فرد واکسینه شده هم می‌تواند ناقل امیکرون باشد/پروتکل‌ها را رعایت کنیم

برخی افراد تصور می‌کنند چون سه دز واکسن را تزریق کرده‌اند، دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند و ناقل این ویروس نخواهند بود. اما پزشکان و متخصصان نظر دیگری دارند؛ آنها این تصور را کاملا اشتباه می‌دانند و تاکید می‌کنند فرد واکسینه شده هم می‌تواند ناقل امیکرون باشند و باید پروتکل‌ها رعایت شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، نتایج مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نیز این موضوع را تایید می کند. محققان می گویند افراد واکسینه شده حتی اگر علائم کمی داشته باشند یا هیچ علامتی نداشته باشند، باز هم می توانند این ویروس را به راحتی منتقل کنند. 

دکتر علیرضا زالی یکی از متخصصان این حوزه است که ناقل بودن افراد واکسینه شده را تایید می کند. وی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که سه دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند هم امکان درگیری با امیکرون دارند، اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد که واکسن دز سوم یا شانس ابتلا را به حداقل می‌رساند یا اگر هم فرد مبتلا شود، نوع خفیف‌تر سویه امیکرون را می‌گیرد و احتمال بستری یا مرگ و میر فرد به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

وی درباره اینکه آیا فرد واکسینه شده می‌تواند به عنوان ناقل این ویروس باشد، تاکید کرد: این افراد همچنان می‌توانند به عنوان انتقال دهنده این بیماری باشند زیرا لباس و وسایل فردی هر فرد می‌تواند عاملی برای انتقال باشد و هیچ تولیدکننده واکسنی تاکنون این ادعا را نداشته است که با تزریق واکسن، فرد دیگر به عنوان ناقل این ویروس عمل نمی‌کند. البته بر اساس برخی شواهد و تحقیقات، خود فرد می‌تواند نسبت به ابتلا مصون شود.

زالی تصریح کرد: ولی اگر در یک جامعه تعداد زیادی از افراد واکسینه شوند، چون چرخش ویروس متوقف می‌شود از این نظر هم انتقال و سرایت بیماری هم کاهش پیدا می‌کند.

 

فرد واکسینه شده هم می‌تواند ناقل امیکرون باشد/پروتکل‌ها را رعایت کنیم

بقای محیطی امیکرون چند برابر دلتا است

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سطوح هم سویه امیکرون قابل انتقال است، توضیح داد: بقای محیطی امیکرون چند برابر دلتا است. امیکرون که نسبت به دلتا به میزان بیشتری در سطوح باقی می ماند و این کار را تا حدودی سخت تر می‌کند.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه ۱۴۰۰) بروز سویه امیکرون را با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا تایید کرد. این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دارای جهش‌های چندگانه است که باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

اپیدمیولوژیست ها و متخصصان تاکید دارند با توجه به ورود پیک ششم کرونا، مردم باید مواردی را به دقت رعایت کنند که یکی از مهم ترین آنها تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است. تکمیل واکسیناسیون همه اقشار در هر سنی طبق پروتکل های وزارت بهداشت اکیدا توصیه می‌شود و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

به گفته آنها با توجه به اینکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که سه نوبت واکسن کرونا با اثربخشی بالا را تزریق کرده اند درصورت ابتلا به امیکرون با یک بیماری خفیف روبرو می شوند.

ارسال نظر