خادمان و زایران در سالروز وفات حضرت معصومه(س) به عزاداری پرداختند

دسته عزاداری خادمان و زایران آستان مقدس حضرت معصومه(س) روز سه‌شنبه درسالروز رحلت کریمه اهل بیت(ع)، از «بیت ‌النور» محل عبادت و سکونت این بانوی گرانقدردر شهر قم به سمت حرم مطهر حرکت کردند و به عزاداری پرداختند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،امروز خادمان بارگاه ملکوتی بانوی کرامت(س) و عاشقان خاندان عصمت و طهارت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در «بیت النور» (محل اقامت حضرت معصومه(س) در زمانی که در شهر مقدس قم سکونت داشتند) اجتماع کردند و با مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت در غم جانکاه کریمه اهل بیت(ع) اشک ماتم ریختند.

حجت الاسلام سید احمد میردامادی از خطیبان قم نیز دراجتماع عزاداران حضرت فاطمه معصومه(س) در مسجد اهل بیت (ع) گوشه‌هایی از زندگانی آن حضرت را بیان کرد.

اکنون «بیت النور» محل عبادت و منزلگاه حضرت فاطمه معصومه(س) در مدت ۱۷ روزی که در شهر قم سکونت داشتند؛ در بلوار عمار یاسر، کوچه شماره یک، محله «میدان میر» قرار دارد.

از جلوه‌های ویژه این مراسم، حضور برخی از خدام بارگاه نورانی هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت رضا(ع) در کنار خدام آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) بود، همچنین گروهی از سالمندان زن و مرد به همراه عزاداران حضور داشتند که در طول مسیر، خادمان آنان را با ویلچر تا حرم مطهر همراهی نمودند.

شرکت‌کنندگان در این مراسم، پرچم‌های سیاه‌رنگ که بر روی آنان «یا فاطمه معصومه(س)» نوشته شده بود را با خود حمل و مداحان اهل بیت به مرثیه سرایی پرداختند و نیز دلدادگان مکتب ائمه اطهار(ع) در طول مسیر حرکت از هر کوی و برزن به آنان می‌پیوستند.

شرکت کنندگان با عبور از خیابان‌های عمار یاسر و آیت الله طالقانی (آذر) و میدان آستانه وارد صحن امام رضا(ع) در حرم مطهر شدند و به سوگواری پرداختند؛ در این آیین آیت الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قم نیز حضور داشت.

امروز عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) از نقاط مختلف آمده بودند تا با شرکت در آیین‌های گوناگون عزاداری، دلهای غبار گرفته خود را به مَضجَع مطهر، ملکوتی و معنوی این بانوی آب و آینه گره بزنند.

بیرق‌های مشکی عزاداری در صحن‌ها و رواق‌های مختلف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و معابر شهر مقدس قم نصب شده‌است و از شب گذشته مردم با حضور در آیین‌های عزاداری و سوگواری در غم جانسوز این بانوی بزرگوار اسلام بر سرو سینه می‌زنند.

بر اساس این گزارش، محله‌ها و خیابان‌های شهر مقدس قم و سایر شهرها و روستاهای استان به مناسبت رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) سیاهپوش شده‌است.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید، از محضر برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) _امام هشتم شیعیان_ بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء‌العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده و علامه مجلسی در این باره گفته است: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از مدینه منوره (یثرب) به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل «موسی ابن خَزرَج» که به «بیت‌النور» (واقع در بلوار عمار یاسر شهر قم) شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر به نام «روز قم» نامگذاری شده ‌است.

از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالروز وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده و شعار محوری این ایام، «سلام ای دختر موسی ابن جعفر؛ در امتداد یاری» است.

ارسال نظر