قالیباف: خواسته و ناخواسته به‌ آموزش و پرورش ضربه زده‌ایم

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه در حوزه وزیر وزارت‌آموزش و پرورش بوده است، گفت: خواسته و ناخواسته با روندی که در ۱۷ سال گذشته طی شده به آموزش و پرورش ضربه زده‌ایم.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در هفتمین اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش آموزی در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، گفت: هفته بسیج یادآور مجاهدت‌ها و حضور عاقلانه، عاشقانه و مجاهدانه همه اقشار ملت عزیز ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه در دوران دفاع مقدس است که این هفته را به شما برادران و خواهران گرامی و ملت عزیز و بسیجیان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

رییس مجلس شورای اسلامی شهدای کشور، بویژه ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و ۲ هزار و ۵۰۰ معلم شهید را نماد درخشان فرهنگی و اجتماعی ملت عنوان کرد و گفت: بیشترین تعداد شهید در دوران مقدس مربوط به دانش آموزان عزیز است.

قالیباف ادامه داد: توفیق داشتم از پشت میز دبیرستان به جبهه بروم و امروز خیلی خوشحالم با شوق و ذوق به مجلس بسیج دانش آموزی آمدم که سرشار از روحیه نشاط و سرزندگی و دلسوزی است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط سنی فعلی دانش آموزان به‌نحوی است که احساس بر عقل مستولی است. در این زمان ابعاد اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی شخصیت شما شکل می‌گیرد. چرا که دوستان، همراهان و محیط مدرسه اثرگذارتر از خانواده و خواهر و برادر است و بسیار بر شخصیت و شما اثر خواهد گذاشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر جوان‌گرایی گفت: در سال‌های گذشته به جوان گرایی بها داده نشده است. البته نباید خود را دست کم‌بگیرید و فکر کنید کاری از دست شما بر نمی‌آید. به عنوان نمونه وقتی در جبهه ۲۰ ساله بودم فکر می‌کردم فرد ۵۰ ساله کاری از دستش بر نمی‌آید ولی وقتی ۵۰ ساله شدم تصور می‌کردم جوان ۱۸ ساله، کاری از دستش بر نمی‌آید.  

قالیباف با بیان اینکه در هر مسوولیتی تلاش کرده‌ام از جوانترها استفاده کنم، گفت: شما هم بدانید همیشه می‌توانید اثربخش باشید و ما هم باید به موضوع تعلیم و تربیت و تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل و استفاده از ظرفیت‌های انسانی توجه کنیم.

وی ادامه داد: نابسامانی‌های امروز کشور، امکانات و پول نیست بلکه باور نداشتن به سنت‌های الهی و توانایی‌های داخلی است. مشکل این است که برخی از مدیران، «ما می‌توانیم» را باور ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: مبنای پیشرفت کشور ما واقعا موضوع رسیدگی به منابع انسانی، تعلیم و تربیت، مهارت آموزی و ایجاد ظرفیت و استعدادهای بالقوه و به روز کردن مهمترین وظیفه امروز ما در کشور است.

 وی خاطرنشان کرد: امروز امکانات مادی و پول سرمایه ما نیستند، جوانان، نیروها و ظرفیت‌های انسانی ما سرمایه ما هستند. این را از باب شعار دادن نمی‌گویم آنقدر این حرف‌ها را شعار دادیم گاهی اوقات بیان آن از زبان ما - که مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم- چندش آور می‌شود.

 قالیباف ادامه داد: همه مشکلات و نابسامانی‌هایی که همین الان در اقتصاد کشور داریم و همه از آن رنج می‌بریم خدا را شاهد می‌گیرم و قسم می‌خورم دلیل آن نبود امکانات و پول نیست دلیل آن ضعف ما در حوزه تربیت و در حوزه مدیریت و اداره است که ما را به اینجا رسانده است. 

ایران اسلامی جزو پنج کشور برتر در زمینه هوا و فضا است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف ما در نداشتن باور به سنت‌های الهی است، تاکید کرد: ‌جوان‌های ما،‌ نیروی انسانی کشور و همه ظرفیت‌هایی که وجود دارد، امکانات واقعی ما است. علت همه مشکلاتی که در عرصه اقتصادی است، ضعف در حوزه تقویت و مدیریت عدم باور به "ما می‌توانیم" است.

وی با بیان اینکه بسیج باید تلاش کند تا ظرفیت‌های بالقوه افراد با استفاده از ظرفیت بسیج بالفعل شود، گفت: توان تکنولوژی، توان نظامی و توان پیشرفت‌های نیروی انسانی که در بخش هوا فضا و الکترونیک نیروی هوایی سپاه انجام شده، ایران اسلامی را در این بخش به جایگاه پنج کشور برتر دنیا رسانده که این همان شعار "ما می‌توانیم" است.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید وعده خدا و رسول خدا را صادقانه نگاه کنیم، ادامه داد: در جنگ احزاب وقتی مسلمانان دشمنان و کفار بی‌شمار را دیدند از آنها نترسیدند چرا که ایمان داشتند طبق وعده الهی پیروز خواهند شد و پیروز هم شدند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه رسیدن به سنت‌های الهی  و مهارت آموزی از همین سن دانش آموزی آغاز می‌شود، اظهار داشت: در مسیر تعلیم و تربیت باید نظام حکمرانی به موضوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نوگرایی، افزایش ظرفیت‌ها، نقدپذیری، عدالت با آزادی توام باهم، مردم باوری،‌ خودباوری، سنت های الهی و جمع گرایی توجه کند تا بتوان تمدن سازی اسلامی را محقق کرد. بدون شک برای رسیدن به اهداف گفته شده، آموزش و پرروش پیشانی این انقلابی‌گری و پرچمدار آن است.

