ائتلاف ناتو و اتحادیه اروپا در برابر پناهجویان

در سرمای زیر صفر درجه، پلیس لهستان در تازه ترین اقدام علیه هزاران پناهجو در مرز این کشور با بلاروس، زیر چتر حمایتی اتحادیه اروپا و ناتو، با ماشینهای آبپاش به مقابله با پناهجویان برخاسته است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، در پی تشدید بحران پناهجویان در مرز لهستان با بلاروس، پلیس مرزی لهستان از آبپاش برای مقابله با مهاجران استفاده می کند؛ اقدامی که به گفته ناظران به تنش بحرانی شرق و غرب دامن می زند.

نیروهای امنیتی لهستان دیروز سه‌شنبه با آبپاش به سوی مهاجران در مرز با بلاروس شلیک کردند و همزمان ناتو نیز از تقابل اتحادیه اروپا با مهاجران حمایت و پشتیبانی خود را از دولت ورشو در بحرانی که هزاران نفر را در سرمای یخبندان در مرزها گرفتار کرده، تکرار کرده است.

گفته می شود بیش از چهارهزار مهاجر، عمدتا از عراق و افغانستان، اکنون در جنگل های منطقه مرزی در سرمای زیر صفر درجه جایی که نه تنها مرز لهستان است، بلکه مرز خارجی اتحادیه اروپا و ناتو هم بشمار می رود، منتظر هستند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست وزرای دفاع این اتحادیه در بروکسل گفت: «ما عمیقا نگران روشی هستیم که بلاروس بکار گرفته و از مهاجران به عنوان یک تاکتیک ترکیبی علیه سایر کشورها استفاده می کند. ما در کنار لهستان و همه متحدان خود قرار داریم».

ناتو، اتحادیه اروپا و لهستان بارها «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس را به گسیل مهاجران به سوی مرزهای لهستان متهم کرده تا از این راه تحریم های اتحادیه اروپا را تلافی کند. ادعاهایی که دولت مینسک همواره آنها را رد کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که تاکنون دستکم هشت مهاجر در طول این بحران پناهجویی جان خود را از دست داده اند.

بحران تجمع پناهجویان گرسنه و سرمازده در مرز بلاروس و لهستان درسرمای زیر صفر درجه، به مناقشه‌ای جدید بین روسیه و غرب تبدیل شده است. اتحادیه اروپا، روسیه و بلاروس را در ایجاد این وضعیت متهم می داند و خواستار اقدامات متقابل علیه آنها شده است؛ اتهاماتی که روسیه و بلاروس آن را رد می کنند.

اتحادیه اروپا قرار است به همین خاطر تحریم های جدیدی علیه بلاروس اعمال کنند چون مدعی است بلاروس از پناهجویان به عنوان یک سلاح علیه اروپا استفاده کرده است.

گفت و گوهایی بین بلاروس و اتحادیه اروپا برای قائله بخشیدن به بحران پناهجویان آغاز شده اما تاکنون ثمری در بر نداشته است.

ارسال نظر