اسماعیلی: در دولت مردمی نقش مردم تصدی گری و نقش دولت تسهیل گری است

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در دولت سیزدهم روز یکشنبه ۲۳ آبان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاستگذاری در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، در این جلسه محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف به اجرای مصوبات این شورا می داند، گفت: در دولت مردمی نقش مردم تصدی گری و نقش دولت تسهیل گری است. بنابراین اگر می خواهیم دولت مردمی داشته باشیم باید حوزه فرهنگی از سوی مردم اداره شود و دولت در این زمینه نقش تسهیل گری داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه افزود: در حال حاضر در ستاد مناطق محروم که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده، همکاری خوب و نزدیکی میان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری وزارتخانه برقرار شده است.

اسماعیلی با اشاره به حضور افراد حقیقی و حقوقی در شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، گفت: این شورا از شخصیت‌های معتبر حقوقی و حقیقی و تاثیرگذار تشکیل شده و لازم است هم افزایی میان این شورا با ستادهای تصمیم گیر در این زمینه صورت بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزارتخانه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این حرکت هم افزا می‌توانند اثرگذار باشند و برای پیشبرد سیاست‌های فرهنگی دولت به عنوان یکی از بازوهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار آیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر عزم و اراده جدی در انجام فعالیت ها به ویژه حوزه های فرهنگی و هنری، ادامه داد: امیدواریم شاهد دوره‌ای درخشان در این فضا باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف می داند مصوبات شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را اجرایی کند.

دکتر اسماعیلی با اشاره به گزارش ارائه شده حسابرس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در این جلسه، گفت: حرکت بر اساس اساسنامه این ستاد برای ما اصل است و بر اساس آن حرکت می‌کنیم.

در ادامه این نشست، سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان نیز گفت: محور اصلی فعالیت در مساجد امام جماعت است. بنابراین باید انگیزه‌های لازم برای حضور نسل امروز در مساجد ایجاد شود. باید به گونه‌ای عمل کرد که ارزش‌های دینی در دنیای امروز کمرنگ نشود.

سجادی تاکید کرد: محور تصمیم گیری‌های محلی باید دوباره به مساجد برگردد و حتی مبدا و مقصد مسابقات ورزشی محلی نیز می‌تواند در مساجد شکل بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: لازم است ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و شورای سیاستگذاری آن در جهت ریل گذاری صحیح با هدف نقش آفرینی موثر کانون‌ها در مساجد اهتمام ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به توجه و اهتمام به فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: بر اساس نکته کلیدی مقام معظم رهبری، کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید بتواند جاذبه برای حضور جوانان در مساجد ایجاد کند.

حاج علی اکبری تاکید کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ابتدا با فلسفه فرهنگی و هنری تشکیل شد و نباید مبتلا به آسیب های اجتماعی کشور شود، زیرا کار این کانون ها ایجابی است نه سلبی. بنابراین با ابتکارات فرهنگی و هنری و جاذبه‌های لازم باید نوجوانان و جوانان را به سمت مسجد هدایت کرد.

در بخش دیگری از این جلسه، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه نیز گفت: یکی از دغدغه های حوزه فرهنگی و هنری کشور توجه به مساجد است.

وی افزود: طرح‌های موفقی در این حوزه با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به طرح پیوند مسجد و مدرسه اشاره کرد که این طر ها با هدف تقویت پایگاه مسجد شکل گرفته است.

کاظمی تصریح کرد: رویکرد هم افزا در حوزه های مرتبط با مساجد باید تقویت شود. آسیب شناسی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری کشور هم مهم است. اینکه این ستاد چقدر توانسته سیاست های درستی در راستای ارتقای فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد داشته باشد نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به پیشینه برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: این جلسه اولین جلسه شورای سیاستگذاری ستاد در سال ۱۴۰۰ و دهمین جلسه آن از سال ۹۷ تاکنون است.

وی با تاکید بر مردمی سازی فرهنگ و هنر، ادامه داد: مردمی سازی فرهنگ و هنر از جمله موضوعاتی است که جایگاه اصلی آن مسجد است و باید به این نکته اهتمام داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی با اشاره به این که تشکیل چنین جلساتی نقطه عزیمت خوبی برای فضاهای کالبدی دینی است، گفت: باید در این زمینه پیمایشی صورت بگیرد که بر اساس آن میزان مراجعه به مسجد مشخص شده و نقش تاثیرگذار مسجد را در تمامی امور تقویت کنیم.

وی در ادامه بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور برای مسجدی شدن مردم محله و تقویت جایگاه امام جماعت مساجد تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نیز گفت: این ستاد باید ارتباط استوار با متولیان تبلیغ حوزه‌ها داشته باشد که این امر منجر به هم افزایی بیشتر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با روحانیون می‌شود.

وی افزود: ایجاد جاذبه از سوی ستاد در مساجد برای جذب نوجوانان و جوانان و نظارت بر کتابخانه‌های مساجد ضروری است.

در ادامه این جلسه کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: توجه خانواده و نسل امروز به مسجد مهم است و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

وی بر احیای نقش واقعی مسجد، کیفی سازی کانون های فرهنگی و هنری مساجد  و بهره گیری از جوانان و نوجوانان انقلابی در مساجد تاکید کرد.

حجت‌الاسلام حسین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: امام جماعت در مساجد محور است و توجه به آن اهمیت دارد و بنابراین در کشف و جذب امامان جماعت تراز و استقرار آن ها در مساجد باید تلاش کنیم.

در پایان این جلسه، حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و عملکرد ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ارائه و حسابرس این ستاد گزارش حسابرسی در سال ۹۹ را به سمع اعضای شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور رساند.

انتهای پیام

ارسال نظر