توافق با صندوق توسعه ملی برای واریز ماهانه نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه مسایل مطرح شده در مصوبه اخیر ستاد اقتصادی دولت نشان‌دهنده اهمیت بازار سرمایه برای دولت سیزدهم است، گفت: طبق توافقات انجام شده با صندوق توسعه ملی قرار بر این است تا واریزی ثابتی به صورت ماهانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بعد از مدت‌ها نوسان شدید که معاملات بورس تجربه کرد، تیم اقتصادی دولت سیزدهم در ادامه حمایت از سهامداران با اتخاذ تدابیر تازه، مانع از تداوم ریزش‌ها و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در این بازار شد.

در این زمینه، هفته گذشته «آیت الله رئیسی»، رییس جمهور در برنامه تلویزیونی نسبت به این بازار شفاف‌سازی کرد و از ارائه راهکارهای اساسی توسط تیم اقتصادی دولت در راستای برون رفت بازار سرمایه از بحران موجود خبر داد.

رییس جمهور در بخشی از صحبت‌های خود از بهبود روند معاملات بازار سرمایه به حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت و اعلام کرد: اکنون نیاز است با تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه، این صندوق‌ها در راستای حمایت از سهامداران خرد تقویت شوند، زیرا هنگامی که بازار با نوسانات مواجه می‌شود این اشخاص بیشترین زیان را می‌بینند.

رئیسی تاکید کرد: اکنون با پیگیری‌هایی که از سوی تیم اقتصادی دولت صورت گرفته، بخشی از این مبالغ از حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور حمایت از بازار واریز شده است.

بحث واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه از جمله مسایلی بود که با وجود قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار نزولی اما اجرای آن به باد فراموشی سپرده شده بود و هر بار زمان دقیق واریزی آن با ابهاماتی متفاوت همراه می‌شد.

از چند وقت گذشته و با تغییر و تحولات ایجاد شده در هیات مدیره صندوق تثبیت بازار سرمایه، شاهد ایجاد تحولات جدی در روند واریز نقدینگی به این صندوق و نیز شتاب در زمان آن بودیم که این امر به مراتب در تغییر روند بازار بی تاثیر نبود.

به دنبال اقدامات صورت گرفته از سوی مسوولان حاضر در صندوق تثبیت بازار سرمایه، در نخستین روز بهمن ماه رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا از واریز منابع جدید به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد: مبلغ مانده قابل سرمایه‌گذاری از سوی صندوق توسعه ملی نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است که در آخرین روز دی ماه طی توافقات انجام شده، بخشی از این مبلغ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد.

وی با بیان اینکه مابقی این مبلغ طبق توافقات و برنامه زمان بندی به طور کامل پرداخت می شود، افزود: امیدواریم باقی واریزی‌ها نیز همانند واریزی انجام شده در روز گذشته به صورت منظم طبق زمان بندی‌های صورت گرفته انجام شود.

بعد از تاخیر در واریزی منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه، اکنون انتقال باقیمانده این نقدینگی به صندوق از جمله ابهاماتی است که در میان برخی از سهامداران مورد بحث قرار گرفته و با چنین گمانی همراه هستند که به احتمال زیاد تکمیل مراحل این واریزی به چند ماه آینده موکول شود.

کمک صندوق تثبیت بازار سرمایه به معاملات در زمان وقوع بحران‌ها

در این زمینه "امیرمهدی صبایی" امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به کمک صندوق تثبیت بازار سرمایه در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: ریسک‌های مریوط به نقدشوندگی و مسایل قانونی از جمله ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس هستند که در ٢ ماه اخیر قانون لایحه بودجه ۱۴۰۱ جزو ریسک قانونی بازار بود و روند معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه همین موضوع منجر به افزایش عمق رکود در معاملات بازار سرمایه شد، گفت: به طور طبیعی تجهیز صندوق تثبیت بازار سرمایه به نقدینگی، می‌تواند در زمان وقوع بحران‌ها و تشدید ریسک‌ها کمک کننده در بهبود روند معاملات و افزایش نقدشوندگی بازار باشد که همین امر به مراتب در زمان وجود بحران در معاملات، از ترس فراگیر در بازار جلوگیری خواهد کرد.

صبایی خاطرنشان کرد: به هر میزان که نقدینگی در این صندوق بیشتر باشد، توان و قدرت این صندوق در راستای انجام وظایف خود افزایش پیدا می‌کند.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه تاکید کرد: زمانی که رییس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی در صحبت‌های خود از صندوق تثبیت بازار سرمایه سخن می‌گوید، زمینه ایجاد دلگرمی‌ها را برای ورود بیشتر نقدینگی در این بازار فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین صندوق توسعه ملی که به عنوان اصلی‌ترین منبع برای تامین نقدینگی صندوق تثبیت بازار سرمایه تلقی می‌شود، تحت تاثیر صحبت‌های رییس جمهوری مساله واریز منابع به صندوق را جدی خواهند گرفت که این اتفاق هم رخ داد و در چند وقت اخیر همکاری‌های خوبی از سوی صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.

صبایی تأکید کرد: اکنون بخش نخست این منابع از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است و طبق صحبت‌های انجام شده، قرار بر این است تا از این به بعد صندوق توسعه ملی براساس توان و برنامه‌های خود به صورت منظم واریزی‌ها را انجام دهد.

