وداع با عباس خامه‌یار به قلم قاسم قسیر

طی روزهای آتی دکتر عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پس از پایان ماموریتش لبنان را بدرود خواهد گفت. خامه‌یار سال‌های زیادی از عمر پرثمر خود را در راه اعتلای دیپلماسی فرهنگی در جهت ارتقای سطح رواﺑﻂ فرهنگی، فکری، و دیپلماتیک فیمابین ایران و لبنان و همچنین حرکت در جهت گسترش صلح و گفتگوی تمدن‌ها، و دفاع از مقاومت علیه رژیم صهیونیستی سپری کرد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،به همین بهانه، «قاسم قصیر» در یادداشتی نوشت:

در دوران مسئولیت دکتر عباس خامه‌یار، لبنان با شرایط بسیار سخت اقتصادی، سیاسی و بهداشتی به ویژه در دو سال اخیر و آغاز همه گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم کرده است، با این حال وی توانست بستر مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند و روابط فرهنگی میان ایران و لبنان را ارتقا و دامنه اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی را با بهره‌گیری از فضای مجازی گسترش دهد.

افزون بر این، رویدادها و گفتگوهای فرهنگی زیاد و متنوعی در مناطق مختلف لبنان به همت وی برگزار شد. وی بدون هیچ گونه ملاحظاتی به دنبال توسعه دایره ارتباطات خود با همه اقشار جامعه لبنان بود. خامه‌یار در منطقه "الربوة" در نزدیکی انطلیاس سلسله نشست‌های هم‌اندیشی را با حضور چهره‌های فکری، دینی، و سیاسی برگزار کرد. این نشست‌ها تحول جدی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی ایران در لبنان ایجاد کرد و نقش بسزایی در مقابله با فضاسازی و هجمه‌های رسانه‌ای که با هدف تحت تأثیر قرار دادن ارتباطات فرهنگی انجام می‌شد، ایفا کرد.

دکتر خامه‌یار در سال‌های حضور در لبنان به عنوان رایزن فرهنگی، دو عنوان کتاب حائز اهمیت از خود به یادگار گذاشت. کتاب اول با عنوان: " سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، درآمدی بر اصول و مبانی نظری" که مراسم رونمایی آن در دانشکده حقوق دانشگاه لبنان برگزار شد. کتاب دوم "زخم وزیتون؛ روزگاران و یادگاران" است که مراسم رونمایی از آن در شصت‌وسومین دوره نمایشگاه بین المللی بیروت رونمایی و عرضه شد. 

ایشان همچنین سلسله نشست‌های هم اندیشی و گفتگو محور با مشارکت رهبران فکری، سیاسی، آکادمیک و فعالان رسانه‌ای برگزار و مدیریت کرده است. از سوی دیگر، وی در رسانه‌های مختلف لبنانی و عربی حضور پر رنگی داشته است.

 خامه‌یار سال‌ها پیش از حضور در لبنان یک کتاب درباره ارتباط بین ایران و جنبش اخوان المسلمین به رشته تحریر در آورده بود. در سالهای حضور در لبنان نیز تلاش نمود از طریق  دیدار و رایزنی با رهبران اسلامی مجددا آن ارتباطات دیرینه را احیا و در مسیر درست خود قرار دهد.

قرار است مراسم تودیع دکتر عباس خامه‌یار در روزهای آینده از سوی چندین مؤسسه فکری و فرهنگی لبنانی برگزار شود.

خامه‌یار لبنان را وداع خواهد گفت اما گنجینه عظیمی از تجربیات مرتبط با رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی و دیپلماتیک و گفتگوی برابر و متمدنانه از خود برجای خواهد گذاشت.

ارتباط اولیه ایشان با لبنان از چهل سال پیش آغاز شد. تودیع دکتر عباس خامه‌یار به معنای پایان کار وی در لبنان نیست بلکه این ارتباط در آینده به اشکال متنوعی ادامه خواهد یافت.

ضمن آرزوی موفقیت روزافزون وی در انجام وظایف و مسئولیت‌های جدید، باید گفت برای آنانکه خامه‌یار را می‌شناسند، ایشان تا ابد مدافع گفتگو و همگرایی میان ادیان و فرهنگ‌ها خواهد ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر