روسیه از ورود نیروهایش به مرکز ماریوپل خبر داد؛ درخواست زلنسکی برای مذاکرات هدفمند

در حالی که رئیس جمهوری اوکراین در پیام ویدئویی که امروز (شنبه) منتشر شد درخواست مذاکرات صلح جامع و هدفمند با مسکو را مطرح کرد، مقامات روسیه اعلام کردند قوای این کشور وارد مرکز شهر بندری محاصره‌شده ماریوپل شده‌اند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا،  با ورود حمله روسیه به اوکراین به چهارمین هفته خود، همچنان درگیری‌های شدید بین نیروهای محلی و نیروهای روسی در سراسر این کشور ادامه دارد و از سوی دیگر مذاکره کنندگان دو طرف نیز تا کنون مذاکراتی را از راه دور داشته‌اند.

اما در جدیدترین دور این مذاکرات تاکنون، طبق روال دورهای قبلی، پیشرفت چندانی حاصل نشده و هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند در حالی که هیچ یک از دورهای مذاکرات در سطح مقامات ریاست جمهوری نبوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ویدئویی که در فیسبوک منتشر کرد، گفت: اکنون زمان برگزاری نشست و گفتگو و زمان تجدید تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین است. در غیر این صورت، خسارات روسیه به حدی خواهند بود که تا چندین نسل بهبود نخواهند یافت.

یک مقام دفاعی آمریکا عنوان کرد که پیشروی حمله روسیه تا حد زیادی متوقف شده است و نیروهای روسی در حدود 30 کیلومتری شرق کی‌یف، پایتخت اوکراین با مقاومتی شدید روبرو هستند.

این مقام افزود که نیروهای روس هیچ پیشروی بیشتری به سمت شهر خارکیف واقع در شمال شرق اوکراین که آن را محاصره کرده‌اند، نداشته‌اند و اوکراینی‌ها همچنین از شهر چرنیهیف در شمال کشورشان همچنان دفاع می کنند.

در همین حال، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که روسیه به دلیل حملات نیروهای اوکراینی‌ به خطوط تدارکاتی‌اش، از بابت رساندن "اقلام اساسی ضروری مانند غذا و سوخت" به سربازان خط مقدم خود به مشکل بر خورده است.

ولودیمیر زلنسکی تصریح کرد، نیروهای روسی بزرگترین شهرها را محاصره می‌کنند تا با ایجاد شرایطی ناگوار، اوکراینی‌ها را وادار به همکاری کنند.

وی گفت، روس ها از رسیدن آذوقه به شهرهای محاصره شده در مرکز و جنوب شرقی اوکراین جلوگیری می کنند.

زلنسکی همچنین در سخنرانی شبانه خود خطاب به مردم کشورش که در فضای بیرونی در شهر کی‌یف مقابل دفتر ریاست جمهوری‌اش ضبط شده بود، گفت: این یک تاکتیک کاملاً عمدی است.

وی بار دیگر از پوتین خواست تا مستقیماً با یکدیگر دیدار کنند.

زلنسکی گفت: اکنون زمان ملاقات است، زمان صحبت است. من می‌خواهم صدایم را همه بشنوند، مخصوصاً در مسکو.

زلنسکی در این سخنرانی ویدئویی همچنین به سخنرانی ولادیمیر پوتین به مناسبت هشتمین سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو واکنش نشان داد و گفت: امروز در مسکو سخنان زیادی در رابطه با سالگرد الحاق کریمه شنیده شد.

وی افزود: یک تجمع بزرگ برگزار شد. من می خواهم توجه را به جزئیات جلب کنم. گزارش شده است که در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نفر در این تجمع در پایتخت روسیه شرکت داشتند - ۱۰۰ هزار نفر در خیابان‌ها و حدود ۹۵ هزار نفر در استادیوم. تقریباً همین تعداد از نیروهای روسیه در حمله به اوکراین شرکت داشتند.

رییس جمهوری اوکراین افزود:‌ فقط تصور کنید که ۱۴ هزار جسد و ده‌ها هزار زخمی و معلول دیگر در آن استادیوم در مسکو وجود دارد. در حال حاضر تعداد زیادی تلفات روس در این حمله وجود دارد.

وی تصریح کرد: این بهای جنگ است. کمی بیشتر از سه هفته شده است. جنگ باید پایان یابد.

در حالی که شهر ماریوپل روزها تحت حملات هوایی روسیه قرار داشت، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ارتش این کشور و متحدان اوکراینی جدایی‌طلب آن در ماریوپل تحولی را رقم زده و اکنون در داخل شهر هستند.

این وزارتخانه اظهار کرد: در ماریوپل، واحدهای جمهوری خلق دونتسک، با حمایت نیروهای مسلح روسیه، محاصره را فشرده کرده و در مرکز شهر با ملی‌گرایان می‌جنگند.

