سازمان ملل: اقتصاد افغانستان ۲۰ درصد کوچک می شود

بر اساس گزارش جدید چشم انداز اجتماعی و اقتصادی افغانستان که توسط برنامه توسعه سازمان ملل تهیه شده است، تولید ناخالص داخلی افغانستان در یک سال آینده ۲۰ درصد کوچک خواهد شد و از ۲۰ میلیارد دلار سال ۲۰۲۰ به ۱۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، برنامه توسعه سازمان ملل هشدار می دهد اقتصاد افغانستان نمی تواند از جمعیت ۴۰ میلیون نفری آن حمایت کند.
همچنین بر اساس گزارش مهاجرت جهانی ۲۰۲۲ سازمان بین المللی مهاجرت، آوارگی داخلی به دلیل بلایای طبیعی، درگیری و خشونت افزایش چشمگیر داشته و این افزایش درحالی است که جابجایی جهانی به دلیل محدودیت های سفر ناشی از کرونا متوقف شده است.
این گزارش نشان می دهد که تعداد مسافران هوایی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ با ۶۰ درصد کاهش به ۱.۸ میلیارد نفر رسیده است که این آمار در سال گذشته آن (۲۰۱۹)  ۴.۵ میلیارد مسافر بود.
 در همین حال، آوارگی داخلی به دلیل فجایع طبیعی، درگیری و خشونت به ۴۰.۵ میلیون نفر افزایش یافته که این آمار در سال ۲۰۱۹ حدود  ۳۱.۵ میلیون نفر بوده است.
بر اساس این گزارش، تعداد مهاجران بین المللی از ۸۴ میلیون نفر در جهان در سال ۱۹۷۰ به ۲۸۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

پیش از این، رئیس ارتباطات صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان اعلام کرد که وضعیت انسانی به ویژه برای کودکان در این کشور ناامیدکننده و رو به وخامت است و با نزدیک شدن زمستان، کارکنان سازمان های بشردوستانه برای رساندن کمک به نیازمندان افغان با بحران های جدی مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، سامانتا مورت رئیس ارتباطات صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه دویچه وله آلمان گفت: "حدود ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ۳۹ میلیون نفری افغانستان به کمک نیاز دارند، بحرانی در این مقیاس نگران کننده است و این در حالی است که نهادهای امدادرسان از جمله یونیسف برای رساندن کمک‌ها قبل از شروع زمستان با مشکلات بسیار جدی رو به رو هستند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز هشدار داده بود که این کشور به قحطی نزدیک شده و به دلیل ناامنی غذایی در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد.
مورت افزود: خانواده ها مجبور به تصمیم گیری های ناامیدانه ای هستند و مجبورند کودکان خود را به جای رفتن به مدارس وادار به کار کنند.
پیتر مورر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز هفته گذشته گفته بود که گروه‌های امدادی برای پرداخت حقوق پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان با مشکل مواجه هستند، زیرا در حال حاضر راهی برای انتقال پول به حساب‌های بانکی در افغانستان وجود ندارد.

سازمان ملل هشدار داده است که اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان خطر افراط گرایی را نیز افزایش می دهد و این کشور در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بحران انسانی در تاریخ است.

 

ارسال نظر