۱۰۰حلقه مار منطقه مارکوه دامغان برای تولید پادزهر زهرگیری شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان گفت: عملیات زهرگیری با هدف تولید پادزهر از ۱۰۰ حلقه مار در منطقه مارکوه جنوب این شهرستان انجام شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی آذرپور افزود: عملیات زنده گیری مارها هر سال در اواخر فصل پاییز، در منطقه کویری نزدیک روستای کوه زر دامغان انجام شده و مارها به منظور تولید پادتن به اداره محیط زیست این شهر منتقل می‌شوند. 

وی ادامه داد: تیم موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به منظور مارگیری و تولید پادزهر به منطقه مارکوه دامغان آمد و در این عملیات که ۲ روز به طول انجامید، حدود ۱۰۰ حلقه مار افعی شاخ دار و دیگر مارهای سمی جمع آوری و پس از انجام زهرگیری در طبیعت رهاسازی شدند. 

آذرپور با بیان اینکه عملیات زهرگیری زیر نظارت اداره حفاظت محیط زیست و با حضور کارشناسان مرکز تحقیقاتی رازی انجام شد، خاطرنشان کرد: دامغان زیستگاه ۶ نوع افعی سمی است که عمده مارهای این منطقه از نوع افعی شاخدار است. 

وی بیان کرد: طبق نظر کارشناسان، سالانه بیش از ۸۰ هزار نفر در کشور دچار مارگزیدگی می‌شوند که با پادزهرهایی که از این مارهای سمی گرفته می‌شود، از مرگ نجات پیدا می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان گفت: زهرها در موسسه رازی تبدیل به واکسن و سرم های ضدگزش شده تا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و با توزیع در بیمارستان ها و مراکز درمانی جان مصدومان را نجات دهد.

 در ایران بیش از ۷۰ گونه مار وجود دارد که ۲۰ گونه آن سمی و ارزشمند هستند.

منطقه کویری مارکوه، در ۱۰۰ کیلومتری جنوب دامغان قرار دارد و یکی از مهمترین زیستگاه های مارهای سمی کشور است. در این منطقه که ۱۰۰ هزار متر وسعت دارد، انواع مارهای افعی نظیر شاخ دار، گرزه، جعفری و تیرمار زیست می‌کنند.

 

ارسال نظر