نصب سیستم های فتوولتاییک خورشیدی در مساجد الجزایر

وزارت انتقال انرژی و انرژی های تجدیدپذیر الجزایر و وزارت امور مذهبی و اوقاف این کشور توافق نامه ای را برای حمایت از نصب سیستم های فتوولتاییک خورشیدی بر روی پشت بام مساجد امضا کردند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، وزارت انتقال انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر الجزایر و وزارت امور مذهبی و اوقاف این کشور توافق نامه‌ای را برای حمایت از نصب سیستم‌های فتوولتاییک خورشیدی (PV) بر روی پشت بام مساجد، مدارس قرآنی و مؤسسات در سراسر کشور امضا کردند.

فتوولتاییک فناوری تبدل انرژی نور به الکتریسیته از راه استفاده از نیم‌رساناهایی است که ویژگی اثر فوتوولتاییک دارند؛ پدیده‌ای که در زمینه‌های فوتوشیمی، فیزیک و الکتروشیمی مورد استفاده و بررسی است.

یک سامانه فتوولتاییک با به‌کارگیری پانل‌های خورشیدی که هرکدامشان را شماری از سلول‌های خورشیدی تشکیل می‌دهد، توان الکتریکی تولید می‌کند.

یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی می‌باشد. در این روش با به‌کارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود. سلول‌های خورشیدی از نوع نیم‌رسانا می‌باشند که از سیلیسیوم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته می‌شوند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می‌تابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل بروز کرده و این امر موجب جاری شدن جریان بین آن‌ها می‌گردد. می‌توان فتوولتاییک را در دسته فناوری‌های انرژی‌های تجدید پذیر قرار داد.

وزارت انتقال انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر در وب سایت خود اعلام کرد، همکاری بین وزارتخانه‌ها همچنین حمایت از استفاده از بخاری‌های خورشیدی، روشنایی‌های کم مصرف و دستگاه‌های با مصرف کم انرژی را در نظر گرفته است.

در بیانیه منتشر شده در این زمینه آمده است: این بخشی از استراتژی دولت برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و به ویژه انرژی خورشیدی است.

بناتو زیان، وزیر انتقال انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر به نقل از سرویس مطبوعاتی دولتی الجزایر گفت: امضای این توافق در زمانی انجام می‌شود که تغییرات آب و هوایی به سمت گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر پیش می‌رود.

این ابتکار بخشی از تلاش‌های الجزایر برای گسترش استفاده از انرژی خورشیدی است.

در پایان سال ۲۰۲۱، این کشور مناقصه‌هایی را برای استقرار ۱ گیگاوات بر ظرفیت خورشیدی راه اندازی کرد که به گفته زیان بیش از ۸۰ توسعه دهنده داخلی و بین المللی را به خود جلب کرده است.

ارسال نظر