روسیه ناتو را به استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در اروپا تهدید کرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، در واکنش به برنامه‌های ناتو، مسکو ممکن است موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا مستقر کند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این هشدار روز دوشنبه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، خطر تقویت تسلیحاتی جدید در قاره اروپا را به همراه دارد، آن هم در شرایطی که تنش‌های شرق و غرب از زمان پایان جنگ سرد در سه دهه پیش به وخیم‌ترین حالت رسیده است.   

ریابکوف گفت، چنانچه غرب از پیوستن به پیمان «نیروهای هسته‌ای میان‌برد» موسوم به آی‌ان‌اف که بخشی از یک بسته تضمین امنیتی است که مسکو به منظور تنش‌زدایی از بحرانی بر سر اوکراین می‌خواهد، سرباز زند، روسیه وادار به اقدام می‌شود.  

سرگئی ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریا» روسیه گفت، عدم پیشرفت در مسیر راهکار سیاسی و دیپلماتیک منجر به واکنش نظامی با فناوری نظامی خواهد شد. او با اشاره به استقرار بالقوه این موشک‌ها به دست روسیه، گفت: یک رویارویی پیش خواهد آمد، این دور بعدی خواهد بود.

ریابکوف به اظهارات اخیر خودش درباره مقایسه تنش‌های کنونی و بحران موشکی کوبا در ۱۹۶۲ اشاره کرد که ایالات متحده و شوروی را به آستانه جنگ هسته‌ای رساند.

معاون سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، «نشانه‌های غیرمستقیمی» هست که ناتو به استقرار دوباره موشک‌های میان‌برد از جمله احیای فعالیت فرماندهی توپخانه پنجاه و ششم خود که موشک‌های «پرشینگ» هسته‌ای را در دوران جنگ سرد کنترل می‌کرد، نزدیک شده است.  با این حال ائتلاف ناتو تاکید دارد هیچ موشکی آمریکایی جدیدی در اروپا مستقر نخواهد شد و آماده است تا با واکنشی «سنجیده» که تنها شامل تسلیحات متعارف خواهد بود، مقابل موشک‌های جدید روسیه بازدارندگی ایجاد کند. اما ریابکوف گفت، روسیه «اصلا» به این ائتلاف اعتمادی ندارد.

ریابکوف گفت: عدم پیشرفت در راه حل سیاسی و دیپلماتیک این مشکل منجر به این خواهد شد که واکنش ما ماهیت نظامی و فنی داشته باشد. آنها کاری در راستای افزایش امنیت ما انجام نمی‌دهند - آنها معتقدند که براساس نیازشان و به نفع خود می‌توانند هر کاری بکنند، و ما به سادگی باید همه اینها را  بپذیریم و با آن کنار بیاییم. این قرار نیست ادامه پیدا کند.

او گفت که روسیه در حال حاضر تعلیق موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را رعایت می‌کند، ادعایی که ناتو با آن مخالفت می‌کند. ایالات متحده مدعی است که روسیه در سال 2017 دو گردان از موشک های 9m729 را مستقر کرده است، یکی در جنوب غربی و دیگری در مکانی نامعلوم.

تسلیحات هسته‌ای میان‌برد که بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر بُرد دارند، طبق پیمان ۱۹۸۷ میان «میخائیل گورباچف» رهبر وقت شوروی و «رونالد ریگان» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در اروپا منع شد و آن زمان به عنوان تسهیل‌کننده مهم تنش‌های جنگ سرد مورد تجلیل قرار گرفت. تا ۱۹۹۱، دو طرف حدود ۲۷۰۰ مورد از آنها را امحا کردند.

واشنگتن در سال ۲۰۱۹ و بعد از سال‌ها شکایت از نقض‌های ادعایی مرتبط با اقدام روسیه در استقرار یک موشک کروز زمینی که مسکو آن را «۹ام۷۲۹» نامید و ناتو با عنوان «پیچ‌گوشتی» از آن یاد کرد، از این پیمان خارج شد.

به گفته «گرهارد منگوت» کارشناس سیاست خارجی روسیه و کنترل تسلیحات در دانشگاه «اینسبروک» اتریش، چنانچه حق با ناتو باشد و روسیه چنین سامانه‌ای را در بخش اروپایی این کشور و در غرب رشته‌کوه اورال مستقر کرده باشد، پس تهدید ریابکوف توخالی خواهد بود.   

او ادامه داد، اما چنانچه تکذیبه روسیه درست باشد، آن وقت هشدار مسکو «سیگنال نهایی به ناتوست که باید وارد مذاکرات با روسیه درباره توافقی شود که از سوی دو طرف متوقف شده است.» این کارشناس تاکید کرد: اگر ناتو به حفظ موضع خود ادامه داده و نخواهد درباره یک توافق مذاکره کند، آن وقت ما شاهد خواهیم بود که روسیه موشک پیچ‌گوشتی را در غربی‌ترین سمت مرز خود مستقر کند.  

در این روزها، سرگئی ریابکوف به عنوان اصلی‌ترین پیام‌رسان‌ مسکو ظاهر شده است؛ خصوصا پس از فشار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای گرفتن تضمین‌های امنیتی از غرب بعد از آنکه ایالات متحده و متحدانش آن را از حمله احتمالی به اوکراین بر حذر داشتند و این مقام روسی بار دیگر تکذیب کرد که کشورش چنین نیتی داشته باشد.

انتهای پیام   

 

ارسال نظر