ارتش روسیه: نخستین مرحله عملیات در اوکراین پایان یافت، تمرکز بر دونباس است

نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که مرحله اول عملیات نظامی این کشور در اوکراین «به طور کامل» محقق شده است و گفت که نیروهای این کشور از این پس بر «آزادسازی» منطقه دونباس شرقی اوکراین تمرکز خواهند کرد.

بنابر اعلام سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، جدایی‌طلبان تحت حمایت این کشور اکنون کنترل «۹۳ درصد از لوهانسک» و «۵۴ درصد از دونتسک» دو جمهوری‌ خودخوانده در شرق اوکراین را در اختیار دارند. این دو با هم معمولاً به عنوان منطقه دونباس شناخته می‌شوند.

روسیه گفته است هدف اصلی عملیات نظامی این کشور در اوکراین «آزادسازی دونباس» بوده است. این در حالی است که پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود که «نازی‌زدایی هیئت حاکمه اوکراین» انگیزه اصلی حمله به اوکراین بوده است.

معاون رئیس ستاد کل ارتش روسیه افزود: در حال حاضر نیروی هوایی و سیستم پدافند هوایی اوکراین تقریبا به‌طور کامل منهدم و نیروی هوایی این کشور نابود شده است.

وی تصریح کرد که جنگنده‌های روسیه ۱۶ فرودگاه نظامی اوکراین را هدف قرار دادند و ۳۹ انبار مهمات که ۷۰ درصد سلاح و تجهیزات متعلق به ارتش اوکراین در آنجا نگه‌داری می‌شد، منهدم شده است.  ۷ سامانه موشکی توچکا-یو به همراه ۸۵ درصد مهمات منهدم و ۳۰ شرکت اصلی صنایع نظامی که ۶۸ درصد از تعمیرات تسلیحات و تجهیزات ارتش اوکراین را انجام می‌دادند نیز به‌طور کامل تخریب شدند. بنابراین، به‌طور کلی نخستین مرحله عملیات در اوکراین پایان یافت.

معاون رئیس ستاد کل ارتش روسیه افزود: متاسفانه تاکنون ۱۳۵۱ نفر از سربازان روس (در اوکراین) کشته و ۳ هزار و ۸۲۵ نفر نیز مجروح شده‌اند.

وزیر دفاع روسیه دوباره در رسانه‌ها ظاهر شد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که به مدت دو هفته از وی در رسانه‌ها خبری نبود بار دیگر پنجشنه شب در حال انجام یک گفتگوی ویدویی با ولادیمیر پوتین بر صفحه رسانه‌های تصویری روسیه ظاهر شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش‌تر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص غیبت وی گفته بود: «وزیر دفاع کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و اکنون زمان فعالیت رسانه‌ای نیست.»

تقویت ناوگان روسیه در دریای آزوف

رسانه های محلی روز جمعه گزارش دادند که اوکراین مدعی شد روسیه حضور نیروی دریایی خود را در دریای آزوف افزایش داده است. خبرگزاری دولتی Ukrinform به نقل از ستاد کل اوکراین گزارش داد که یک مین روب کوچک، یک قایق موشکی و دو کشتی فرود از تنگه کرچ که دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می کند، عبور کرده است.

این گزارش می افزاید: روسیه "در دستیابی به اهداف اصلی یک جنگ گسترده - محاصره کی‌یف و پیشروی تا مرزهای اداری مناطق دونتسک و لوهانسک" ناکام ماند. در این بیانیه آمده است که نیروهای روسیه "موفق به ایجاد یک کریدور زمینی بین جمهوری خودمختار کریمه به طور موقت اشغال شده و بخشی از منطقه دونتسک شدند."

فرانسه، یونان و ترکیه «عملیات بشردوستانه» تخلیه ماریوپل را انجام می‌دهند 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است که به همراه یونان و ترکیه عملیات تخلیه ماریوپل را انجام خواهند داد.  وی گفت در این عملیات «هرکس که مایل باشد» از ماریوپل خارج خواهد شد. 

