دیپلماسی سایبری آمریکا و هلند در پی هراس از حملات باج افزاری

دولت آمریکا که نگران حملات سایبری به بخش های حساس این کشور به ویژه بخش های مالی و امنیت ملی است، پس از راه اندازی مرکزی ویژه در وزارت خارجه این کشور برای مقابله با این حملات باج افزاری و جرایم آنلاین، اکنون دیپلماسی سایبری را در پیش گرفته است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود مرکزی ویژه   با هدف مقابله با حملات سایبری و سایر جرایم آنلاین ایجاد می کند.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از برگزاری دومین نشست سایبری این کشور با هلند خبر داد و اعلام کرد آمریکا و هلند در مورد طیف وسیعی از اولویت‌ها از جمله دیپلماسی سایبری، انعطاف‌پذیری سایبری و واکنش به حوادث، حاکمیت بر اینترنت در این نشست گفت و گو کردند.

بر اساس این بیانیه، طرفین همچنین درباره فناوری‌های حیاتی و نوظهور و امنیت زنجیره تامین، همکاری چندجانبه و دوجانبه قانونی علیه جرایم سایبری، و فرآیندهای سایبری مرتبط با سازمان ملل گفت و گو کردند.

 در این بیانیه ادعا شده است که  دو کشور بر تعهد قوی خود به اجرای چارچوب رفتار مسئولانه دولت در فضای سایبری، حمایت از حقوق بشر در فضای مجازی و ظرفیت سازی سایبری تاکید کردند.
 آنها همچنین حمایت مستمر خود را از رویکرد چندجانبه در حاکمیت بر اینترنت ابراز کردند.

حملات سایبری در آمریکا موضوع رایج بوده است. حمله ماه مه به یک خط لوله و شرکت تولید کننده گوشت در آمریکا و نیز حملات جداگانه از سوی گروه های سایبری مستقر در روسیه زنجیره تامین غذا در آمریکا را به خطر انداخت.

این در حالی است که در دوران همه گیری کرونا مدارس، بیمارستان ها و گروه های دولتی چندی نیز با حملات سایبری آسیب دیدند.

دولت بایدن به بهانه حملات سایبری تحریم هایی را در ماه آوریل در ارتباط با هکرهای سولار ویندز علیه روسیه اعمال کرد. همچنین دولت چین را نیز به دلیل حمله هکری به سرورهای ایمیل مایکروسافت در تابستان امسال مورد حمله قرار داد.

بایدن مه گذشته دستور اجرای تقویت امنیت سایبری فدرال را امضا کرد و تعدادی از سازمان ها و نهادها در این کشور مقابله با حملات باج افزاری را به اولویت خود تبدیل کرده اند.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) فرمان اجرایی را در واکنش به حملات سایبری در بخش‌های عمومی و خصوصی از جمله در پی هک "خط لوله کلونیال" (خط لوله ای که نفت را پالایش کرده و محصولات پالایش شده را از تگزاس به نیویورک می برد)، حمله به "سولار ویندوز" (شرکت نرم افزار آمریکایی) و "مایکروسافت اکسچنج" صادر کرد.

براساس گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده که اوایل این ماه منتشر شد، تنها در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی نزدیک به ۵۹۰ میلیون دلار از سوی قربانیان حملات باج افزار به هکرها پرداخت شده است.

 روزنامه نیویورک تایمز به تازگی گزارش داد که آمریکا و انگلیس برای مقابله با حمله سایبری روسیه، تیم‌های جنگ سایبری به اوکراین فرستاده اند.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، آمریکا و انگلیس فکر می‌کنند که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ممکن است بزودی اقدام به حمله سایبری کند که شبکه برق، سیستم بانکی و سایر زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را هدف قرار دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات ایالات متحده از توصیف جزییات و شمار تیم های سایبری که به اوکراین فرستادند،  خودداری کردند و دولت انگلیس حمایت خود از اوکراین را ماهیت دفاعی خوانده‌است.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعات آمریکا ادعا کرد که روسیه تلاش می کند تا ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را تضعیف کند و در افکار عمومی ناتون جلوه دهد.

این رسانه آمریکایی گزارش داد در روزهای پایانی سال ۲۰۱۵، هکرهای روسی مرکز کنترل یک شرکت برق را هک  و نیروگاه های برق را یکی پس از دیگری خاموش کردند و در حالی که اپراتورهای شرکت با درماندگی به صفحه نمایش آنها خیره شدند، چراغ ها در سراسر اوکراین خاموش شدند.

ارسال نظر