اخلاقمداری و سفارش امام حسن عسکری(ع)

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جلسه تواصی به حق به موضوع اخلاق در توصیه های امام حسن عسکری (ع) پرداخت.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در جلسه تواصی به حق که امروز با حضور کارمندان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در نمازخانه این مجموعه برگزار شد با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و سخنرانی بمناسبت میلاد رسول اکرم(ص) درخصوص اخلاقمداری، به تبیین روایت امام حسن عسکری (ع) در باب سفارش شیعیان به اخلاق پرداخت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، اخلاق بین المللی، اخلاق خانوادگی و اخلاق کاربردی اشاره کرد و گفت: هرکدام از این موارد جایگاه خاص خود را دارد.  
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به توصیه ها و سفارش های امام عسکری (ع) به شیعیان اظهار داشت: دراین توصیه ها نکات فردی، اجتماعی و تعامل با پیروان مذاهب دیگر نهفته است.
وی گفت: امام در اخلاق فردی به پنج مورد تقوای الهی و پارسایی، ورع در دین، کار و کوشش برای خدا، راستگویی و سجده طولانی اشاره کردند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه ادای امانت را در نگاه امام عسکری در زمره اخلاق اجتماعی عنوان کرد و گفت: امانتداری اختصاص به اموال مسلمانان ندارد و حتی اگر فرد کافر و یا ستمگری امانتی را به انسان بسپارد او باید امانتداری کند.
وی لزوم رعایت حال همسایه را از دیگر محورهای مورد توجه امام عسکری ع برشمرد و افزود: اگر حاکمان کشورهای اسلامی به این توصیه امام توجه داشتند تجاوزبه خاک کشورهای همسایه مانند تجاوز صدام به ایران و کویت و یا... اتفاق نمی افتاد.  
حجت الاسلام والمسلمین نواب سرفصل دیگرسخنان امام را شرکت در نماز و تشییع جنازه برادران اهل سنت، عیادت از بیمارانشان و ادای حقوق آنان ذکر کرد و اظهار داشت: امام می فرمایند: وقتی شما این آداب را رعایت می کنید و مردم می گویند این فرد شیعه است ما خوشحال می شویم و این، ما را شاد می سازد، تلاش نمایید از خدا پروا کنید و مایه آراستگی ما باشید، نه باعث ننگ و زشتی.
وی ادامه داد: امام توصیه می فرمایند: هرگونه دوستی را به سوی ما جلب کنید و هرگونه زشتی را از ما دور سازید؛ زیرا هر خوبی که در حقّ ما گفته شود، ما اهل آن هستیم و هر بدی که درباره ما بگویند، نه، چنان نیستیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت راهکار دوری از زشتی و ننگ را به توصیه امام عسکری (ع) فراوان یاد کردن خدا و مرگ، قرآن خواندن بسیارو صلوات فرستادن فراوان بر پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: انسانی  که به دنیا نچسبد و با قرآن و پیامبر انس داشته باشد، ارزش پیدا می کند. ایشان در ادامه به ذکر نمونه هائی از این قسم پرداخت.

ارسال نظر