نسخه پروفسورِ بارسلونایی برای جهانی کردن هندبال؛ کمی «وودی آلن» و مقداری «گواردیولا»

«مانوئل مونتایا فرناندز» با کمک گرفتن از تفکرات «پپ گواردیولا» و نگرش «وودی آلن» تحول فوق‌العاده‌ای در هندبال ایران داشت و موفق شد تیم ملی کشورمان را برای دومین بار به مسابقات جهانی ببرد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، پس از انتخاب فرناندز به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال، خیلی‌ها تصور هم نمی‌کردند که این سرمربی اهل ایالت کاتالان، با چه سرعتی روی بازیکنان ایرانی تاثیرگذار باشد؛ اما فدراسیون هندبال از همان ابتدا روی این مربی تحقیق کرده بود و می‌توان گفت بهترین انتخاب برای احیای تیم ملی، همین مربی پروفسورِ جنتلمنِ بارسلونایی بود. 

ارتباط هندبالِ فرناندز با فوتبال گواردیولا

پس از پایان دومین نشست خبری سرمربی تیم ملی هندبال، خبرنگار ایرنا در خصوص علاقه مانوئل به فوتبال بارسا از او سوال کرد و او در جواب گفت: «من بعد از دیدن فوتبال بارسا در دوران «پپ گواردیولا» به این فکر افتادم که ارتباطی بین سبک بازی بارسا و هندبال پیدا کنم و روی این موضوع نیز کار کردم». این گفته مانوئل نشان می‌دهد که او در هندبال خالق سبک است و می‌تواند روش‌های مختلفی را برای بازی کردن ابداع کند. 

پروفسوری که روانشناس است

یکی دیگر از نقاط قوت مانوئل، قدرت روانشناسی بالای اوست. از همان ابتدا بازیکنان و مربیان ایرانی که در تیم ملی دستیار او شدند به این موضوع اشاره داشتند که فرناندز قدرت بالایی در ارتباط‌گیری با بازیکنان و یکدست کردن آن‌ها در تیم ملی دارد. بدون شک این موضوع یکی از بزرگترین‌ مشکلات تیم ملی در سال‌های اخیر بود اما پروفسور اسپانیایی نشان داد که در این بخش توانایی بسیار بالایی دارد. 

مانوئل علاوه بر قدرت بالا در روانشناسی، علاقه زیادی به بازیکنان سخت‌کوش و باغیرت در تیم دارد. او در یکی از نشست‌های خبری خود سه شرط برای انتخاب بازیکن گذاشته بود. اول اینکه بازیکن قلبا بخواهد برای تیم ملی بازی کنند. دوم بازیکنان با تمام توان برای تیم کشورشان به میدان بروند و شرط سوم اینکه شرایط حضور در تیم ملی را داشته باشد. این سه شرط باعث شد تا بازیکنانی به تیم ملی دعوت شوند که تمام فکرشان صعود به مسابقات جهانی باشد و به هیچ چیزی جز موفقیت تیم ملی فکر نکنند. 

او به جمله معروفی از «وودی آلن» هم اشاره کرده بود که می‌گوید رمز موفقیت را نمی‌دانم اما رمز شکست را می‌دانم. وقتی تمام آدم‌ها راضی باشند، به شکست محکوم هستیم. مانوئل در ادامه گفته بود که «بازیکنان از نظر فنی سخت است که با سیستم‌های جدید سرمربی، خود را تطبیق دهند. می‌خواهیم طوری عمل کنیم که برای بازی کردن در تیم ملی ایران، احساس غرور کنند». حالا با صعود تیم ملی به مسابقات جهانی به این جمله مانوئل می‌رسیم که بازیکنان طوری بازی کردند که حالا احساس غرور می‌کنند و این شاید مهم‌ترین کلید گمشده تیم ملی بود. 

فرناندز برای پول به ایران نیامد

یکی دیگر از تفاوت‌های مانوئل با دیگر مربیان خارجی که پا به ایران می‌گذارند، توجه نداشتن به مسائل مالی بود. او در یکی از صحبت‌های خود گفته بود: «من در کشور خودم شرایط مالی خوبی دارم زیرا علاوه بر مربیگری، استاد دانشگاه هم هستم. هر مربی که فقط به خاطر پول، تیمی را انتخاب می‌کند محکوم به شکست است.» حالا شما این صحبت‌ را با رفتار دیگر مربیان خارجی که به ایران آمدند، مقایسه کند. بدون شک فرناندز به گفته خودش نیاز مالی ندارد و برای موفقیت با هندبالیست‌های ایرانی پا به کشورمان گذاشته که این موضوع بسیار قابل تحسین است.  

کمک‌های تمام ایرانی برای سرمربی اسپانیایی

شاید برای شما جالب باشد که تمام دستیاران فرناندز در تیم ملی، ایرانی هستند. او یکی از معدود مربیان خارجی کشورمان است که هیچ دستیاری با خود به ایران نیاورده و تماما با اتکا به مربیان ایرانی، کادر فنی خود را تشکیل داده است. این اتفاق هم از نظر مالی برای کشورمان به صرفه است و هم می‌تواند مربیان بسیار خوبی را برای رده‌های پایه و حتی بزرگسالان تربیت کند.    

حالا با این همه حسن از فرناندز، تیم ملی هندبال کشورمان توانسته جواز حضور در مسابقات جهانی را برای دومین بار در تاریخ بدست آورد و قسمت خوشحال‌کننده این اتفاق این است که این تازه شروع کار فرناندز در هندبال ایران است و شک نداشته باشید در آینده خبرهای خوبی از این رشته خواهید شنید. ایران در پایان مسابقات هندبال قهرمانی آسیا به عنوان چهارم رسید. 

نسخه پروفسورِ بارسلونایی برای جهانی کردن هندبال؛ کمی «وودی آلن» و مقداری «گواردیولا»

 

ارسال نظر