تلاش وزارت بهداشت بومی‌گزینی در رشته پزشکی و رفع کمبود پزشک در مناطق محروم است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش این وزارتخانه را بومی گزینی در رشته پزشکی عنوان کرد و گفت: با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی تلاش می‌شود مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم برطرف شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری، دکتر ابوالفضل باقری فرد روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بعد از بحث های کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی تصویب و از سوی رییس جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شد. این افزایش ظرفیت در سال آینده هزار و ۶۰۰ نفر بوده که با تاکید در مناطق محروم و بومی گزینی است.

وی با بیان این که این طرح تابع شرایط و ضوابطی خواهد بود که در حال تدوین آنها هستیم، ادامه داد: با همکاری  سازمان سنجش وزارت علوم در حال تدوین این برنامه هستیم تا مشخص شود که این سهمیه ها به چه صورت اعمال شود  و در نتیجه با این افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی بتوانیم مشکل مناطق محروم را برطرف کنیم.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در برنامه افزایش ظرفیت، سند متوازن نیروی انسانی حوزه سلامت هم مد نظر است که این موضوع در کارگروه ها در حال بررسی است تا پایان امسال برنامه نهایی را اعلام کنیم.
باقری فرد افزود: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که ما برخی ازافرادی را در مناطق محروم تربیت می کنیم اما بومی آن مناطق نیستند، حتی اگر تعهد هم داشته باشند ، نمی توانند به خوبی به تعهدات خود عمل کنند و گاهی قادر به زندگی در آن مناطق هم نیستند.

باقری فرد خاطرنشان کرد: رویکرد جدید ما در این دوره این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم تخصص و فوق تخصص بیشتر از افراد بومی استفاده شود در واقع بومی گزینی کنیم.در واقع قصد وزارت بهداشت این است که افراد بومی را آموزش دهد تا کمتر شاهد تغییرات مکانی پزشکان باشیم.

 پذیرش دانشجوی پزشکی در سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و از هشت هزار نفر به ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو با هدف پذیرش از مناطق محروم می رسد.

ارسال نظر