روشن: نباید به کادر فنی تیم ملی دست زد/ به جوانترها بیشتر میدان بدهیم

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: تیم ملی در شرایط خوبی قرار دارد و کادر فنی نشان داد فدراسیون انتخاب درستی داشته و به خوبی شرایط و زمان را مدیریت کرده است. این ترکیب موفق بوده و نباید به آن دست زد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «حسن روشن» در مورد نتایج تیم ملی فوتبال ایران و سریعترین صعود تاریخ تیم ملی به جام جهانی افزود: باید به آنهایی که این انتخاب‌ها را داشتند تبریک گفت. شرایط تیم ملی در اوضاع بدی بود و هیچکس آن ایامی که صعودمان به جام جهانی در هاله‌ای از ابهام بود را فراموش نمی‌کند. نتایج بدی گرفته بودیم اما با انتخاب‌های خوب، اوضاع به سود کشورمان تغییر کرد و امروز یک صعود دلچسب، راحت و شیرین را تجربه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اتفاق دیگری که افتاد و به نظرم به کادر فنی و نتایجی که به دست آمد خیلی کمک کرد به حضور ۲ ملی‌پوش اسبق و البته خوشنام فوتبال ایران باز می‌گردد؛ «کریم باقری» که در زمان بازی و حضورش به عنوان مربی در پرسپولیس موفق عمل کرده بود و به کادر فنی اضافه شد و دیدیم که در تیم ملی هم مثمرثمر بود. از سویی دیگر «وحید هاشمیان» هم در کنار «دراگان اسکوچیچ» حضوری موفق داشت و مجموعه اتفاقات و تصمیم‌هایی که گرفته شد در نهایت منجر به صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شد.

پیشکسوت استقلال حفظ آرامش و دوری کردن از حاشیه‌ها را از جمله عوامل موفقیت تیم ملی ایران دانست و گفت: در همان شرایطی که لحظات سختی داشتیم و شاید خوشبین‌ترین هوادار فوتبال هم تصور بازگشت تیم ملی را نداشت، مجموعه فدراسیون، کادر فنی و بازیکنان آرامش خود را حفظ کردند و امروز نتیجه همان آرامش را می‌بینیم.

روشن یادآور شد: البته باید به یک نکته مهم اشاره کنم و نباید این مساله را از یاد برد که جام جهانی با رقابت‌هایی که تا الان در آن حضور داشتیم تفاوت بسیار دارد. بدون شک تیم‌هایی که در جام جهانی حضور دارند به مراتب بهتر و قوی‌تر از تیم‌های قاره کهن هستند و با آمادگی بهتر و شرایط مطلوب‌تر در قطر حضور می‌یابند. طبیعی است شرایط کار سخت‌تر خواهد بود و باید برای هر لحظه برنامه داشت.

وی تاکید کرد: تیم‌های مطرح فوتبال جهان به آکادمی‌ها و تیم‌های پایه خود توجه زیادی دارند، در حالی که این موضوع حلقه مفقوده، فوتبال کشورمان است. قبول دارم که نتایج خوبی گرفته شده اما امیدوارم در باد این نتایج نخوابیم و به فکر برنامه‌ریزی و کار بیشتر باشیم. باید بر روی تیم‌های پایه و آکادمی‌ها به خوبی کار کنیم تا چرخه انتقال بازیکنان فوتبال از رده‌های پایه به تیم بزرگسالان دچار نقص نشود.

روشن در واکنش به این سئوال که برخی از مربیان و کارشناسان اعتقاد به تغییر یا تقویت کادر فنی در جام جهانی دارند، گفت: به نظر من این کار اشتباه است چرا که کادر فنی کنونی شناخت خوب و کاملی از تیم ملی دارد و می‌تواند در شرایط مختلف تصمیم‌های خوبی هم بگیرد. تیم ملی اکنون بیش از هر چیزی به دیدارهای دوستانه و تدارکاتی مناسب نیاز دارد. تا زمان داریم باید برای شاگردان اسکوچیچ دیدارهای تدارکاتی تدارک دیده شود تا در برابر تیم‌های قوی‌تر خودشان را محک بزنند و با آمادگی کامل راهی جام جهانی شوند.

وی همچنین در مورد بهره‌گیری از برخی بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی افزود: بدون شک سرمربی تیم شناخت به مراتب بهتری نسبت به بازیکنان خود دارد؛ بکارگیری برخی بازیکنان در پست غیرتخصصی و بهره‌گیری از «امید نورافکن» در پست دفاع آخر در دیدار با امارات به نظرم به شناخت او از این بازیکن باز می‌گردد. او در ترکیب تیم بوده و شاید هماهنگ‌تر از بقیه در آن زمان و شرایط می‌توانست به تیم ملی کمک کند. شاید هم نقطه نظر دیگری دارد که باید به او احترام گذاشت.

ملی‌پوش اسبق تیم ملی ایران در پاسخ به این سئوال که چه توصیه‌ای در این شرایط دارد، گفت: توصیه من این است که در دیدارهای  پیش رو از بازیکنان ذخیره استفاده شود تا آنها هم خودشان را نشان بدهند. با وجود سنگربانی مانند «علیرضا بیرانوند» حضور دروازه‌بانی دیگر در درون دروازه شاید چندان جدی تلقی نمی‌شد، اما به «امیر عابدزاده» جوان فرصت دادند و او هم نشان داد شایسته این اعتماد است. در تیم ما بازیکنان جوانی هستند که تشنه بازی در تیم ملی بوده و می‌خواهند خودشان را نشان دهند. به نظر من اگر به آنها فرصت داده شود و بتوانند خودشان را در ترکیب تیم ببینند، این شانس را خواهند داشت تا خودشان را به اسکوچیچ ثابت کرده و حتی در ترکیب اصلی به میدان بروند.

تیم ملی فوتبال ایران ۱۲ بهمن ماه و در دیدار خانگی مقابل امارات به برتری یک بر صفر دست یافت تا به عملکرد درخشان خود در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ ادامه دهد. این دیدار در هفته هشتم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و در گروه نخست قاره آسیا برگزار شد و تیم مهار نشدنی «دراگان اسکوچیچ» که پیش از این صعودش را قطعی کرده بود با تک گل «مهدی طارمی» به پیروزی رسید.

تیم ایران هفته گذشته با برتری مقابل عراق، صعودش را به جام جهانی قطر قطعی کرده بود اما امارات برای رسیدن به پلی‌آف نیاز مبرمی به کسب امتیاز داشت.

ارسال نظر