ادعای جانسون: اگر پوتین در اوکراین پیروز شود به پیشروی خود ادامه خواهد داد

نخست وزیر انگلیس هشدار داد که پوتین در جنگ اوکراین باید شکست بخورد چرا که اگر پیروز شود در مرزهای این کشور متوقف نمی شود و به پیشروی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، بوریس جانسون روز شنبه با ایراد سخنانی در نشست حزب حاکم محافظه‌کار که در شهر بلک‌پول در حال برگزاری است اظهار داشت که اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، به پیشروی خود ادامه داده و این مساله می تواند عواقبی برای گرجستان و مولداوی به همراه داشته باشد. وی افزود: این به معنای آغاز عصر جدیدی از ارعاب در سراسر اروپای شرقی، از بالتیک تا دریای سیاه خواهد بود و چراغ سبز به گسترش نظام خودکامه بشمار می‌رود. جانسون برهمین اساس مدعی شد که اکنون لحظه انتخاب بین آزادی و ظلم است.

جانسون، پس از دست رد عربستان سعودی برای جبران منابع انرژی روسیه که پس از آغاز جنگ اوکراین از سوی کشورهای غربی تحریم شده است گفت که برای پایان وابستگی به نفت و گاز پوتین اقدامات جسورانه‌تری لازم است.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده که کنترل منابع انرژی خود را دوباره به دست بگیریم. این اقدام به گفته او "هزینه دارد اما هزینه انجام هیچ کاری بسیار بیشتر خواهد بود".

نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه ولادیمیر پوتین «خود را در اتاقی با حضور افراد چاپلوس حبس کرده است» عنوان کرد:‌ اگر او روزنامه‌نگاران آزاد، بی‌طرف و مسئول داشت، این حقیقت را می‌دانست که اوکراینی‌ها ملتی مغرور با رهبری کاریزماتیک هستند؛ او می‌دانست که قبل از شروع این کار فاجعه‌بار و غیرانسانی، آنها برای دفاع از میهن خود خواهند جنگید.

جانسون گفت: هر روز که مقاومت قهرمانانه اوکراین ادامه می‌یابد، مشخص‌تر می‌شود که پوتین یک اشتباه فاجعه بار مرتکب شده است. نخست وزیر انگلیس با طرح این پرسش که چرا پوتین به روسیه حمله کرد مدعی شد که اوکراین آزاد و دموکراتیک تهدیدی برای سبک حکومت او محسوب می‌شود.

وی افزود: او باور نداشت که اوکراین به زودی به ناتو می‌پیوندد و می‌دانست که هیچ برنامه‌ای برای قرار دادن موشک در خاک اوکراین وجود نداشت. در عین حال او هر سال که اوکراین به سمت آزادی و دموکراسی و بازارهای آزاد پیش می‌رفت، از اینکه در داخل مورد سرزنش قرار گیرد می‌ترسید.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر