ماموریت ضرغامی برای رایزنان فرهنگی

عزت‌الله ضرغامی از دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و اعلام کرد: رایزنان فرهنگی نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خارج از کشور هستند و جذب گردشگر اولویت اول آن‌ها است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتر نوشت: با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ملاقات داشتم. در ۸۰ نقطه دنیا رایزان فرهنگی حضور دارند. از امروز همه آنان نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خارج از کشور هستند. جذب گردشگر خارجی هم اولویت اول آنان است.

سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نمایندگی‌هایی را با عنوان دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی راه‌اندازی کرد که پس از آن به بهانه اصلاح دستورالعمل و ضوابط نمایندگی‌های گردشگری در خارج از کشور اعتبار این نمایندگی‌ها را منقضی کرد و دستور تعطیلی آن‌ها را داد.

این دفاتر توسط بخش خصوصی و بدون بودجه و اعتبارات دولتی با هدف جذب گردشگر اداره می‌شد که بعدها به نحوه عمکرد آن‌ها با این عنوان که جنبه شخصی پیدا کرده بود، اعتراض‌هایی شد. سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری پس از آن بارها با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وارد مذاکره شد تا از ظرفیت رایزنان فرهنگی در بخش گردشگری نیز استفاده کند که تا کنون استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی در گردشگری موفقیت‌آمیز نبوده و جذب گردشگر در ماموریت آن‌ها رسما تعریف نشده است. همچنین، پیشنهادهایی درباره ایجاد رایزنی گردشگری در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بارها مطرح شده، اما سازوکاری برای آن تعریف نشده است.

در دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز معاونت گردشگری در نشستی با حضور رایزنان اقتصادیِ درحال اعزام به کشورهای خارجی ماموریت‌های جدیدی را با توجه به تفاهم‌نامه‌ای با وزارت خارجه برای این دیپلمات‌ها ترسیم کرد که زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی در ایران و انتقال نظرات فعالان گردشگری به ایران از آن جمله بود.

ماموریت ضرغامی برای رایزنان فرهنگی

انتهای پیام

ارسال نظر