رییس کمیته پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا:

اومیکرون پی سی آر گریز است

اومیکرون پی سی آر گریز است

رییس کمیته پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سویه جدید اومیکرون به احتمال زیاد می‌تواند از آزمایش تشخیصی پی سی آر فرار کند و از آن بگریزد به این معنی که این سویه جدید این آزمایشی تشخیصی را فریب می‌دهد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حمید سوری اپیدمیولوژیست اظهار داشت: گزارش های اخیر دانشگاه مریلند در آمریکا نشان می دهد اومیکرون می تواند تست تشخیصی پی سی آر را به شکل کاذب منفی کند  و افراد را فریب دهد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برخی افراد مبتلا به سویه جدید اومیکرون هستند اما پاسخ آزمایش تشخیصی آنها ممکن است منفی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: هرچند این موضوع براساس گزارش های اولیه بیان شده اما نشان می دهد که باید کنترل و مراقبت ها را به شدت افزایش داد.

این اپیدمیولوژیست یادآور شد: به نظر می رسد رویکرد ما برای ارزیابی و پایش وضعیت اپیدمی امیکرون باید اصلاح شود.

علائم سرماخوردگی را اومیکرون فرض کنیم

سوری افزود: در شرایط فعلی که سویه جدید ویروس کرونا در کشور شناسایی شده، علائم سرماخوردگی را باید اومیکرون فرض کنیم.

وی اظهار داشت: به همین دلیل افراد اگر علائمی مانند آبریزش، سردرد و کوفتگی بدن دارند باید احتمال ابتلا به سویه جدید کرونا را بدهند و خود را مدتی قرنطینه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: با توجه به اینکه سرعت انتقال این سویه بسیار بالا است و در نتیجه گسترش آن سریع است، همه مردم به شدت باید مراقب باشند و اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

الگوهای پیشگیری و مراقبتی را اصلاح کنیم

سوری با یادآوری اینکه الگوهای پیشگیری و مراقبتی خود را متناسب با سویه جدید اصلاح کنیم، ادامه داد: اگر الگوها و رفتارهای خود را اصلاح نکنیم، حتما دچار آسیب های جدی خواهیم شد.

وی ادامه داد: در زمان ابتلا طبیعتا آمادگی نظام سلامت و بهداشت باید به نحو مطلوب وجود داشته باشد تا بتوان از گسترش سویه جدید تا حد امکان، جلوگیری شود.

رییس کمیته پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین اظهار داشت: در تجمعاتی که احتمال ابتلا به بیماری بالا است، باید محدودیت های مناسبی اعمال کرد تا از انتقال سویه جدید ویروس کرونا جلوگیری شود.

سوری افزود: تعطیلی اماکن عمومی در زمان ابتلا به کرونا خیلی قابل استناد نیست و به عبارتی این موضوع در زمان فعلی توصیه نمی شود مگر اینکه مجبور به این کار شویم.

وی با تاکید بر اینکه پیش از شیوع سویه جدید پوشش واکسیناسیون را باید به شدت افزایش دهیم، افزود: پایش افراد واکسینه نشده باید انجام گیرد و حتی اگر لازم شد واکسن را به درب محل سکونت آنها برسانیم.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ ( آذر ۱۳۹۸ ) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تاکنون بیش از ۲۷۹ میلیون را در جهان مبتلا کرده است که از این میان پنج میلیون و ۴۱۱ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

حال سویه جدیدی از این ویروس در جهان شایع شده که مسری‌تر از سویه‌های قبلی است. سازمان جهانی بهداشت جهانی پنجم آذر واژه یونانی اومیکرون را برای به این سویه جدید که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شد، برگزید.

ارسال نظر