همکاری‌های تهران و اسلام آباد برای مبارزه با تروریسم گسترش یافته است

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به بهبود وضعیت مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر و راهبرد دو همسایه برای مقابله با عناصر خرابکار، گفت: همکاری‌های ضدتروریسم میان تهران و اسلام‌آباد بیش از پیش تقویت یافته است.

به گزارش روز جمعه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «شاه محمود قریشی» در مصاحبه با مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی وی افزود: تهران و اسلام‌آباد همکاری های خود را برای مقابله با ناامنی‌ها و هرگونه تحرکات تروریستی در نزدیکی مرزهای مشترک افزایش داده‌اند.

قریشی که روز چهارشنبه در دومین اجلاس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی ایران در تهران شرکت و سخنرانی کرد، گفت: رشد همکاری‌ها با ایران بویژه توافق های اخیر میان دو کشور همسایه در بحث مبارزه با تروریسم بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان استراتژی مشترکی را برای مقابله با پدیده تروریسم اتخاذ کرده اند.

شاه محمود قریشی با تاکید بر اراده مشترک ایران و پاکستان برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، گفت: در برخی اوقات ما شاهد حوادثی در مرزهای مشترک یکدیگر هستیم که عوامل اصلی آن خرابکارانی هستند که هرگز نمی‌خواهند مرزهای ما آرام باشد اما ایران و پاکستان به تثبیت مرزهای صلح و دوستی خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در سه سال گذشته که از روی کار آمدن دولت عمران‌خان در پاکستان می‌گذرد، روابط دوجانبه ما با ایران به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

سازوکار هماهنگ ایران و پاکستان برای مراقبت از مرزها

شاه محمود قریشی گفت: ایران و پاکستان از یک مکانیسم فعال برای هماهنگی در مرزها با دستور کار انسداد حوادث و مقابله با عناصر تروریستی برخوردار هستند.

وی افزود: ما ساختارهایی داریم که از طریق آن می توانیم در مرزهای مشترک هماهنگ باشیم، اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و یک استراتژی مشترک برای مقابله با هرگونه حوادث اتخاذ کنیم. خوشبختانه حوادث مرزی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

او گفت: پاکستان چندین گام برداشته است که مدیریت بهتر مرزها را تضمین می‌کند که یکی از آنها حصارکشی مرزهای مشترک با ایران است و امیدواریم فنس کشی تا پایان سال ۲۰۲۱ تکمیل شده و نتایج مثبتی را رقم خواهد زد.

همکاری‌های تهران و اسلام آباد برای مبارزه با تروریسم گسترش یافته است

گام‌های نوآورانه دو همسایه برای تقویت تجارت

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه با اشاره به افزایش تبادل هیات‌های بلندپایه در سطوح مختلف میان ایران و پاکستان از جمله سفر اخیر مدیرکل آموزش ارتش پاکستان به تهران و سفر آتی مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی به تهران، افزود: ظرفیت‌های عظیمی در تجارت دوجانبه وجود دارد اما نبود کانال بانکی مانع بزرگی در این زمینه است.

قریشی اظهار کرد: ایران و پاکستان باید به دنبال راه‌های نوآورانه برای تقویت تجارت دوجانبه باشند.

او گفت: مشاور بازرگانی نخست وزیر پاکستان قرار است ماه آینده میلادی به همراه هیاتی به ایران سفر کند تا در مورد چگونگی افزایش تجارت مشترک بحث و تبادل نظر انجام دهد.

نگرانی‌ها بابت تحرکات داعش در افغانستان

شاه محمود قریشی در بحث افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای برای کمک به صلح در این کشور از جمله نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان در تهران، ظهور داعش و تحرکات اخیر تروریست‌های این گروه در افغانستان را موجب نگرانی عمیق اسلام‌آباد و دیگر کشورهای منطقه دانست.

وی افزود: ایده گردهمایی وزیران خارجه همسایگان افغانستان کمک مشترک برای غلبه بر چالش‌ها است و تروریسم نیز عمده ترین چالش در افغانستان و منطقه به حساب می‌آید.

وزیر امور خارجه پاکستان تروریسم را یکی از چالش‌های اصلی پیش روی افغانستان دانست و گفت: اسلام‌آباد نمی‌خواهد شاهد گسترش ردپای داعش در منطقه باشد و برای رسیدگی به این مشکل به یک رویکرد هماهنگ نیاز است.

وی افزود: یکی از چالش‌ها تروریسم وجود سازمان‌های تروریستی بین‌المللی است و داعش نیز یکی از آنهاست، ما نمی‌خواهیم ردپای آنها در افغانستان یا منطقه افزایش یابد بنابراین آنچه ما نیاز داریم یک رویکرد هماهنگ و یکپارچه برای مقابله با چنین عناصری است.

خروج ناگهانی آمریکا و هرج و مرج در افغانستان

شاه محمود قریشی ضمن تکذیب هرگونه توافق اسلام‌آباد با واشنگتن برای عملیات اطلاعاتی آمریکا در افغانستان از طریق حریم هوایی پاکستان، گفت: عقب نشینی ناگهانی آمریکا و ضعف دولت اشرف غنی عامل اصلی هرج و مرج در افغانستان است.

وی افزود: شما دیدید که در فرودگاه کابل چه اتفاقی افتاد و جان صدها بی دفاع از دست رفت بنابراین آن عقب نشینی ناگهانی آمریکا به سردرگمی و آشفتگی اوضاع در افغانستان دامن زد.​

ارسال نظر