اگر روزی مسئولیت تاثیرگذاری داشته باشیم، تمیشت امور آموزش و پرورش بر عهده می‌گیرم

قالیباف در ادامه درباره وزارت آموزش و پرورش گفت: در جلسه‌ای مهم و عمومی اشاره کردم که اگر روزی مسوولیت تاثیرگذاری در دولت داشته باشم حتما تمیشت امور وزارت آموزش و پرورش را به شکل جزیی پیگیری می‌کنم چون در ۱۷ سال گذشته بی‌ثابت‌ترین وزارتخانه بوده است بنابراین چه توقعی برای تحول این وزارتخانه داریم؟

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ستون و اساس آموزش و پرورش، ساختمان مدرسه نیست، بلکه معلمان هستند. منزلت، معیشت و مهارت معلمان باید افزایش یابد و این موضوع با وسواس و دقت در مجلس پیگیری می‌شود. اما اگر به سند تحول آموزش و پرورش نگاه کنید، متوجه خواهید شد بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه در موضوع وزیر،‌ آموزش و پرورش است.

قالیباف ادامه داد: خواسته و ناخواسته با روندی که در ۱۷ سال گذشته طی شده به آموزش و پرورش ضربه زده‌ایم که باید آن را جبران کنیم. البته بدانید در گام دوم انقلاب و بیانیه رهبر معظم انقلاب، من و امثال من پیشقراولان آن نیستیم بلکه شما دانش آموزان هستید و باید به آن ایمان و باور داشته باشید و این پیروزی برای افرادی است که به مردم باوری و سنت‌های الهی ایمان داشته باشند.

وی با بیان اینکه نسل گذشته مکلف به انتقال تجارب خود می‌باشد،‌ تاکید کرد: اینکه دشمنان انقلاب در داخل و خارج احساس کنند دین توان اداره جامعه را ندارد، تنها یک سراب است و انقلاب اسلامی می‌تواند حکومت خود را بر اساس دین اداره کند. البته مشکلات اقتصادی نیز داریم که ریشه‌های آن در جای دیگری است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی دانش آموزان نباید خودسازی خود را فراموش کنند، تصریح کرد: روحیه جوش و خروش، تلاش و اثرگذاری را فراموش نکنید. همانطور که حضرت امام (ره) در یادداشتی به عروس خود، همسر مرحوم حاج احمد آقا نوشتند که «فاطمه جان. قدر جوانی را بدان. عبادت و بندگی هم در جوانی است».

وی ادامه داد: تصور نکنید هر چه سن شما بیشتر شود به خدا نزدیک‌تر می‌شوید. هر چه جوانی گذشت، تعلقات دنیا بر ما حاکم شد و باید در این زمان قدر جوانی، ‌خودسازی، تدین و دوری از اشرافی‌گری را بدانید.

 قالیباف با بیان اینکه سبک و روش زندگی در این زمان بسیار مهم است، گفت: در این روش هر جا دیدید اشکالی وجود دارد، باید خودتان بایستید و اصلاح کنید. چرا که بسیج بهترین بستر برای چنین روحیه، تقویت و اصلاح است.

 رییس قوه مقننه بسیج را یک نوآوری اجتماعی دانست و افزود: آنچه امروز از بسیجی می‌بینیم از بستر دفاع مقدس ظهور و بروز پیدا کرد و شما دانش آموزان باید آن را حفظ کنید.

وی با بیان اینکه به بسیجی بودن خود افتخار می‌کنم، گفت: فرهنگ بسیجی برخاسته از دفاع مقدس است و به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی اگر بخواهیم در این کره خاکی قطعه‌ای از بهشت را پیدا کنیم، آن قطعه، دوران دفاع مقدس است و بسیج دست پروده آن فرهنگ است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز نباید بسیج و فرهنگ بسیجی را محدود کرد، اظهار داشت: بسیج متبلور همه مردم است. باید همه مردم را در فرهنگ بسیجی در آغوش گرفت.

قالیباف با تاکید بر اینکه رویکرد بسیج شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی است، بیان کرد: در این رویکرد باید همه اقشار بتوانند در کمیسیون‌ها نقش داشته باشند و اگر امروز مجلس، نماینده مردم نباشد، فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد و باید شما نیز فعال بوده و با مجلس در ارتباط باشید.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه‌ها و نکاتی که نمایندگان دانش آموزان بسیجی  امروز به آن اشاره کردند در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان خواهد کرد، ادامه داد:‌ آنها باید بدانند نگاه نسل انقلابی جوان امروز نسبت به ما چیست و همین به معنای کار جهادی است که از کف میدان مطلع باشیم تا بتوانیم تصمیمات درست بگیریم. به عبارتی تصمیم‌سازی درست باید از پایین به بالا باشد چرا که تصمیم‌گیری از بالا به پایین اشتباه است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع شفاف سازی اظهار کرد: پیش از ورود به مجلس شورای اسلامی به این موضوع تاکید داشتم و اکنون خود را متعهد می‌دانم شفاف‌سازی را دنبال کنم. البته شفاف سازی فقط برای مجلس نیست و باید در همه دستگاه‌ها اجرایی شود.

قالیباف تاکید کرد: تعبیر از شفاف سازی اینگونه نیست که همه چیز شفاف سازی شود و آنهایی که تاکید به این موضوع دارند این روش عقلانی و دلسوزانه و علمی نیست. اما آنچه که مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید شفاف شود این را دنبال خواهیم کرد.

ارسال نظر