اذعان مقام آمریکایی: باوجود پیشرفت در مذاکرات وین، برخی مسائل جدی باقی مانده است

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پیشرفت‌هایی چشمگیری در مذاکرات وین حاصل شده اما یکسری مسائل سخت و جدی همچنان باقی است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود روز گذشته تصریح کرد که مذاکره‌کنندگان طی هفته گذشته به پیشرفت‌های چشمگیری در این مذاکرات اما یکسری مسائل سخت و جدی همچنان پابرجاست.

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد، وی امیدوار است که مذاکره‌کننده ارشد ایران طی روزهای آتی با " یک دیدگاه مثبت" به وین بازگردد اما حتی اگر با این دیدگاه هم به وین بازگردد همچنان یکسری مسائل سخت روی میز باقی است.

وی افزود: طی یک یا دو هفته گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در مذاکرات حاصل شده است اما در عین حال مهم است که اشاره کنم یکسری مسائل جدی همچنان باقی مانده است.

این مقام آمریکایی گفت، اگر بتوان به یک توافق دست یافت، از بسیاری جهات شرایط توافق اصلی در مورد موضوع سطح غنی سازی اورانیوم ایران، ذخایر اورانیوم غنی شده ای که ایران ممکن است در اختیار داشته باشد و تعداد سانتریفیوژهایی که ممکن است کار کند، پیگیری خواهد شد.

با این حال، این مقام آمریکایی عنوان کرد که امکان برخی اصلاحات و تغییر در موضوع تحریم‌های بیشتری که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ علیه ایران اعمال کرد و همچنین پیشرفت‌های هسته‌ای که ایران از آن زمان تاکنون داشته، وجود دارد.

وی افزود: امیدواریم زمانیکه نمایندگان ایران به وین بازگشتند، با همان تمایل و رویکرد قبلی در راستای تلاش برای حل‌وفصل سریع این مسئله در مذاکرات حضور یابند.

این مقام آمریکایی در ادامه عنوان کرد که همچنان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که راه‌حلی برای آنها بر روی میز وجود ندارد.

وی از اشاره کردن به این مسائل امتناع کرد.

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد که هیچ توافقی در مذاکرات جداگانه در مورد آزادی چهار شهروند آمریکایی میان مذاکره‌کنندگان حاصل نشده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیم های لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

 

ارسال نظر