دستاوردهای سفر رییس سازمان زندان‌ها به خوزستان

بازدید از کانون اصلاح و تربیت اهواز، سرکشی از اندرزگاه نسوان سپیدار، بازدید از پروژه مجتمع حرفه آموزی و کار درمانی الحدید و ... از جمله اقدامات سفر رییس سازمان زندان‌ها به استان خوزستان بود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ، محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان ها درآخرین برنامه از سفر سه روزه خود به استان خوزستان با حضور در کانون اصلاح و تربیت اهواز از بخش‌های مختلف این مرکز بازدید و با تعدادی ازمددجویان و کارکنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این بازدید از برنامه‌های ترسیم شده به منظور بازسازی سراسری و ارتقاء کیفیت و کارایی این موسسه کیفری برای نگهداری و اصلاح و تربیت مددجویان ابراز خرسندی کرد و گفت: وجود اماکن مناسب و استاندارد پیش زمینه اجرای برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان ها و مراکز تامینی و تربیتی است.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: در اولویت‌های ترسیمی سال دوم مدیریت سازمان که در راستای سیاست های تحول و تعالی نظام قضایی کشور تبیین و ابلاغ شده است، جایگاه اقدامات فرهنگی و هنری و رویکردهای علمی و کارشناسی در راستای جذب حداکثری مددجویان به برنامه های تغییر رفتار و تقویت و عمق بخشیدن کیفی به فرایندهای اصلاحی و تربیتی، بسیار پر رنگ دیده شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۲ اولویت تبیینی تحت عنوان گام دوم توسعه و کارایی نظام زندانبانی، ۱۰ موضوع مستقیم یا ماهیتاً به حوزه اقدامات فرهنگی و بازپروری و توانمندسازی زندانی اشاره دارد.

حاج محمدی در این بازدید با کارکنان و مددجویان این مرکز گفتگو و به سوالات آنان پاسخ داد.

در این بازدید پژمان پروین مدیر کل زندان های خوزستان گزارشی از اقدامات گسترده عمرانی به منظور ارتقاء کارایی، بهسازی، بازسازی و زیباسازی سراسری این موسسه کیفری ارائه داد.

حاج‌محمدی همچنین در روز سوم سفر به استان خوزستان با حضور در محل احداث مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان خوزستان موسوم به «الحدید» در جریان روند ساخت و تکمیل این پروژه قرار گرفت.

رئیس سازمان زندان ها در این بازدید با اشاره به پیشینه محل ساخت این اردوگاه گفت: جای جای این مرکز در دوران دفاع مقدس، شاهد حضور دلاورمردانی بوده که نفس و وجود خود را فدای آرامش مردم، دفاع از اسلام و مملکت اسلامی کردند. انسان هایی که پیش از تولد خیلی از جوانان امروز خود را فدا کردند تا آنان در آرامش و عزت زندگی کنند.

عضو شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه احداث مجموعه ای که رسالتش نجات انسان های گرفتار خصوصاً آلوده به افیون و مواد مخدر است افزود: نجات انسان های آسیب دیده و اصلاح شخصیت و درمان جسم و روح آنان در حقیقت تداوم کاربرد ارزشمند این مکان در دفاع از ارزش های انسانی در دهه اول انقلاب است.

وی اظهار داشت: نگاه ارزشمند مدیران و کارکنان این مجموعه می تواند در دوران بهره برداری از آن، روح و اندیشه رزمندگان و شهدا را در هدایت انسان ها و رهاییدنشان از گرفتاری ها تداوم بخشد.

حاج محمدی با تاکید بر ضرورت شتاب بخشی به روند احداث این پروژه از مدیرکل زندان های خوزستان به واسطه اقدامات صورت گرفته در این خصوص تقدیر و بر ضرورت استمرار و تمرکز بیشتر بر موضوع تاکید کرد.

رئیس سازمان زندان ها خطاب به جمع حاضر خصوصاً پیمانکاران پروژه نیز گفت: وقتی برای احداث اینچنین اماکنی کار می کنید، جدا از انگیزه های عمومی و معمول، باید بدانید که کار شما دارای برکت و ارزش است و هر چه با عشق و انگیزه بیشتر در خصوص اتمام پروژه و بهره برداری از آن تلاش کنید، قطعاً در پاداش و اجر محصول آن که نگهداری از انسان‌های گرفتار و نجات معتاد است شریک خواهید بود.

این مقام ارشد قضایی کشور با اشاره به مشکلات ناشی از اعتیاد در جوانان و آثار بسیار مخرب آن بر زندگی آنان گفت: هدف این است این چنین مراکزی با نگهداری مجرمان مواد مخدر، ضمن صیانت از پاک سازی محیطی جامعه و مصون داشتن بیش از پیش آحاد مردم از آسیب های مواد مخدر در سطوح قاچاقچی، توزیع کننده و استعمال کننده، زمینه بهبود افراد و بازگرداندن سالم و سعادتمندانه آنان به جامعه را با استفاده از روش های علمی اصلاح و تربیت و تغییر رفتار و همچنین اشتغال و مهارت آموزی فراهم سازند.

