راهکارهای مقام روس برای توسعه تجارت ایران و روسیه

رجب صفروف رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه گفت: در نشست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران با تجار روس پیشنهادهای مشخصی برای تقویت روابط تجاری دو کشور ارائه کردم که در صورت تحقق، سطح مبالات اقتصادی ایران و روسیه افزایش زیادی پیدا خواهد کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،صفروف  در مسکو افزود: به رغم ظرفیت های بسیار زیاد برای ارتقا روابط اقتصادی ایران و روسیه، به خاطر نبود زیرساخت ها و برنامه ریزی منظم، مشکلات زیادی در تجارت دو کشور وجود دارد.

وی مهمترین مانع بر سر تجارت ایران و روسیه را مشکلات زیرساخت‌های ارسال کالا دانست و خاطرنشان کرد: به ‌رغم مرز آبی دو کشور و الزام دارا بودن ناوگان دریایی مناسب، ایران در این بخش ضعف بزرگ دارد.

رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه مشکلات لجستیکی؛ ترانزینی و بانکی را از جمله موانع سد راه تجارت ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد مسوولان دو کشور  نسبت رفع این موانع اقدام کنند.

صفروف با بیان اینکه بانکی نداریم که به صورت تمام عیار به تجار دو کشور کمک برای مبادلات اقتصادی دو کشور کمک کند، گفت: راه اندازی بانکی اختصاصی که با ارز محلی دو کشور کار کند برای توسعه مبادلات دو کشور بسیار ضروری است.

وی گفت: راه اندازی ابزارها، امکانات و زیرساخت های لجستیکی لازم است و متاسفانه سالهاست که راه گذر اقتصادی شمال- جنوب در قسمت ایران به بهره برداری نرسیده است.

راهکارهای مقام روس برای توسعه تجارت ایران و روسیه
صفروف مشکل روادید برای تجار ابرانی را یکی دیگر از موانع توسعه تجارت بین ایران و روسیه دانست و گفت: اگر روادید برداشته شود تبادلات اقتصادی ایران و روسیه چند برابر افزایش خواهد یافت.

این مقام روس تصریح کرد: کمبود اطلاعات از ظرفیت های اقتصادی ایران و روسیه از دیگر موانع توسعه اقتصادی دو کشور است که لازم است ذر این مورد اطلاع رسانی شود.

صفروف اظهار داشت در صورت عضویت رسمی ایران در اتحادیه اوراسیا هم سطح مبادلات اقتصادی ایران و روسیه بیشتر از ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، بنابراین، عضویت هر چه سریعتر ایران در این اتحادیه ضروری است که هم به نفع اقتصاد ایران و هم منطقه خواهد بود.

وی برندسازی از ایران در حوزه های سیاسی و اقتصادی را هم برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور لازم دانست و گفت: در این مورد باید ایران با برنامه ریزی مشخص برای رقابت های منطقه ای و بین المللی برای خود وجهه و شاخص ایجاد کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه هفته گدشته در ادامه برنامه‌های سفر دوروزه به روسیه، با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار سرشاس این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

ارسال نظر