قالیباف: حمایت از خانواده و مادران اولویت سیاستگذاری کشور است

رییس مجلس شورای اسلامی حمایت از خانواده و مادران را اولویت‌های سیاستگذاری‌ فرهنگی - اجتماعی کشور عنوان کرد و گفت: با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مجلس شورای اسلامی ، «محمد باقر قالیباف» در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در نطق پیش از دستور خود گفت: پس از گذشت حدود یک دهه، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است. 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: رهبری در تیرماه سال گذشته بار دیگر تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده علی رغم تغییرات فراوان، نتایج چشمگیر و موثری نداشته است به همین دلیل حمایت از خانواده و رسیدگی به دغدغه‌های آنها در تمامی حوزه‌ها از مهمترین اهداف و اولویت‌های مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون توسط دولت محترم به بخشی از این اهداف دست پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی و اسلامی خانواده و منافع آن در اولویت است، تاکید کرد: سیاست‌گذار موظف است منابع خود را برای حمایت از خانواده‌ها به کار گیرد و با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند.

قالیباف با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح حمایت از خانواده و مادران در سیاستگذاری‌های فرهنگی اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود، عنوان کرد: در این قانون احکام روشنی صادر شده است که با اجرایی شدن آن‌ها توسط دولت محترم، مردم عزیز تاثیرات آنها را به طور ملموس در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.

وی ادامه داد: تلاش مجلس بر این است که در سیاست‌گذاری و قانونگذاری طوری تدوین شود که جامعه بیش از دهه‌های گذشته دوستدار فرزندآوری و تشکیل خانواده باشد و خانواده کماکان محوریت خود را به عنوان مهمترین جزء تشکیل دهنده جامعه ایرانی و اسلامی حفظ کند.

قالیباف تاکید کرد: مجلس یازدهم بر این باور است که مسائل مربوط به خانواده و جمعیت، مسئله‌ای چندبعدی و وابسته به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است. عزم  مجلس بر آن است که علیرغم فرصت سوزی‌های گذشته، از پنجره جمعیت باز کنونی در کشور بهره لازم را ببرد و با برطرف‌کردن حداقل بخشی از موانع منفعل فرزندآوری جوانان به تشکیل خانواده و پایداری بیشترخانواده‌ها کمک کند.

وی ابراز امیدواری کرد: در کنار تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم به عنوان مهترین راهبرد دولت محترم در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، این مهم یکی از بازوهای حمایتی از حل این بحران در کشور باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به طور شفاف به دنبال حمایت از خانواده‌هایی است که عدم وجود تسهیلات و حمایت‌های کافی، مانع تحقق  فرزندآوری آنها شده، تصریح کرد: بر اساس یکی از گزارش‌های پژوهشکده‌های آمار تعداد فرزندان دلخواه زنان متاهل در بازه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال حدود سه فرزند بوده است. این بدان معناست که در شرایط فعلی میان تعداد فرزندان دلخواه و نرخ باروری فاصله معنی داری حتی تا دو برابر وجود دارد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه مادران علی‌رغم میل فرزندآوری، به دلیل حمایت های ناکافی، بی‌توجهی سیاست‌گذاران و فشارهای اجتماعی و اقتصادی از آوردن فرزند بیشتر پرهیز می‌کنند، گفت: در نظر گرفتن مشوق‌های لازم برای رساندن تعداد فرزندان موجود به تعداد دلخواه مادران، اقدامی ضروری و در جهت کمک به تحقق خواسته‌های خانواده هاست.

وی با بیان اینکه در این طرح تلاش شده است با پیش‌بینی حمایت‌های لازم، خواسته‌های خانواده‌ها و مادران را در اولویت قرار دهیم، افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که روز گذشته توسط شورای نگهبان به تایید نهایی رسید، در زمانی طولانی و با حضور کارشناسان متعدد در حوزه‌های کاری مختلف به سرانجام رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با تصویب این قانون گام موثری در راستای ریل گذاری قانونی در جهت حمایت از خانواده و در اولویت قرار دادن نیازهای آنها برداشته شده است و اجرای موثر آن توسط دولت محترم گام عملی در راستای حمایت از منافع خانواده ها برداشته خواهد شد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود از دولت و رییس‌جمهوری برای حضور میدانی و پیگیری مشکلات مردم تشکر و قدردانی کرد و گفت: حضور رییس جمهوری در منطقه زلزله زده و محروم اندیکا در استان خوزستان، همچنین منطقه زلزله زده بازفت کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و منطقه محروم بجنورد در استان خراسان شمالی قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: همانگونه که بلافاصله پس از وقوع زلزله در این مناطق تاکید کردم که نیازمند حمایت های فوری هستند، از دولت محترم نیز انتظار می‌رود هرچه زودتر حمایت‌های لازم به خصوص برای بازسازی خانه‌های مسکونی و مسیرهای مواصلاتی انجام شود تا دغدغه‌های مردم در این خصوص رفع شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های کمیسیون‌های عمران و کشاورزی مجلس و پیگیری شبانه روزی با حضور میدانی در منطقه زلزله‌زده، عنوان کرد: این کمیسیون‌ها گزارش‌های تخصصی و مصوبات خود برای رفع مشکلات مردم را تدوین کردند و نتیجه این نظارت‌های میدانی روز گذشته با حضور وزرا و مسوولان مربوطه پیگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: از نمایندگان حاضر در کمیسیون مشترک اصل ۸۵ نیز برای پیگیری طرح حمایت از خانواده و جوانی  جمعیت و تقدیر و تشکر می‌کنیم.​

ارسال نظر