پدرسن: طرف‌های درگیر سوری در بن بست استراتژیک قرار دارند

تحقق راهکار نظامی توهمی بیش نیست

تحقق راهکار نظامی توهمی بیش نیست

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه گفت: طرف‌های درگیر در سوریه طی ۲۱ ماه گذشته در یک "بن بست استراتژیک" قرار گرفته‌اند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه دوشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باره سوریه گفت: "همه طرف‌ها در یک بن بست استراتژیک هستند و این وضعیت ۲۱ ماه است که ادامه دارد و هیچ تغییری به وجود نیامده است."

وی ادامه داد: این به وضوح نشان می‌دهد که هیچ یک از بازیگران اصلی یا متحدانشان قادر به حل بحران سوریه نیستند و تحقق راه حل نظامی نیز توهمی بیش نیست.

پدرسن بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد و افزود که قصد دارد اوایل سال آینده به رایزنی‌ با طرف‌های سوری در ژنو ادامه دهد و برای سازماندهی نشست جدیدی درباره کمیته قانون اساسی سوریه که تاریخ آن فعلا مشخص نشده، تلاش کند. 

وی ابراز امیدواری کرد که سال آینده بتواند روی گام‌های مشخصی در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت کار کند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: وضعیت کنونی خطرات زیادی را به دنبال دارد و احمقانه است که یک بن بست غیرقابل قبول و رو به وخامت را مدیریت کنیم. 

وی همچنین گفت که مذاکرات گسترده ای در منطقه داشته و طی ماه نوامبر با وزرای خارجه اردن، عربستان، عمان، مصر و امارات و در اوایل ماه جاری با وزیر خارجه لبنان دیدار کرده است.

پدرسن همچنین اخیرا برای گفتگوهای گسترده با دولت سوریه به دمشق سفر کرد.

کمک‌های انسانی

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه این سازمان نیز به نوبه خود، بر لزوم تلاش مجدد جمعی تاکید کرد و گفت: در وهله اول، غیرنظامیان باید محافظت شوند.ثانیا ما به کمک‌ و حمایت بیشتری نیاز داریم، به خصوص که مردم سوریه با زمستان سخت دیگری روبرو هستند.علاوه بر این ما باید از طریق همه روش‌ها به افراد نیازمند بیشتری دسترسی پیدا کنیم و در نهایت، مانند همیشه، ما نیاز به اجرای یک آتش بس سراسری داریم.

وی به ایجاد سامانه‌ای برای تحویل کمک‌های انسانی طی شش ماه گذشته با هدف کمک به افراد نیازمند در شمال غرب سوریه اشاره کرد و گفت که دو کاروان در شمال غرب این کشور مستقر شده‌اند و این کاروان ها حامل غذا و سایر لوازم بشردوستانه برای ده‌ها هزار نفر هستند و مقدمات برای اعزام کاروان بعدی در ژانویه در حال انجام است.

گریفیث بر لزوم تبدیل پیشرفت های اولیه به عملیات های بشردوستانه پایدارتر تاکید کرد و گفت ما به انجام هر کاری که در توان داریم برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق خطوط مرزی ادامه خواهیم داد. من از همه طرف‌ها می‌خواهم که اجرای طرح ما را تسهیل کنند.

بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز بر پایبندی کشورش به راه حل سیاسی مبتنی بر گفتگوی ملی سوری-سوری تحت رهبری سوریه تاکید کرد و آرزوی کشورش برای برگزاری هفتمین دور کمیته قانون اساسی را اعلام کرد.

سفیر سوریه گفت که دولت سوریه به انجام تمام تلاش های ممکن و ارائه تسهیلات لازم به سازمان ملل و آژانس های ذی‌صلاح برای تسهیل اجرای قطعنامه ۲۵۸۵ ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد که دولت سوریه به تعهدش مبنی بر افزایش دسترسی از داخل به تمام نقاط کشور پایبند بوده و با برنامه شش ماهه ارائه شده از سوی سازمان ملل موافقت کرده و به طور مثبت و با سرعت بی سابقه پاسخ داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر