طرح درج قیمت تولیدکننده سبب شکل‌گیری رقابت واقعی و ارتقای کیفیت کالاها می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی با شبکه خرده‌فروشی (اصناف کشور)، اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و شفاف‌سازی قیمت‌ها را سبب شکل‌گیری رقابت واقعی و به دنبال آن ارتقای کیفیت کالاها دانست.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی امین» افزود: با توجه به این‌که حداکثر تخفیف واحدهای تولیدی (کارخانه‌ها) به شبکه توزیع سه درصد بوده و تخفیف بیش از سه درصد مستلزم دریافت مجوزهای لازم است، پس تخفیف‌های اغواکننده فروشگاه‌ها نیز با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده از بین می‌رود.

تکلیف فروشنده برای درج قیمت مصرف‌کننده روی قفسه کالا

وی در ادامه تصریح‌کرد: بر اساس ماده ۱۵ نظام صنفی، خرده فروش باید قیمت مصرف‌کننده را بر روی قفسه کالا در معرض دید خریدار قرار دهد که این در واقع استاندارد جهانی نیز هست.

بازرسی هوشمند با درج فاکتورها در سامانه جامع تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درج فاکتورها در سامانه جامع تجارت خاطرنشان‌کرد: با این کار بازرسی‌ها هوشمند شده و رصد و پایش بازار بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود، وقتی بار نظارتی و بازرسی روی خرده‌فروشی‌ها برداشته شود به ثبات قیمتی کمک می‌شود.

ثبات قیمت‌ها از اهداف اصلی اجرای طرح

‌فاطمی امین، ثبات قیمت‌ها را از اهداف اصلی اجرای این طرح دانست و گفت: با اجرای طرح شفافیت قیمتی و درج قیمت تولیدکننده با کمترین چالش می‌توان بر بازار نظارت داشت.

صادرات کشورمان از مرز ۴۵ میلیارد دلار عبور کرده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد صادرات و درآمدهای نفتی کشور، بیان‌داشت: صادرات غیرنفتی تا اول اسفند ماه از مرز ۴۵ میلیارد دلار عبور کرده و این موضوع نشانگر افق‌های روشنی در اقتصاد کلان کشور است و با همدلی و هم‌افزایی همه ارکان و ذی‌نفعان، شرایط امیدوارکننده‌ای در آینده رقم خواهد خورد.

کاهش تورم نقطه به نقطه

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اضافه‌کرد: تورم سالیانه از ۴۵ درصد در شهریورماه به حدود ۳۵ درصد رسیده است و متعاقب این موضوع، تورم نقطه به نقطه نیز کاهشی شده است.

در این جلسه همچنین روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور در خصوص مشکلات شبکه توزیع و خرده‌فروشی در طرح جدید درج قیمت تولیدکننده به بیان مهم‌ترین نقطه نظرات خود (به صورت مجازی و حضوری) پرداختند.

رفع دغدغه‌های مردم در خصوص قیمت نهایی کالاها در طرح جدید، حمایت از خرده‌فروشی در شبکه توزیع، نظارت بیشتر بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و الزام به درج قیمت هم‌زمان مصرف‌کننده از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده بود.

ارسال نظر