کارشکنی بایدن در آستانه از سرگیری مذاکرات وین

رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در سخنانی که عملا خلاف وعده های کاخ سفید برای لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام است، خواستار کاهش خرید نفت ایران از سوی کشورهای وارد کننده شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بایدن که از یک سو از آمادگی امریکا برای لغو تحریم ها علیه ایران سخن می گوید و این وعده را بارها نیز تکرار کرده و از سوی دیگر، عملا در تکاپو برای تشدید این تحریم های ظالمانه است، ساعاتی پیش و در استانه دیدار مجازی با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به عنوان اصلی ترین خریدار نفت ایران گفت عرضه نفت از سوی کشورهای تولید کننده به میزان کافی وجود دارد تا کشورهای متقاضی نفت و محصولات نفتی ، میزان واردات خود از ایران را بطور قابل توجهی کاهش دهند.

خبرگزاری رویترز امروز نوشت که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در یادداشتی به وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که عرضه جهانی نفت به میزان کافی وجود داشته و دیگر کشورها می‌توانند خرید آن را از ایران کاهش دهند. 

بایدن قرار است روز دوشنبه هفته جاری دیداری مجازی با همتای چینی خود داشته باشد.

تنها چند روز پس از انتقاد رئیس‌جمهوری آمریکا از اوپک پلاس و ناکافی خواندن افزایش صادرات پیش‌بینی‌شده این گروه از تولیدکنندگان نفت، وی در تغییر موضعی ۱۸۰ درجه‌ای و به بهانه حفظ تحریم‌های ایران اعلام کرد که میزان عرضه جهانی نفت کافی است.

از سال ۲۰۱۲ که دولت باراک اوباما صادرات نفت ایران را تحریم کرد، کاخ سفید موظف شده تا هر ۶ ماه یکبار اعلام کند که عرضه جهانی نفت مکفی بوده و می‌توان به تحریم نفتی ایران ادامه داد.

بایدن هفته پیش و در حاشیه اجلاس اقلیمی گلاسکو که هدف آن محدود کردن و کاهش دادن تولید و استفاده از سوخت‌های فسیلی است، از عدم افزایش نفت اوپک و روسیه انتقاد کرد و افزود که دلیل افزایش قیمت سوخت و نفت در جهان تا این نقطه به دلیل مخالفت روسیه و کشورهای عضو سازمان اوپک برای تولید بیشتر نفت است.

اوپک اعلام کرده که طرح خود مبنی بر افزایش تدریجی تولید ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز را ادامه خواهد داد.

ارسال نظر