آیا عمل به استخاره برای ازدواج واجب است؟

مسلمان باید نسبت به احکامی از دین که به آن احتیاج دارد شناخت پیدا کند،یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به استخاره و تفال به قرآن است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. می‌توانید در اینجا پاسخ به سوالات فقهی که پیش‌تر منتشر شده است را ببینید.

یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود مسائل مربوط به استخاره و تفال به قرآن است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پرسش: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟

پاسخ: دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد.

پرسش: دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می‌کنند که در کتاب‌های قدیمی دعا نقل شده‌اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟

ج: اگر دعاها از ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم (علیه‌السلام) باشند، اشکال ندارد.

پرسش: آیا عمل به استخاره واجب است؟

ج: الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

پرسش: بنا بر آنچه گفته می‌شود که در کارهای خیر نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آنها و یا در مورد مشکلات پیش بینی نشده‌ای که در خلال انجام آنها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب می‌شود یا اینکه فقط خدا از آن آگاه است؟

ج: استخاره برای رفع حیرت و تردید در انجام کارهای مباح است، اعم از اینکه تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگی انجام آن. بنا بر این در کارهای خیر که در آنها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره برای آگاهی از آینده شخص یا عمل نمی‌باشد.

پرسش: آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی که شخصی استخاره کند ولی طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟

ج: جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلکه در هر امر مباحی که شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد به‌طوری که قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، می‌توان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نیست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.

پرسش: آیا استخاره با تسبیح یا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟

ج: شایسته است انسان در اموری که می‌خواهد راجع به آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند و یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتی که با این کارها تحیّر او برطرف نشد، می‌تواند استخاره کند.

پرسش: آیا چند بار استخاره برای یک کار صحیح است؟

ج: چون استخاره برای رفع حیرت است، بنا بر این بعد از برطرف شدن حیرت با استخاره اول، تکرار آن معنی ندارد مگر آنکه موضوع تغییر کند.

پرسش: گاهی مشاهده می‌شود نوشته‌هایی که متضمّن معجزات امام رضا (علیه‌السلام) هستند با قرار دادن آنها بین صفحه‌های کتاب‌های زیارت که در زیارتگاه‌ها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع می‌شوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است که هر کس آن معجزه‌ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع کند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر کسی که آنها را می‌خواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نماید؟

ج: از نظر شرعی دلیلی بر اعتبار این امور وجود ندارد و کسی هم که آنها را می‌خواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنی بر نوشتن آنها نیست.

پرسش: آیا استخاره که در برخی سایت‌ها است می‌تواند ملاک قرار گیرد؟

 ج) اگر طبق روش‌های معمول است مانعی ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی

پرسش: آیا استخاره به طریقی که امروزه در میان ما متداول است، شرعاً وارد و پسندیده است؟

و آیا تکرار آن ضرری دارد؟

آیا مخالفت با استخاره حرام است؟

پاسخ: قدر متیقن از مواردی که استخاره در آن مشروع است موردی است که بعد از مشورت از اهلش نتیجه نگیرید و در تحیر بمانید.و مخالفت با استخاره انجام شده حرام نیست ولی ممکن است موجب پشیمانی گردد مگر اینکه موضوع استخاره را تغییر دهد همانند اینکه قبل از آن کار صدقه داده شود که بلا دفع گردد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: انجام غسل قبل از استخاره چه حکمی دارد؟

پاسخ: می‌توان به‌قصد رجاء و ثواب غسل انجام داد.

پاسخ: پرسش: تجدید استخاره چه حکمی دارد؟ در مورد ازدواج چطور؟

پاسخ: در هیچ مورد تجدید استخاره درست نیست مگر این که مدّت قابل ملاحظه‌ای بگذرد یا شرایط مورد استخاره تغییر کند.

پرسش: آیا استخاره‌های اینترنتی صحیح است؟

پاسخ: در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد.

پرسش: در هنگام تحویل سال، همسرم قرآن را به نیت چگونگی احوال ما در سال جدید باز کرد و آیه «کل نفس ذائقة الموت» که در وسط صفحه بود به چشمش خورد، بعد خودم هم چند بار تفأل زدم و هر بار آیاتی با همین مضمون می‌آمد؛ از آن روز به بعد به کلی به هم ریخته ام و خیلی نگران همسرم هستم؛ نظر حضرتعالی در این مورد چه می‌باشد؟

پاسخ: فال گرفتن با قرآن اعتباری ندارد و حتی در بعضی موارد اشکال شرعی دارد؛ تنها می‌توان با قرآن استخاره کرد. در فرض سوال، صدقه‌ای بپردازید و نگران نباشید.

پرسش: فردی که عمل استخاره را انجام می‌دهد چه شرایطی باید داشته باشد؟

پاسخ: استخاره کننده شرایط خاصی ندارد.

پرسش: آیا در صورت انجام استخاره، عمل به آن واجب است؟

پاسخ: عمل به استخاره واجب نیست ولی حتّی الامکان مخالفت نشود مگر این که مدّت قابل ملاحظه‌ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند.

پرسش: استخاره گرفتن از روی عادت در تمامی امور ریز و درشت زندگی، به طوری که فرد از علم و عقل خود و دیگران بهره‌ای نبرد چه حکمی دارد؟

پاسخ: باید توجه داشت استخاره مربوط به جایی است که انسان نه با علم و عقل خود بتواند راه را تشخیص دهد و نه از طریق مشاوره، به طوری که حیران و سرگردان شود؛ در غیر این موارد استخاره صحیح نیست.

پرسش: آیا برای پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره کردن مورد دارد؟

پاسخ: هرگاه بعد از مشورت و تحقیقات لازم، مشکل حل نشود می‌توان از استخاره استفاده کرد. در غیر این صورت استخاره معنا ندارد.

پرسش: آیا نماز استخاره را باید به قصد رجاء خواند یا ورود؟

پاسخ: به قصد قربت مطلقه بخوانند.

پرسش: آیا در ازدواج معلق صیغه عقد خوانده می‌شود و به خاطر شرط‌های معلقش، فقها آن را باطل می‌دانند یا اینکه اصلاً در ازدواج معلق صیغه عقده خوانده نمی‌شود و به همین خاطر فقها آن را باطل می‌دانند؟ اگر در ازدواج معلق صیغه عقد خوانده می‌شود وبه خاطر شرط‌هایش هست که این ازدواج صحیح نمی‌باشد آیا این شرط‌های معلق باید همانند شرط‌های ضمن عقد در دفتر ثبت شوند یا نه؟ اگر جواب نه هست پس این شرط‌ها باید چگونه باشند؟

پاسخ: صیغه خوانده می‌شود اما توأم با تعلیق، تعلیق در انشا مانند این است که گفته شود تو را به عقد خود در می آورم اگر پدرم اجازه دهد و یا اگر جواب استخاره خوب آمد و این ارتباطی با شرط ضمن عقد ندارد.

پرسش: استفاده از نرم افزارهای استخاره صحیح و جایز است؟

پاسخ: اگر برای تبلیغ دین اسلام بوده و از مفاسدی که در چنین فضاهای مجازی وجود دارد ایمن باشند اشکالی ندارد.

پرسش: در ساعات استخاره، نهار تا ظهر داریم، منظور از نهار تا ظهر چه ساعت شرعی از روز است؟

پاسخ: منظور از نهار یکی دو ساعت بعد از بالا آمدن آفتاب می‌باشد.

ارسال نظر