پژوهشگران جوان در مدارس حضور پیدا کنند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید تغییراتی را در نظام آموزشی ایجاد کنیم تا این نظام آموزشی به کمک نظام تربیتی بیاید، گفت: در این راستا پژوهشگران جوان باید در مدارس حضور پیدا کنند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، یوسف نوری در آیین افتتاحیه سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار که در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی به صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است، افزود: مقام معظم رهبری درباره علوم پایه می فرمایند این علوم باید گسترش پیدا کند و به عرف تبدیل شود.

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون مدرسه غیر دولتی، معلم شاغل و پیشکسوت، ۷۵۰ پژوهش سرا و ۲  هزار و ۲۰۰ کانون فرهنگی و تربیتی در کشور وجود دارد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چالش اصلی آموزش و پرورش رویکرد آن است، خاطرنشان کرد: رویکرد نظام آموزش و پرورش فقط تربیت دانش آموزان برای جلسه کنکور است؛ یعنی تمرکز بر روش حافظه محوری و کوتاه مدت است.

نوری گفت: امروزه در تعریف دکتری فقط پزشک را می‌نویسند و این چالش‌های درون و بیرون آموزش و پرورش است. 

وی با تاکید براینکه دنیا مدرک گرایی را کنار گذاشته است، اظهار داشت: برنامه‌های درسی آموزش و پرورش دارای هدف، تحول، محتوا و روش ارزش یابی هستند که باید تغییر یابند.

به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از کارشناسان در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

سازمان جهانی یونسکو نوامبر سال ۲۰۱۹ در قطعنامه چهلمین کنفرانس عمومی خود، سال ۲۰۲۲  را سال بین‌المللی علوم پایه نامگذاری کرد.

هدف از این اقدام توجه بیشتر به اهمیت و نقش علوم پایه در درک و حل چالش‌­های اجتماعی، فنی  و علمی و تهیه نقشه راهی برای بهبود رفاه جهانی برای نسل‌های فعلی و آینده است.

سال ۲۰۲۲ به مناسبت ۱۰۰ سالگی جایزه نوبل که در سال ۱۹۲۲ به نیلز بوهر فیزیکدان دانمارکی به خاطر تحقیقات وی در ساختار اتم‌ها و تشعشعات ناشی از آنها تعلق گرفت و همچنین به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) به میزبانی کشور بلژیک در همین سال، به نام سال بین‌المللی علوم پایه نامگذاری شده است. 

ارسال نظر