تحریم و تهدید مسیر پیش روی مذاکرات هسته‌ای نیستند

در حالی که هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در حال برگزاری است، تحریم و تهدید مسیر پیش روی مذاکرات نیستند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تارنمای "میدل ایست آی" با ارائه تحلیلی از تحولات پیرامون مذاکرات وین نوشت که درخواست ایران برای دریافت ضمانت قوی از آمریکا مبنی بر عدم ترک دوباره توافق هسته‌ای، قابل درک است.  
این درخواست با توجه به خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و آغاز کارزار فشار حداکثری علیه ایران مطرح شده است.  
این تارنما افزود: هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند برای روسای جمهوری آینده این کشور تصمیم گیری کند. علاوه بر این، آمریکا با مشکلات داخلی از جمله تورم ۶.۸ درصدی و همچنین چالش‌های خارجی مانند خروج پر آشوب از افغانستان و ضربه سنگین آن به شهرت این کشور مواجه است.  
این عوامل حاکی از این امر است که حزب دموکرات با شرایط سختی در انتخابات میان دوره کنگره و حفظ اکثریت یا حفظ کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ روبرو است.  
"میدل ایست آی" با اشاره به روش‌های شکست خورده آمریکایی‌ها افزود: با این وجود اتکای مقامات آمریکا به طرح (ب) در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای سازنده نیست. این طرح که شامل تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران است در گذشته نیز نتوانسته ایران را تسلیم کند. کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تنها به سخت‌تر شدن موضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منجر شده است.  
در بخش دیگری از تحلیل این تارنما تاکید شده است که تحریم و تهدید تلاش‌های دیپلماتیک در وین را تقویت نمی‌کنند. در مقابل باید نگرانی‌های امنیتی مشروع ایران را پذیرفت و ابتکارات جدید را در نظر گرفت.  
این تارنما با اشاره به سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی و مخالفت آن با درخواست مجمع عمومی سازمان ملل برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه نوشت که پیوستن اسرائیل به پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) می‌تواند به مذاکرات وین پویایی بیشتری داده و احتمال موفقیت آنها را قوی‌تر کند.  
"میدل ایست آی" همچنین اعلام کرد که ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باید تلاش‌های اخیر خود برای غلبه بر تفاوت‌ها را افزایش دهند.  
به گفته این تارنما کاهش تنش‌ها میان کشورهای حوزه خلیج فارس یک گام در مسیر درست است.  
به گزارش ایرنا، علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام کرده بود که اگر طرف‌ مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.  
باقری کنی در گفت‌وگویی بیان کرد: آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگوها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد تاکید شده، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.  
وی افزود: تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و باز اعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین بین‌المللی، مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.  
این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای گروه ۱+۴ و حتی دولت جدید ایالات متحده همه بر سر این موضوع اتفاق نظر و اذعان دارند که دولت قبلی ایالات متحده اقدامی غیرقانونی در خروج از برجام انجام داد و به همین دلیل دولت بایدن می‌خواهد از این اقدام اشتباه برگردد و می‌خواهند به توافق ۲۰۱۵ برگردند.

ارسال نظر