ماکرون گفت که در این باره «تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده» با ولادیمیر پوتین گفتگو خواهد کرد. 

از سوی دیگر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۲۴ فوریه تا ۲۴ مارس در جریان جنگ روسیه-اوکراین دست‌کم ۱۰۸۱ غیرنظامی جان باخته و ۱۷۰۷ تن نیز مجروح شده‌اند. همچنین طی بازه زمانی مذکور٬ ۳ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۸۰۶ پناهجو به کشورهای همسایه از جمله لهستان پناه برده‌اند.

پاریس سفیر روسیه را احضار کرد

سفیر روسیه در پاریس روز جمعه در پی انتشار کاریکاتورهایی در حساب رسمی توییتر به وزارت خارجه فرانسه احضار شد.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این توییت‌ها غیرقابل قبول هستند. ما امروز این موضوع را به سفیر روسیه اعلام کردیم.»

در پایین یکی از این کاریکاتورهای توهین آمیز  به انگلیسی نوشته شده: «همبستگی اروپایی؛ همان‌طور که واقعا هست» .

توییت هایی که روز پنجشنبه منتشر شده بودند پس از مدتی حذف شدند. بنابه گزارش خبرگزاری تاس سفیر روسیه در واکنش، توجه مقامات فرانسه را به «اقدامات تحریک‌آمیز و موارد تخریب علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه» جلب کرده است.

تاکید مقامات ارشد آمریکا و اروپا بر همکاری مشترک برای مقابله با روسیه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اورزولا فون در لاین، رئیس‌ کمیسیون اروپا در بروکسل بر اتحاد فراآتلانتیکی برای مقابله با «جنگ وحشیانه و غیرقابل توجیه پوتین علیه مردم اوکراین» تاکید کرد.

بایدن با بیان اینکه دو طرف بر سر یک برنامه مشترک برای کاهش وابستگی به گاز روسیه به توافق رسیده‌اند گفت ایالات متحده با همکاری شرکای بین‌المللی خود ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع اضافی در سال جاری به اروپا ارسال خواهد کرد.

در این دیدار اورزولا فون در لاین از حمایت‌های آمریکا از اروپا تقدیر کرد.

 فون ‌در لاین با تاکید بر لزوم «تقویت امنیت انرژی و استقلال اروپا از سوخت‌های فسیلی روسیه»، گفت: «هدف ما کاهش این وابستگی و در نهایت خلاص شدن از آن است. امری که فقط از طریق سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و همینطور تامین گاز از منابع دیگر قابل دستیابی است.»

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید به پیامدهای حملات روسیه به اوکراین موضع مشترکی را در قبال این حملات اتخاذ کردند.

رهبران اروپایی آماده اتخاذ تدابیر اضافی و توقف تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها، همراه با تلاش‌های مستمرشان برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر روسیه و بلاروس شدند.

آنها همچنین اعلام کردند که متعهد به ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین و کشورهای همسایه میزبان پناهندگان هستند.

آنها همچنین بر اهمیت تقویت دموکراسی در اوکراین، مولداوی و منطقه مشارکت شرقی توافق و در عین حال بر اهمیت بهبود امنیت و دفاع فراآتلانتیک تأکید کردند.

کی‌یف از سران اتحادیه اروپا خواسته است که مرزهای خارجی این اتحادیه را به روی روسیه و بلاروس که با مسکو در تهاجم نظامی به خاک اوکراین همکاری کرده است، ببندند.

وزارت امور زیربنایی اوکراین با انتشار پیامی به اتحادیه اروپا پیشنهاد داد تا ارتباطات زمینی و دریایی با روسیه و بلاروس را به طور کامل مسدود کند.

 در این بیانیه تصریح شده است: «چنین اقدامی برای جلوگیری از ورود کالاهایی دو منظوره که کشور متجاوز می‌تواند از آن برای مقاصد نظامی استفاده کند، ضروری است.»

انتهای پیام

ارسال نظر