بر اساس این گزارش، مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی خوزستان واقع در کیلومتر ۵۰ جاده اهواز به اندیمشک چند سال است که پس از تملیک مستحدثات اولیه آن به عنوان مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی و برای محکومان جرائم مواد مخدر استان خوزستان در عرصه ۸ هکتار برای مجموعه ندامتگاه بسته و بیش از ۴۰۰ هکتار برای آموزش های فنی و آموزی و اشتغال زندانیان در حال احداث می باشد.

اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی "الحدید" در محل پادگان سابق شهید چراغچی و پادگان "الحدید" احداث می شود.

در سومین روز از سفر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به استان خوزستان کارگاه برش و چاپ البسه بنیاد تعاون و مجموعه رفاهی سربازان وظیفه ندامتگاه سپیدار اهواز افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

محمد مهدی حاج محمدی در مراسم افتتاح مجموعه رفاهی یگان وظیفه زندان های خوزستان توجه به سربازان وظیفه را به گفت: پرسنل وظیفه نقش بسزایی در تامین امنیت موسسات کیفری به عهده دارند، لذا لازم است خدمات در خور شأن به این عزیزان ارائه شود.

رئیس سازمان زندان‌ها اظهار داشت: از مفاهیم هنر باید در اصلاح و تربیت مجرمان استفاده موثر شود و برای این موضوع نیاز است که کارشناسان فرهنگی و هنری زندان محتواهایی تولید کنند که انگیزه‌های پذیرش آموزه های اصلاحی و تربیتی و تغییر رفتار را در زندانی تقویت کند و با تکرار این آثار جذاب، فرد خود را بیش از پیش با جریان اصلاح رفتار همراه سازد.

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین در بازدید از زندان سپیدار اهواز در جمع صمیمی همکاران حضور یافت و پس ازشنیدن نقطه نظرات آنان با تاکید بر اینکه دغدغه و هدف مدیریت در اصلاح ساختارهای خدمتی کارکنان حضور بیشتر همکاران در کنار خانواده وحضور مفید در محیط کار است گفت: تلاش های کارشناسی و دقیقی با استفاده از رای و خرد جمعی مدیران سازمان و استان ها انجام شده تا بتوانیم انتظار به حق جامعه را در نگهداری موثر مجرمان و اصلاح و تربیت آنان به درستی به انجام برسانیم.

وی تاکید کرد: با اجرای قانون تسری پس از ۹ سال، تلاش کردیم تا دغدغه‌ها و مشکلات همکاران خصوصاً آن دسته از عزیزان که در خط مقدم کار زندانبانی قرار دارند؛ بیش از سایرین مرتفع شود لذا همکاران اطمینان داشته باشند که ارزش و کارشان برای ما مسلم و تمهیدات مدیریتی برای اصلاح ساختارها و بهبود بهره وری متناسب با رسالت سازمانی تدبیر می گردد.

حاج محمدی در ادامه این بازدید با افتتاح ساختمان جدیدالاحداث در مجاورت زندان سپیدار اهواز، کارگاه برش پوشاک و چاپ بر البسه تجاری تولیدی را به عنوان بخشی از اشتغال زنان این زندان افتتاح کرد.

ساختمان جدید الاحداث کاربرد کارگاهی داشته و در فاز نهایی کار، سه مجموعه کارگاهی شامل خیاطی، رنگ ریزی پارچه و کارگاه قنادی ونان فانتزی و در نهایت تولید لیوان یکبار مصرف را خواهد.

براساس این گزارش، حاج‌محمدی در سومین روز از سفر خود به خوزستان جهت سرکشی از زندان‌های این استان، با حضور در اندرزگاه نسوان سپیدار اهواز، از بخش‌های مختلف کارگاه تولیدی و اشتغال این مرکز بازدید کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها در این بازدید، از نزدیک در جریان اقدامات اشتغال‌زایی برای زندانیان زن قرار گرفت.

حاج‌محمدی در این بازدید به گفتگو با جمعی از زندانیان زن نشست و ضمن اطلاع از شرایط کنونی و همچنین مشکلات پرونده‌ای و قضایی آنان، بر پیگیری و رسیدگی به درخواست‌های آنان دستور داد.

وی در این سرکشی اقدامات انجام شده در راستای اشتغال زندانیان زن را قابل تأمل دانست و گفت: در حوزه اشتغال ازجمله تولید مواد غذایی که با شرایط خانم‌ها تطبیق بیشتری نسبت به سایر مشاغل دارد، وضعیت خوبی در این مرکز حاکم است.

حاج‌محمدی تأکید کرد: این قبیل اقدامات در راستای کاهش آسیب‌های حبس بر زندانی و خانواده‌های آنان بسیار حائز اهمیت است که باید همچنان استمرار و توسعه یافته تا به نقطه قابل قبولی نیز برسیم.

گفتنی است در بازدید حاج‌محمدی از مجتمع اندرزگاهی نسوان سپیدار اهواز، جمعی از مدیران این نهاد و مدیرکل زندان‌های خوزستان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام 

ارسال نظر