اعتراض سهامداران به عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان ریزش

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در واکنش به اعتراض برخی از سهامداران در این خصوص که صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان ریزش شاخص بورس از ورود نقدینگی به این بازار و نیز کنترل نوسان‌ها خودداری کرد، گفت:  معاملات بازار سهام طی چند وقت اخیر تحت تاثیر شدیدترین ریسک‌های موجود در این بازار قرار داشت، مهمترین آن ریسک‌هایی بود که در لایحه بودجه دیده شده و بازار را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.

وی معتقد است که افزایش نرخ گاز و سوخت در صنایع بزرگ مانند پتروشیمی، فلزی و معدنی جزو متغیرهای بنیادی بازار تلقی می‌شوند و کنترل  آن برای تاثیرگذای بر روند بازار خارج از حیطه صندوق تثبیت بازار سرمایه است.

صبایی با بیان اینکه زمانی که بازار از لحاظ متغیرهای بنیادی مورد حمایت قرار نگیرد، نمی توان با تزریق نقدینگی مشکل حاکم در بازار را برطرف کرد، گفت:
 تزریق نقدینگی زمانی در این بازار جوابگو خواهد بود که ایجاد بحران موقت، روند معاملات بازار را تحت تاثیر خود قرار ندهد. در این زمان ورود نقدینگی کمک کننده برای کاهش اثر این بحران‌ها در بازار است.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار داشت: تا قبل از حمایت رییس جمهور از بازار و مصوبه معاول رییس جمهور، ریسک‌های جدی تهدید کننده معاملات بازار بودند؛ بنابراین تا زمانی که بازار شاهد وجود برخی از ریسک‌ها است نباید انتظار داشت که صندوق تثبیت بازار سرمایه تحت هر شرایطی بازار را مثبت نگه دارد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان وجود بحران از بیش واکنش ها جلوگیری می کند، گفت: برخی مدعی هستند که صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان وجود بحران و به منظور کنترل نوسان ها اقدام به کنترل بازار نکرد در حالی که چنین صحبتی درست نیست و این صندوق در روزهایی که بازار با فشار فروش مواجه بود به این بازار ورود کرد و در جایگاه خود اثرگذار بر معاملات بازار بود.

صبایی با اشاره به اینکه گاهی ممکن است وجود برخی شرایط باعث تغییر قیمت جهانی و نیز ریزش نرخ کامودیتی‌ها شود، افزود: در این زمان بورس کل دنیا با عددی سنگین ریزش می کند، در چنین موقعیتی کدام صندوق تثبیتی در دنیا می‌تواند از این ریزش جلوگیری کند و تا چه میزان می‌توان منابع وارد این بازار کرد تا مانع از نوسانات شدید شود.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه هر ریزشی را نمی توان ناشی از عملکرد ضعیف صندوق تثبیت بازار سرمایه دانست، ادامه داد: اینکه اعلام می شود صندوق تثبیت بازار سرمایه کار خود را در زمان ریزش شاخص بورس، متناسب با تغییرات منفی به خوبی انجام نداده است، صحبت چندان درستی نیست.

زمان واریز مرحله دوم نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه 

وی درباره زمان واریز مرحله دوم نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: طبق توافقات انجام شده با صندوق توسعه ملی؛ قرار بر این است تا واریزی ثابتی به صورت ماهانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه صورت گیرد.

صبایی اظهار داشت: هفته گذشته نخستین واریزی از صندوق توسعه ملی انجام شد و براساس صحبت‌های مطرح شده قرار بر این است که مرحله بعد واریزی پایان ماه جاری یا ابتدای اسفند ماه انجام شود.

تاثیر مصوبات اخیر ستاد اقتصادی دولت بر معاملات بورس

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به مصوبات اخیر ستاد اقتصادی دولت و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: مسایل مطرح شده در مصوبه چندان جدید نبود اما اجرا و عمل آن نیاز به تاکید و ضرورت پیگیری مجدد داشت.

وی با بیان اینکه صحبت سه‌شنبه شب رییس جمهوری و نیز وزیر اقتصاد زمینه‌ساز رشد معاملات بورس در چند روز اخیر بوده است، افزود: در غیراینصورت همچنان بازار در فاز ریزشی روزهای قبل قرار داشت، مسایل مطرح شده در جلسه مقامات اقتصادی و معاون رییس جمهور که هفته گذشته برگزار شد، تاثیر شدیدی را بر روند معاملات بازار گذاشت.

صبایی با بیان اینکه مسایل مطرح شده در مصوبه اخیر و ابلاغ آن از سوی معاون اول نشان‌دهنده اهمیت بازار سرمایه برای دولت سیزدهم و تیم اقتصادی دولت است، ادامه داد: تصمیمات اتخاذ شده با پیگیری‌های وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس  احیا شدند که این امر نقطه بازگشت رشد به معاملات بورس بود، امیدواریم این پیگیری‌ها ادامه‌دار باشد و تصمیمات به اجرای قطعی برسند.

در بهار امسال قرار شد تا ظرف سه هفته، رقم ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صورت تدریجی به فروش برسد و به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.  بر این اساس، بانک مرکزی ملزم شد تا در مدت اعلام شده نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند که البته اجرایی نشد.

طبق تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بانک مرکزی در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به «صندوق تثبیت بازار سرمایه» واریز کرد اما باقی‌مانده این مبلغ که معادل ۱۵۰ میلیون دلار بود به صندوق تثبیت بازار تزریق نشد.

  به دنبال حمایت‌های دولت سیزدهم در راستای بهبود روند معاملات بورس، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و در این جلسه موضوع اجرای دقیق مقررات مصوب قبلی در ستاد در خصوص کمک و اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه مطرح و مقرر شد این مصوبات به سرعت عملیاتی شود.

ارسال نظر