جنگ تجاری آمریکا علیه چین؛ این بار مقابله با طرح «کمربند و جاده»

یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد که این کشور قصد دارد در پنج تا ۱۰ پروژه بزرگ تاسیسات زیربنایی در سراسر جهان به عنوان بخشی از یک ابتکارعمل گسترده گروه هفت با هدف مقابله با طرح "کمربند و جاده" چین سرمایه گذاری کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد، هیاتی با هدایت "دالیپ سینگ" معاون مشاور امنیت ملی دولت بایدن اخیرا دست کم ۱۰ پروژه را در چند کشور جهان از جمله سنگال و غنا شناسایی کرده اند.

این سرمایه گذاری ها بخشی از ابتکارعمل " دنیای بهتر بسازیم"(B۳W) است که در نشست رهبران کشورهای گروه هفت در ماه ژوئن پایه ریزی شد که هدف کمک به توسعه زیرساخت های کشورهای کم درآمد و در حال توسعه خواهد بود.

همزمان مقامات آمریکایی در حال دیدار با مسئولان دولتی و رهبران بخش های خصوصی برخی کشورها هستند تا برای بودجه رسانی تحت این طرح پیشنهادی گروه هفت شناسایی شوند. گفته شده طرح ها و پروژه های شناسایی شده برای نهایی شدن در نشست دسامبر گروه هفت مطرح خواهند شد.

همچنین گزارش شده است که یک هیات آمریکایی طی سفری در اوایل اکتبر به اکوادور، پاناما و کلمبیا در همین زمینه سفر کرده اند و قرار است هیات دیگری پیش از اتمام سال جاری میلادی به آسیا برود.

هدف این ابتکارعمل گروه هفت جذب ۴۰ تریلیون دلار هزینه در سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی است که کشورهای در حال توسعه به آن تا سال ۲۰۳۵ نیاز دارند. همچنین هدف دیگر ایجاد گزینه موازی طرح " کمربند و جاده" چین است.

این مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن به کشورهای در حال توسعه طیف کامل از ابزارهای مالی از جمله تضمین هالی مالی، بیمه‌های سیاسی و مهارت های فنی را تحت این ابتکارعمل ارائه خواهد کرد.

جو بایدن در حاشیه نشست آب وهوایی گلاسکو به دنبال پیشبرد این ابتکارعمل طی مذاکرات با برخی از مقامات بود.

 
  •  

 

ارسال نظر