرانس وحدت؛
ادب و فروتنی بارزترین ویژگی آیت الله تسخیری بود

«حسن بیتمز» عضو حزب سعادت ترکیه تصریح کرد: ادب و فروتنی آیت الله تسخیری علی‌رغم سطح بالای علمی وی موجب شده بود بتواند قلوب همه کسانی را که او را می‌شناختند، فتح کند.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «حسن بیتمز» عضو حزب سعادت ترکیه در ابتدای سخنان خود در سی و پنجمین کنفرانس اسلامی به آیه ۲۳ سوره احزاب اشاره کرد که می‌فرماید: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ  فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا: از میان مؤمنان مردانی‌ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آنها در انتظارند و [هرگز عقیده خود را تبدیل نکردند»
 
وی در ادامه توضیح داد: همانطور که در این آیه بیان شده است در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند، صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.
 
بیتمز در ارتباط با «آیت الله محمد علی تسخیری» دبیرکل اسبق مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام  به عنوان یکی از محورهای کنفرانس وحدت امسال تصریح کرد: آیت الله محمد علی تسخیری انسانی بود که  اوصافی که در این آیه ذکر شد را در برداشت. و به تمامی عهد و پیمانی که در مقابل خداوند متعال بسته بود، تا آخرین نفس خود با جهاد و پشتکار عمل کرد.
 
وی در ارتباط با نحوه آشنایی خود با آیت الله تسخیری گفت: اولین فرصت آشنایی بنده با او در سال ۲۰۱۰ در نشست همکاری جوامع اسلامی که در استانبول برگزار شد، میسر گردید. در این نشست توفیق حضور و دیدار را در جلسه ویژه آیت‌الله تسخیری با استاد ما آقای اربکان که در مورد وحدت جهان اسلام بود، داشتم.
 
عضو حزب سعادت ترکیه با اشاره به دیدارهای متعدد خود با آیت الله تسخیری در نشست‌های مختلف، تاکیدکرد: تصویری که از آیت الله تسخیری در این نشست‌ها برای من ایجاد شد، این بود که او انسانی با هدف است و تا آخرین نفس و تا آخر عمر برای اتحاد جهان اسلام و برطرف کردن عناصر تفرقه انگیز در مقابل وحدت اسلامی تلاش می‌کند.
 
وی با بیان این که آیت الله تسخیری یک عالم در سطح اجتهاد بود و تمامی علوم اسلامی را در سطح بالا تحصیل کرده و به آن عمل می‌کرد، گفت: او در تمامی تلاش‌هایی که در راستای تقریب مذاهب اسلامی در مجمع تقریب انجام داد، مصمم و بی‌باک بوده و بدون بهانه گیری و با پشتکار عمل می‌کرد.
 
حسن بیتمز از باور داشتن بر لزوم وحدت اسلامی، اعتقاد بر ضرورت اقدام بی درنگ و فوری در راستای ایجاد وحدت، تلاش برای حکمرانی خوبی، درستی و عدالت، تلاش برای ایجاد یکپارچگی و برادری در جهان اسلام با برگزاری بی وقفه کنفرانس‌های وحدت و همچنین مشارکت در فعالیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی بین مذاهب اسلامی به عنوان دیگر ویژگی‌های شخصیتی آیت الله تسخیری نام برد.
 
وی در ادامه افزود: در نتیجه این تلاش، عزم و اراده، از شرقی‌ترین نقطه اسلام از اندونزی تا به غربی ترین نقطه آن یعنی مراکش تفکر وحدت اسلامی گسترده شده و برای احقاق این تفکر در بین دولت‌ها و جوامع مختلف اقدامات جدی آغاز شده است.
 
عضو حزب سعادت ترکیه با اشاره به این که مشکلات جسمی نتوانست آیت الله تسخیری را از تلاش و کوشش غیورانه بازدارد، گفت: آیت الله محمد علی تسخیری به رغم دارا بودن سطح علمی بالا و انجام وظایف خطیر، انسان متواضع و فروتنی بود. با این نزاکت و فروتنی خویش قلوب همه افرادی را که او را می‌شناختند و با او کارکرده بودند، فتح کرده بود.


