درمان بیماران حرکتی با دستگاه دانش بنیان ایرانی تسهیل شد

دستگاه محرک اولتراسوند که در دانش و فناوری‌های پزشکی کاربرد دارد، به همت محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی طراحی و به مرحله تولید رسید.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دستگاه اصلی و مهمی که در فیزیوتراپی استفاده می‌شود، دستگاه اولتراسوند است که تا پیش از این، وارداتی بود و تنها یک شرکت داخلی اقدام به مونتاژ این دستگاه می‌کرد، کاری که اکنون در داخل کشور انجام شده، این است که شرکت دانش بنیان قلب صنعت جهان، در جهت بومی‌سازی تولید این دستگاه، آن را نمونه‌سازی کرده است، به‌طوری‌که اکنون نمونه اولیه آن تولید شده و صاحبان، درصدد تجاری‌سازی آن هستند.

این دستگاه کارکردهای بسیاری برای بدن دارد، به گفته احسان باقری مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، برای اختلال‌هایی چون کشیدگی تاندون، مشکلات عضله، تحریک‌های عصبی و نخاعی، آسیب‌های ورزشی، رماتیسم، آرتروز، خار پاشنه، قولنج این دستگاه با بالا بردن گردش خون و گرمادهی عمقی، با ویبره و لرزشی که به سلول‌ها وارد می‌کند، سبب برطرف شدن کامل یا کاهش این اختلال‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: این دستگاه مناسب مراکز فیزیوتراپی، مطب‌ها و حتی باشگاه‌های ورزشی است، افراد کهنسال، ورزشکاران و تمام کسانی که بدنشان به یک‌باره تحت انرژی زیاد قرار گرفته و عضله‌هایشان کشیده شده، می‌توانند از خدمات این دستگاه بهره ببرند.

درمان بیماران حرکتی با دستگاه دانش بنیان ایرانی تسهیل شد

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: طول درمان رایج برای رفع یا کاهش این اختلال‌ها در شرایط کنونی، بین سه هفته تا ۲ ماه است اما این دستگاه با خون‌رسانی و امواج فراصوتی که وارد می‌کند، این زمان را  به یک تا ۲ هفته تقلیل داده است.

باقری ادامه داد: خدمت جدیدی که قرار است در آینده به این دستگاه افزوده شود، کارآیی آن در درمان و بهبودی سرطان است، بدین‌ترتیب که در شرایط کنونی، فرد مبتلا به انواع سرطان، تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته و داروهایی که آنها استفاده می‌کنند، با پخش در تمامی نقاط بدن، آسیب‌هایی را به برخی اعضا وارد می‌کند که یکی از این عوارض، ریزش مو است.

وی همچنین گفت:‌ این دستگاه در فرآیند مطالعاتی و پژوهشی خود امیدوار کننده  است تا با خون‌رسانی و امواج صوتی، داروها را تنها به همان نقطه موردنظر بدن رسانده تا از آسیب‌رسانی به دیگر اندام‌ها خودداری شود.

این فناور خاطرنشان کرد: با استفاده از این دستگاه می‌توان در بافت‌های هدف، عمل جذب دارو را سریع‌تر، بیشتر و یا حتی مختص همان قسمت از بدن کرد، در کنار این مزایا، کاملا بدون‌خطر و عارضه شناخته شدن این دستگاه، چه برای بیمار و چه برای درمانگر، آن را به جایگاه خاصی در پزشکی ارتقاء داده است.

باقری با بیان حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مسیر تولید بومی این دستگاه تصریح کرد: تاکنون یک نمونه از این دستگاه با موفقیت تولید شده است و ما در ادامه راه، نیازمند تجاری‌سازی این محصول هستیم تا بتوانیم تولید خود را توسعه ببخشیم که در این راه، بیشتر از همیشه به کمک‌های مادی و معنوی معاونت علمی چشم دوخته‌ایم.

بر اساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح تولید دستگاه پزشکی الکتروتراپی اولتراسونیک با دریافت تسهیلات از معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری این معاونت به مرحله تولید رسیده است، تولید نمونه اولیه این دستگاه برای پنج نفر به شکل مستقیم اشتغال‌آفرینی داشته است.

ارسال نظر