دهمین روز جنگ در اوکراین/ چهره دوگانه اروپا در قبال پناهجویان

ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی از ممانعت پلیس و ارتش اوکراین از سوار شدن سیاه‌پوستان به قطاری که از کی‌یف به سوی لهستان می‌رود، حکایت دارد. حال پرسش این است که دلیل رفتار «تبعیض‌آمیز» با پناهجویان غیر اوکراینی ساکن اوکراین که از جنگ فرار می‌کنند بویژه با سیاهپوستان چیست؟ ۵:۳۰

یورو نیوز در گزارشی نوشت: آیا تعریف انسان تنها شامل انسان سفیدپوست اروپایی است و پناهجویان، به متمدن اروپایی و غیرمتمدن خاورمیانه‌ای تقسیم می‌شوند؟

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، به دنبال حمله بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد دهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه همچنان در حال افزایش است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام و خاطرنشان ساخته است که عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

خلاصه اخبار مهم‌ترین تحولات "دهمین روز جنگ در اوکراین" را در این گزارش خبری دنبال کنید.

۱۰:۲۰ اعلام آتش بس موقت در دو شهر محاصره شده

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت مسکو برای خروج ساکنان دو شهر محاصره شده ماریوپل و وولنوواخا آتش بس اعلام می کند.

 ۱۰:۰۲ کرملین: روسیه درپی تجزیه اوکراین نیست

 دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه تجزیه اوکراین را هدف قرار نداده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴، پسکوف امروز (شنبه) در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هدف عملیات ویژه روسیه در اوکراین، تامین امنیت کشور ما (روسیه) است. 

وی افزود: با این عملیات همچنین تلاش می شود موازنه در امنیت اروپا به گونه ای تغییر یابد که اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دیگر نتوانند به اوکراین سلاح تحویل دهند. 

۹:۱۵ توقف فعالیت رسانه های مطرح آمریکایی در روسیه

در پی اعمال مجازات زندان در روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست، رسانه های مطرح غربی بویژه رسانه های آمریکایی، فعالیت خود را در روسیه متوقف کردند.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه اعلام کرد: شبکه های تلویزیونی ای.بی سی و سی.بی.اس آمریکا پخش برنامه های خود از روسیه و فعالیت خبرنگاران خود در این کشور را متوقف کردند.

خبرگزاری ریانووستی پیشتر از توقف فعالیت شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در روسیه خبر داده بود.

۸:۳۰ مایک پنس: تحریم ها علیه روسیه باید شدت یابد

مایک پنس سیاستمدار جمهوری خواه آمریکا در اظهارنظر درباره جنگ اوکراین، گفته که کشتی های نفتکش روسیه هم باید تحت تحریم قرار گیرد. پنس گفته که ولادیمیر پوتین باید بهای گزافی بابت جنگ اوکراین بپردازد. او همچنین از عملکرد ناتو از جمله از رویکرد این ائتلاف نظامی در قبال جنگ اوکراین دفاع کرد.

 

۷:۳۵ گروه هفت درباره اوکراین بیانیه داد/ ابراز نگرانی از کشته شدن غیرنظامیان

وزیران خارجه گروه ۷ با انتشار بیانیه ای نسبت به وضع حقوق بشر و کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین ابراز نگرانی کردند.

 

۷:۳۵ وزیر انرژی آمریکا: سیستم‌های ایمنی نیروگاه اتمی اوکراین سالم هستند

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا با بیان اینکه سیستم های ایمنی نیروگاه هسته ای اوکراین سالم هستند، از روسیه خواست اجازه فعالیت ایمن اپراتورهای تاسیاست هسته ای اوکراین را بدهد.

 

۷:۰۷ شورای امنیت روز دوشنبه درباره اوکراین جلسه اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در مورد بحران بشری در اوکراین نشست اضطراری برگزار می کند.

 

۷:۰۵ رئیس شورای اقتصادی آمریکا اعلام کرد: کاخ سفید در حال ارزیابی تاثیر توقف واردات نفت روسیه

رئیس شورای اقتصادی آمریکا همزمان با اعمال تحریم های کشورش بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین اعلام کرد کاخ سفید در حال ارزیابی تاثیر توقف واردات نفت روسیه در آمریکا است.

۶:۳۸ پنتاگون اعلام کرد: راه اندازی خط تلفن رفع تعارض میان آمریکا و روسیه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این هفته خط تلفنی برای رفع تعارض میان آمریکا و روسیه راه اندازی شده است.

 

۵:۴۳ سازمان ملل: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند

سازمان ملل متحد همزمان با دهمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرزهای این کشور اروپایی خارج شده اند.