شهردار این شهر به بی بی سی تایید کرد که درگیری‌های مسلحانه به قلب ماریوپل رسیده است.

روز جمعه، امدادگران همچنان در جستجوی صدها نفری بودند که در زیر خرابه‌های یک تئاتر که هدف بمباران قرار گرفت، گرفتار شده بودند.

 شورای شهر ماریوپل گفت هنگامی که روز چهارشنبه این حمله رخ داد بیش از 1000 نفر در زیرزمین این تئاتر پناه گرفته بودند.

روز جمعه، این شورا اعلام کرد که یک نفر به شدت زخمی شده اما هیچ کشته‌ای وجود ندارد و این تنها آمار تلفاتی است که تاکنون ذکر شده است.

زلنسکی گفت، هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد تلفات احتمالی این حمله وجود ندارد، اما تاکنون 130 نفر نجات یافته‌اند که برخی از آنها "به شدت مجروح شده‌اند".

وی افزود، 9000 نفر از ماریوپل تخلیه شده‌اند.

در جنوب اوکراین، اولکساندر سنکویچ، شهردار میکولایف در فیسبوک گفت، چندین روستا در این منطقه اشغال شده و شهر زیر آتش شدید قرار گرفته است و آنجا با یک "روز سخت" مواجه است.

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که نیروهای روسیه حمله هوایی گسترده‌ای را به میکولایف انجام داده‌اند که در آن دست‌کم ۴۰ سرباز اوکراینی در مقرشان کشته شدند.

براساس گزارش‌ها عده زیادی در حمله موشکی روسیه به یک پادگان ارتش اوکراین در میکولایف کشته شده‌اند.

آلکسی هونچارنکو، نماینده مجلس اوکراین در اودسا که در ۲۴ ساعت گذشته از میکولایف بازگشته در گفتگو با بی‌بی‌سی خبر داد: حمله موشکی بزرگی انجام شده که به مرگ ده‌ها نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شده است.

براساس گزارش‌ها، نیروهای نظامی و غیرنظامی اوکراین به دفاع از این شهر ادامه می‌دهند و نیروهای روسیه در خارج از این شهر درگوشه شمال شرقی آن تجمع دارند.

روسیه برای ورود به شهر بندری اودسا، سومین شهر بزرگ اوکراین، باید ابتدا شهر میکولایف را تحت کنترل خود درآورد.

همچنین موشک‌های روسیه به یک سایت تعمیر هواپیما در نزدیکی فرودگاه لویو در غرب اوکراین اصابت کردند و جنگ را به منطقه نسبتاً مصون مانده از درگیری ها در نزدیک مرز با لهستانی که عضو ناتو است کشاندند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این حمله یک حمله "با دقت بالا" به زیرساخت‌های نظامی اوکراین بوده است.

در کی‌یف، مقامات گفتند که یک نفر در اثر اصابت یک موشک روسی به بلوک‌های مسکونی در حومه شمال غربی آنجا کشته شده است. آنها گفتند یک مدرسه و زمین بازی نیز مورد حمله قرار گرفته اند.

طبق این گزارش بیش از 3.25 میلیون آواره از اوکراین فرار کرده‌اند.

زلنسکی نیروهای روسیه را به مسدود کردن روند ارسال کمک‌ها در اطراف کانون‌های درگیری متهم کرد و گفت: آنها دستور اکید دارند که همه چیز را انجام دهند، بنابراین فاجعه انسانی در شهرهای اوکراین به دلیلی برای همکاری اوکراینی‌ها با اشغالگران تبدیل شود. این یک جنایت جنگی است.

از سوی دیگر ژنرال هاکنهال، رئیس سازمان اطلاعات وزارت دفاع  انگلیس گفت، کرملین با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از حمله به اوکراین هنوز نتوانسته به اهداف اولیه خود برسد و به همین دلیل استراتژی جنگ فرسایشی را پیش گرفته است.

این مقام انگلیسی هشدار داد، تغییر استراتژی روسیه همراه با استفاده بی‌رویه و بی‌مهابا از قدرت آتش علیه غیرنظامیان است و همین به تلفات گسترده غیرنظامیان و ویرانی زیرساخت‌های اوکراین و عمیق‌تر شدن بحران انسانی این کشور منجر خواهد شد.

هاکنهال مدعی شد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با محکم‌تر کردن سلطه خود بر رسانه‌های روسیه، در تلاش است که روایت جنگ را در قبضه خود بگیرد و مشکلات عملیاتی و فرماندهی و نیز تلفات بالای نیروهای روسیه را از مردم کشورش پنهان کند.

انتهای پیام

ارسال نظر