**  حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری:
آیت‌الله تسخیری دارای تفکری اعتدالی بود/ کنفرانس وحدت به نشانی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است

دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به ویژگی‌های آیت الله تسخیری گفت: آیت الله تسخیری روش تعامل و تفکری اعتدالی داشت که در بیان و زبان می‌توانست این تفکر اعتدالی را به مخاطب انتقال دهد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در وبینار بزرگداشت آیت‌الله تسخیری، به بیان سابقه آشنایی خود با آیت‌الله تسخیری پرداخت و گفت: در کمتر از یک سالی که با ایشان آشنا بودم از وجودشان بسیار استفاده کردم و متوجه شدم که ایشان انباشتی از تجربه است لذا پیشنهاد دادم که مستندی از زندگی خود تهیه کنند. بنابراین جلساتی با حضور ایشان ضبط شد و سپس از ابتدای زندگی آیت الله تسخیری تا زمانی که وارد ایران شدند، تبدیل به مستند شد.

وی به بیان ویژگی‌های شخصیتی آیت الله تسخیری پرداخت و گفت: ویژگی اول اینکه ایشان عرب زبان بود و در محیط عربی زندگی کرده بود و علاقه او به ادبیات عرب باعث شده بود که یک سخنور ادیب با فصاحت و بلاغت مثال زدنی شود. این ویژگی باعث شده بود در نشست‌ها و دیدارها از عبارات جذاب عربی استفاده کند که موجب جذب مخاطب می‌شد.

وی دومین ویژگی آیت‌الله تسخیری را تحصیلات عالیه در حوزه‌های علمیه و تحصیلات خارج از حوزه عنوان کرد و گفت: ایشان از آیات عظام و مراجع بزرگی در زمان خود مانند آیات عظام گلپایگانی، خویی، حکیم و لنکرانی بهره برده و شاگردی کرده بود. به خصوص از شهید آیت‌الله صدر بسیار استفاده کرده بود و مجذوب شخصیت ایشان بود.

دکتر شهریاری ویژگی سوم آیت الله تسخیری را منش‌های اخلاقی او دانست و گفت: ایشان با علمای مذاهب دیگر حس اخوت و رفاقت مثال زدنی داشت و این حس را می‌توانست به طرف مقابل انتقال دهد، که موجب می‌شد همه او را دوست بدارند.  

وی افزود: ویژگی چهارم ایشان این بود که بیش از ۵۰ سال در حوزه بین‌الملل فعالیت داشت و حضور مستمر ایشان در این فضا با خلقیات و جذبه نفسانی خود موجب شده بود رفقای بسیاری در جهان اسلام داشته باشد. لذا این ویژگی بسیار حائز اهمیت بود که توانسته بود با بزرگان جهان اسلام ارتباط وثیقی برقرار کند.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه به ویژگی پنجم آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: ایشان روش تعامل و تفکر اعتدالی داشت که در بیان و زبان می‌توانست این تفکر اعتدالی را به مخاطب انتقال دهد.

وی افزود:‌ ویژگی ششم ایشان این بود که از نظر خطی فراجناحی بود و موجب شده بود از همه جناح‌های سیاسی مورد استقبال قرار گیرد. همچنین نگاه فراملی داشت که او را تبدیل به شخصیت مرتبط با جهان اسلام کرده بود. لذا به جایگاه‌هایی دست پیدا کرده بود که امروزه عجیب شمرده می‌شود مثلا عضویت در سازمان کنفرانس اسلامی، مجمع فقه اسلامی جده، اتحادیه جهانی علمای مسلمین و ...

دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: آیت‌الله تسخیری طی ۵۰ سال فعالیت در حوزه بین‌الملل، مؤسسات بسیاری تأسیس کرده بود از جمله مؤسسه اصلی فرهنگ بین‌الملل که ایشان پایه‌گذار آن بود.  

دکتر شهریاری تأکید کرد: آیت‌الله تسخیری به دلیل شخصیت فراملی خود فرهنگ تقریب و وحدت را با اعماق جانش پذیرفته بود و این پذیرش درونی در لسان او هم نفوذ پیدا کرده بود و می‌توانست در مخاطب تأثیر بگذارد. در حقیقت این شخصیت فراملی باعث شده بود نگاه او به تقریب و وحدت در جهان اسلام نگاهی عمیق و باور پذیر برای مخاطب شود. غیر از اینکه خودش به آن به عنوان یک اصل و راهبرد، نه به عنوان تاکتیک و امر ظاهری و تقیه، باور داشت، می‌توانست با بیان فصیح و شیوای خود آن را به مخاطب انتقال دهد و این باور را در مخاطب خود نیز ایجاد می‌کرد.

کنفرانس وحدت به یک نشان برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است
حجت الاسلام شهریاری درباره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی نیز خاطرنشان کرد: این کنفرانس تأثیر بسیار زیادی در رشد و توسعه اندیشه وحدت و تقریب در جهان اسلام داشته است. هرچند بسیاری از افراد از یکی از مختصات این کنفرانس انتقادهایی داشته‌اند، اما به نظر بنده، کنفرانس وحدت طی این ۳۵ دوره، تبدیل به یک نشان برای جمهوری اسلامی شده و در اذهان علما و فرهیختگان جهان اسلام نقش بسته است. این یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی بوده است.

وی با اشاره به کنفرانس سال گذشته گفت:‌ کنفرانس سی و چهارم در سال گذشته در شرایط کرونایی کلا به صورت وبیناری و مجازی برگزار شد و بالغ بر ۴۶۰ نفر دعوت شدند و از میان آنها بیش از ۳۵۰ نفر سخنرانی کردند و این سخنرانی ها تا ۴۲۰ نفر هم رسید اما به دلیل کمبود زمان تعداد محدودتری ارائه شد. برای اولین بار گسترده‌ای از سخنرانان داخلی و خارجی فرصت سخنرانی پیدا کردند. چرا که در سال‌های گذشته عده محدودی فرصت سخنرانی پیدا می‌کردند و در فضای محدودی انجام می‌شد اما در کنفرانس سی و چهارم این فضا برای مدعوین ایجاد شد که بسیاری از سخنرانان داخلی و خارجی سخنرانی داشته باشند.

دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: تجربه کنفرانس سی و چهارم باعث شد در کنفرانس سی و پنجم نیز حضور مجازی را نشان جدیدی برای کنفرانس جدیدی برای کنفرانس وحدت تعریف کنیم. چرا که سخنرانی‌های مجازی کنفرانس سال گذشته موجب مراجعه گسترده از کشورهای مختلف به سایت کنفرانس (https://iuc.taqrib.ir) و بالا رفتن رتبه آن در بین سایت‌های کشوری شد.

وی افزود: ما این نشان را در کنفرانس سی و پنجم حفظ کردیم و تلاش کردیم افرادی که به دلیل کرونا یا شرایط محدود کشور ما توانایی حضور در کنفرانس را نداشتند با ارسال سخنرانی در بستر مجازی حضور پیدا کنند. همچنین سعی کردیم مهمانانی به صورت حضوری داشته باشیم و حدود ۶۰ نفر از مهمانان به صورت حضوری در کنفرانس شرکت کردند و برنامه‌های مستقلی برای آنان طراحی و انجام شد. لذا ترکیب بین مهمانان حضوری و سخنرانان در فضای مجازی دستاورد جدیدی برای کنفرانس وحدت خواهد بود.

دکتر شهریاری تاکید کرد: تکثر سخنران‌ها و استقبالی که از این روش در این کنفرانس شد نشان داد که فضای مجازی می‌تواند عرصه‌ای را در اختیار ما قرار دهد که بسیاری از اشکالات کنفرانس رفع شود و ما این روش را بعد از کرونا نیز ادامه خواهیم داد.

وی درباره مهمانان حضوری کنفرانس امسال نیز خاطرنشان کرد: امسال میهمانان شاخص و برجسته جهان اسلام در حد مفتی‌های اهل سنت و علمای برجسته جهان اسلام و یا سیاسیون نقش اول در جهان اسلام دعوت شده‌اند که این هم دستاورد جدیدی برای کنفرانس سی و پنجم است.

حجت الاسلام دکتر شهریاری در پایان تأکید کرد: آیت‌الله تسخیری یک پدر برای من محسوب می‌شود به دلیل اخلاق و منش شخصی و  تجربه انباشته ای که داشتند و همیشه نکات قابل استفاده و سودمندی از ایشان می‌شنیدم و همواره حس وابستگی به ایشان را در خودم احساس می‌کردم. امیدوارم که افرادی مانند آیت‌الله تسخیری در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و پیام ائمه اطهار(ع) برای مکتب اسلام توسط افرادی که دارای اندیشه وحدت و تقریب هستند به سراسر جهان ارسال شود.

ارسال نظر