 

۰۵:۰۰ سانا: پایگاه آمریکایی التنف در سوریه، مرکز آموزش تروریست‌ها شده است

خبرگزاری سانا اعلام کرد که پایگاه آمریکایی التنف در سوریه به مرکز آموزش تروریست‌های داعشی برای انتقال به منطقه دنباس اوکراین تبدیل شده است.

سانا به نقل از سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد ما در پایگاه التنف شاهد آماده سازی و آموزش تروریست ها برای جنگ و درگیری در اوکراین هستیم.  

 

۵:۰۹ بلینکن: کاهش عرضه انرژی در راستای منافع راهبردی نیست

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که کاهش عرضه جهانی انرژی به دلیل تحریم های روسیه در راستای منافع راهبردی نیست.

 

۰۴:۳۰ روسیه: لهستان به مرکز اعزام تروریست ها به اوکراین تبدیل شده است

سازمان اطلاعات خارجی روسیه (اس.و.ار) اعلام کرد که لهستان به مرکز اعزام ستیزه جویان از مناطق مختلف جهان و تروریست های خاورمیانه به اوکراین تبدیل شده است.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه بامداد شنبه به نقل از سازمان اطلاعات خارجی روسیه گزارش داد: سرویس های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگر عضو ناتو ، ارتباط با سرویس امنیتی اوکراین (اس.ب.او) را حفظ کرده اند.

۴:۱۹ گفت وگوی بایدن با همتای لهستانی در مورد تهاجم روسیه و پناهجویان اوکراینی

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با همتای لهستانی خود درباره تهاجم روسیه به اوکراین و نیز پناهجویان اوکراینی گفت وگو کرد .

 

۳:۳۰ الجعفری: سوریه در کنار روسیه ایستاده‌ است

بشار الجعفری معاون وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه با بیان این که ما به دلیل مواضع اصولی روسیه برای دفاع از امنیت ملی در برابر سیاست‌های خصمانه‌ی غرب ایستاده ایم، گفت که غربی ها از نئونازی‌ها در اوکراین و از گروه‌های تروریستی در دمشق برای تحمیل هژمونی خود حمایت می‌کند.

 

۰۲:۳۰ زلنسکی: از امروز ناتو نیز در مرگ اوکراینی‌ها مقصر است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین، تصمیم ناتو در زمینه رد تقاضای کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را محکوم کرد و گفت: کشورهای عضو ناتو نیز از امروز هر کسی در این کشور کشته شود، در مرگ او مقصر و متهم هستند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، زلنسکی ‌روز جمعه در سخنانی خود اعلام کرد که با این تصمیم ناتو، چراغ سبز را برای بمباران بیشتر شهرهای اوکراین داد.

 

۱:۴۴ کالین و شرمن در مورد آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت وگو کردند

"ابراهیم کالین" سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه جمعه شب با "وندی شرمن" معاون وزیر امورخارجه آمریکا، تحولات اخیر در اوکراین را بررسی کردند.

 

 ۲:۳۰ بلینکن: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین به جنگ تمام عیار منجر می‌شود

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین توسط آمریکا و متحدانش در ناتو، می‌تواند به "جنگ تمام عیار در اروپا" منجر شود. 

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در سخنانی در بروکسل ادامه داد: تنها راه برای اجرای یک منطقه پرواز ممنوع ارسال هواپیماهای ناتو به حریم هوایی اوکراین و سرنگون کردن هواپیماهای روسی است و این می‌تواند منجر به یک جنگ تمام عیار در اروپا شود.

 

۱:۰۹ پنتاگون: اقدامات اوکراینی‌ها حرکت کاروان بزرگ ارتش روسیه را متوقف کرده است

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که اقدامات اوکراینی ها حرکت کاروان بزرگ ارتش روسیه را به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین متوقف کرده است.

 

۰:۴۵ کرملین سناتور آمریکایی را به روس‌هراسی جنون‌آمیز متهم کرد

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، تازه‌ترین اظهارات سناتور لیندسی گراهام که ولادیمیر پوتین را تهدید به قتل کرده و در این مورد فراخوان داده بود را به روس هراسی جنون آمیز متهم کرد.

 

۰:۱۰ ناتو درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را رد کرد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را به علت آنچه بدتر شدن شرایط جنگ خواند، رد کرده‌ است. 
به گزارش نشریه پولیتیکو، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز جمعه به رغم درخواست‌های مکرر کی یف از قدرت های غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بمنظور کاهش توانایی نظامی روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اوکراین ایجاد نخواهد کرد

ارسال نظر