سودجویی برخی پزشکان با ایجاد تقاضای القایی دریافت خدمات پزشکی در بیماران

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن تایید وجود بحث تعارض منافع در حوزه پزشکی، گفت: تقاضای القایی در حوزه خدمات پزشکی و تجویز انواع آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها توسط بخشی از پزشکان برای بیماران و ارجاع به مراکز موردنظر با هدف سودجویی افزایش چشمگیری یافته است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر محمد اسماعیل اکبری روز سه شنبه در خصوص وجود تعارض منافع در بخش دارو و درمان کشور، وجود اختلاف معنادار هزینه یک بیماری در دو مرکز درمانی یا مطب را از آن جمله دانست و تاکید کرد: تکلیف این مساله باید مشخص شود؛ البته اگر اصول اخلاقی و حقوق بیمار مورد توجه قرار گیرد، دیگر تعارض منافع پیش نخواهد آمد.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد اقدامات تشخیصی پزشکی همچون ماموگرافی، ام آر آی، سونوگرافی و پت اسکن بیهوده و غیرضروری است و این مساله حتی در برخی موارد حتی به ۹۰ درصد هم می رسد.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: این مسائل در وهله نخست برای مردم بار مالی ایجاد می کند و مهمتر اینکه، در مواردی که پزشک با رویت یک ضایعه یا علامتی که مشکل خاصی هم نیست ضمن خرج تراشی، بیمار و حتی خانواده بیمار را دچار اضطراب و استرس کرده و زندگی آنها را به هم می ریزد.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر تقاضای القایی در حوزه خدمات پزشکی و درمانی به خصوص در شهرهای بزرگ از جمله تهران بسیار افزایش یافته است، افزود: این بدان معنی است که پزشک با دریافت درصد و با نوشتن انواع و اقسام آزمایش و تصویربرداری، بیمار را به مراکز آزمایشگاهی یا تصویربرداری مورد نظر معرفی می کند.

دکتر اکبری افزود: این در حالی است که نوشتن این همه آزمایش به هیچ وجه مورد نیاز نیست و وجود این رفتار در حوزه پزشکی بسیار تاسف برانگیز است.

وی یکی از راهکارهای مهم به منظور توسعه اخلاق مداری در حوزه پزشکی کشور و خدمات رسانی صادقانه و صحیح به مردم را گماردن افراد متخصص دارای سلامت نفس در پست های مدیریتی حوزه سلامت کشور عنوان کرد.

اکبری اظهار داشت: البته انتظار این است یک راهنمای بالینی مدون توسط وزارت بهداشت در زمینه بیماری های پرهزینه به ویژه در بخش سرطان تعریف و برای اجرا به بخش درمانی کشور ابلاغ شود. با وجود ده‌ها بار نامه‌نگاری مکتوب، در راهنماهای نوشته شده این مساله یعنی کاهش هزینه و بیمارمحوری مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان مثال آخرین راهنمای بالینی که در حوزه سرطان سینه ارائه شد، از ابعاد علمی بسیار ضعیفی برخوردار بوده و شاخص های لازم در آن رعایت نشده است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، همچنین در بخش دیگری در خصوص برخی اظهارات در مورد صرف بودجه های میلیاردی در بخش درمان کشور به جای حوزه پیشگیری نیز گفت: وجود چنین مساله ای را نفی نمی کنم و یکی از دغدغه های بنده نیز در طول سال های گذشته در حوزه سلامت کشور توجه و رعایت اخلاق مداری بوده است.

اکبری با تاکید بر اینکه، جامعه پزشکی مکلف به ارزان سازی خدمات در حوزه پزشکی است، گفت: این کاری علمی است و پزشک باید با رعایت بهره‌وری و اثربخشی به صورت عالمانه از ایجاد بار مالی اضافی برای بیمار جلوگیری کند.

 

ارسال نظر