دیدار دوستانه کشتی ایران و آمریکا و فضاسازی رسانه‌های معاند

دیدار دوستانه تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا در حالی قرار است روز ۲۳ بهمن در آرلینگتون دالاس در ایالت تگزاس برگزار شود که رسانه‌های معاند و به خصوص رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی از چند روز گذشته نسبت به فضاسازی و سیاسی کردن این مسابقه اقدام کرده‌اند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بعد از افتخارآفرینی ملی‌پوشان کشتی آزاد کشورمان در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ نروژ و شکست تعدادی از قهرمانان نامدار آمریکا از جمله دیوید تیلور و جی دن کاکس برابر حسن یزدانی و کامران قاسمپور و همچنین کسب طلای وزن ۱۲۵ کیلوگرم جهان از سوی امیرحسین زارع در غیاب گیبل استیوسون، بوریس بومگارتنر رییس فدراسیون کشتی آمریکا در محل مسابقات به صورت رسمی از تیم ملی کشتی کشورمان برای برگزاری دیدار دوستانه دعوت بعمل آورد. البته پیش از آن نیز آمریکا درخواست‌هایی را برای حضور تیم کشتی آزاد کشورمان داده بود.

بعد از موافقت فدراسیون کشتی، حتی آمریکایی‌ها بلیت فروشی مسابقات را نیز انجام دادند و به نظر می‌رسد همه ۲۷ هزار بلیت مسابقه به فروش رسیده باشد.

مربیگری این تیم ها بر عهده جان اسمیت، قهرمان دو دوره المپیک و تام برندز، قهرمان المپیک است و سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد کشورمان نیز برعهده پژمان درستکار است.

اما در چند روز گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی و وابسته به رژیم صهیونیستی با ترجمه مصاحبه علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی که در رابطه با سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا صحبت کرده بود، به برخی حاشیه‌ها دامن زده و احتمال صادر نشدن روادید برای دبیر و برخی نفرات تیم ملی کشتی کشورمان وجود دارد که همین موضوع شاید سبب انصراف کشورمان از حضور در آمریکا شود.

اعضای تیم ملی کشتی آزاد کشورمان جهت دریافت روادید آمریکا ۱۴ دی در کشور امارات متحده عربی حضور پیدا کرده بود.

سیاست‌های خصمانه تراپ رییس جمهور سابق ایالات متحده و منع حضور اتباع برخی کشورها از جمله ایرانیان در آمریکا و صادر نشدن ویزا برای تیم‌های ورزشی کشورمان در آمریکا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این رابطه مسبوق به سابقه نیز هستند.

سعید خطیب‌زاده روز گذشته در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای فاکس نیوز در خصوص تیم ملی کشتی ایران گفت: فاکس نیوز شاید جزو آخرین رسانه‌هایی باشد که می‌شود به گزارش‌های آن اطمینان کرد و سمت و سوی این رسانه روشن است.

وی  افزود: تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران به دعوت فدراسیون کشتی ایالات متحده از چندی قبل با دعوت‌ها و درخواست‌های مکرر در چارچوب مراودات ورزشی عادی که قبلا هم بوده، این سفر را در دستور کار داشته است. اساساً رفتن و سیاسی کردن موضوعاتی که ذات و روح ورزشی دارد در تناقض با این موضوع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده فاصله بگیرد از اینکه رویدادهای ورزشی را سیاسی کنند شاید در داخل آمریکا عده‌ای دنبال این موضوع باشند باید در بستر صرف ورزشی این مراودات را دید و پیگیری کرد.

«ریچ بندر» مدیر اجرای کشتی آمریکا پیش از این گفته است: کشتی فراتر از سیاست است و هیچ چیز بهتر از این رقابت دوستانه بین کشتی ایران و آمریکا نیست. این دو کشور بهترین کشورهای کشتی آزاد جهان هستند و ما خوشحالیم که تیم آمریکا فرصتی پیدا کرده تا با یکی از قوی‌ترین تیم‌های کشتی جهان کشتی مبارزه کند. ایران یکی از قدرت‌های سنتی کشتی آزاد است که دارای قهرمانان متعدد جهانی و المپیکی است. رقابت دوستانه بین ایران و آمریکا به چند دهه قبل بر می‌گردد و آخرین باری که تیم ایران در آمریکا حضور داشت در سال ۲۰۱۶ و در جام جهانی لس‌آنجلس بود.

جام جهانی ۲۰۱۷ کشتی آزاد در کرمانشاه در همان سالی برگزار شد که ترامپ دقیقا قانون منع حضور اتباع برخی کشورها را به تصویب رسانده بود اما دولت کشورمان در نهایت با اعلام اینکه مسابقات ورزشی با سیاست جدا است روادید حضور تیم ملی کشتی آمریکا را صادر کرد و این تیم بدون هیچ مشکلی در کشورمان حضور پیدا کرد و حتی «جردن باروز» آزادکار نامدار آمریکایی‌ها از حضور در ایران به عنوان سفر فراموش نشدنی یاد کرد و میهمان نوازی مردم عزیز کرمانشاه و به خصوص تماشاگران پرشور این خطه تا سال‌ها در یاد و خاطره آزادکاران آمریکایی باقی خواهد ماند.

به هر حال طی سال‌های اخیر تیم‌های کشتی ایران و آمریکا دیدارهای تیم به تیم زیادی را مقابل یکدیگر داشتند. برگزاری دیدار دوستانه با آمریکا در سال ۹۵ در میدان تایمز نیویورک و یا در سال ۹۲ دیدار دوستانه دیگری در ایستگاه مرکزی راه آهن نیویورک با هدف نگه داشتن کشتی در بازیهای المپیک برگزار شد.

حتی آمریکا در جام‌های جهانی ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میزبان مسابقات بود و در هر سه دیداری که مقابل ملی‌پوشان کشتی کشورمان داشت شکست خوردند و تیم کشورمان در این سال‌ها عنوان قهرمانی را کسب کرد.

دیدار دوستانه کشتی ایران و آمریکا و فضاسازی رسانه‌های معاند

 

ارسال نظر