مقام روس فعال شدن روابط بین بخش خصوصی ایران و روسیه را خواستار شد

رئیس دانشکده سیاست های جهانی دانشگاه دولتی مسکو (ام. گ. او) گفت: بخش خصوصی، تجار و فعالان اقتصادی ایران و روسیه باید برای توسعه همکاری های دو کشور نقش فعال تری بر عهده گیرند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،«آندره سیدوروف» روز دوشنبه  با بیان اینکه شرایط لازم برای گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و صنعتی ایران و روسیه تا اندازه زیادی فراهم شده است، تصریح کرد: سهم عمده این  امر بر عهده دولت های دو کشور بوده و نقش بخش خصوصی کمرنگ است.  

وی گفت: ایران و روسیه بازار بسیار بزرگی برای هم هستند و می توانند بخشی از نیازهای یکدیگر را برطرف کنند از اینرو بخش های خصوصی دو طرف باید برای کمک به دولت های خود و سرعت گیری روند مناسبات اقتصادی همت بیشتری به خرج دهند.  

سیدوروف با بیان اینکه ساختار همکاری های اقتصادی ایران و روسیه از نظر اسناد و توافقنامه ها کم و کسری ندارد، افزود: در این مرحله، توسعه هر چه بیشتر روابط و همکاری های اقتصادی دو کشور به مشارکت بخش های غیردولتی و تجار بزرگ ایرانی و روس بستگی دارد.    

رئیس دانشکده سیاست های جهانی دانشگاه دولتی مسکو گفت: در بخش های دولتی روسیه، تمایل برای گسترش همکاریها با ایران وجود دارد و اراده سران دو کشور نیز همواره به ایجاد زمینه برای همکاری در عرصه های دارای دورنمای خوب استوار بوده است و لازم است برای توسعه هر بیشتر اقتصاد دو کشور زمینه فعالیت بخش خصوصی نیز فراهم شود.

ایران و روسیه برای رفع تاثیر تحریم ها برنامه ریزی کنند

رئیس دانشکده سیاست های جهانی معتقد است که تحریم های غرب بویژه آمریکا چه در مورد روسیه و چه ایران، بر ساختار همکاریهای دو کشور تاثیر منفی می گذارد و در مواردی از گسترش همکاریها جلوگیری می کند.  

وی افزود: این واقعیت را نباید از یاد برد که روسیه نیز همانند ایران تحت تحریم های گوناگون قرار دارد که به بهانه های واهی علیه این کشور وضع شده است اما این محدودیت ها به دلایل معلوم بر روسیه و ساختار همکاری های تجاری آن با کشورهای دیگر تاثیر کمتری می گذارد.  

سیدوروف از جمله تحریم های تاثیرگذار در روابط دو کشور تحریم بانکی را عنوان کرد که بر مبادلات تجاری و همکاری مالی روسیه و ایران با کشورهای دیگر تاثیر گذاشته است.  

وی افزود: دو کشور، بانکی را برای توسعه روابط بانکی با یکدیگر در نظر گرفته اند که وظیفه کمک به گسترش روابط اقتصادی را برعهده دارد و جا دارد که در این مسیر اقدامات بیشتر صورت گیرد.  

روابط اقتصادی و مالی ایران و روسیه دورنمای خوبی دارد 

استاد دانشگاه روس معتقد است که دور جدید مذاکرات در وین آغاز خواهد شد که زمینه مساعد برای لغو تحریم ها در صورت توافق در مورد برجام را فراهم خواهد ساخت.  

به گفته وی در آن صورت می توان به لغو تحریم ها در مورد ایران امیدوار بود و شرایط برای همکاری در عرصه های جدیدتر ازجمله در حوزه نیروگاه سازی، هوافضا و ماشین آلات و توسعه خطوط ریلی فراهم می شود و ایران نیز می تواند از امکانات بسیار گسترده خود در حوزه های تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی و نیز عرصه هایی همچون تولید دارو و تکونولوژی نانو استفاده کند.

وی تصریح کرد: ایران و روسیه بازار بسیار بزرگی هستند و می توانند بخشی از نیازهای یکدیگر را برطرف کنند و بخش های خصوصی دو طرف باید برای کمک به دولت های خود و سرعت گیری روند مناسبات اقتصادی همت بیشتری به خرج دهند.  

رئیس دانشکده سیاست های جهانی دانشگاه دولتی مسکو گفت: در سالهای اخیر چنین مشارکتی از دو طرف مشاهده می شد اما همه گیری کرونا این روند را کند کرد و با رفع موانع برای سفر تجار دو کشور، این حرکت گسترده بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

ارسال نظر