دست ناشران شهرستانی از نمایشگاه قرآن کوتاه است/ لزوم فعال شدن بخش مجازی

مدیر انتشارات «یاس بهشت» با اشاره به مشکلات ناشران و مخاطبان شهرستانی نمایشگاه قرآن، خواستار تقویت زیرساخت‌های بخش مجازی این نمایشگاه و امکان برگزاری هم زمان نمایشگاه مجازی و حضوری شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،محمدرضا کمالی درباره برگزاری نمایشگاه قرآن، گفت: بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به صورت حضوری برگزار شده و بخش مجازی ندارد. این در حالی است که حضور در نمایشگاه برای ناشران و مخاطب‌های شهرستانی در ماه رمضان دشوار است و هزینه بالایی به همراه دارد. ناشر کتاب‌های قرآنی هستیم و در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال فعالیت می‌کنیم. کاش سایت فروش مجازی نمایشگاه قوی و زیرساخت‌ها آماده می‌شد، زیرا روی فروش تاثیر به‌سزایی داشت.

وی با اشاره به اینکه در این دوره مدت زمان برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته کم شده‌است، ادامه داد: بهتر بود این نمایشگاه از ابتدای ماه رمضان یا یک هفته زودتر برگزار می‌شد تا افرادی که علاقه‌مند به شرکت در این رویداد هستند، می‌توانستند به آن مراجعه کنند. این در حالی است که امسال کل مدت زمان برگزاری نمایشگاه ۱۰ روز است. در دوره‌های قبل مدت برگزاری در طول ماه رمضان بود. این زمان کم است و تا مردم متوجه برگزاری نمایشگاه قران شوند، نمایشگاه تمام شده‌است.

قیمت کتاب بالا رفته و قدرت خرید پایین آمده‌است

دست ناشران شهرستانی از نمایشگاه قرآن کوتاه است/ لزوم فعال شدن بخش مجازی

مدیر انتشارات یاس بهشت با تاکید بر اینکه برگزارکنندگان نمایشگاه قرآن و شرکت‌کنندگان آن افرادی فرهنگی هستند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، درباره تاثیر همه‌گیری بیماری کووید۱۹ بر صنعت نشر گفت: همه‌گیری کرونا به بازار نشر آسیب جدی رساند. پیش از همه‌گیری در ۳۰ استان نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد، در حالی که بعد از همه‌گیری نمایشگاه‌ها تعطیل بود و نتوانستیم کتاب به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین در سال‌های اخیر قیمت کاغذ بالا رفته‌است که در قیمت تمام شده کتاب تاثیر دارد. از طرفی قدرت خرید مردم پایین است و افرادی که اهل کتابخوانی هستند، معمولا نمی‌توانند کتاب‌ را با قیمت بالا بخرند. در نتیجه تولید کتاب در دو سال اخیر به شدت پایین آمد. اگر بخواهم کتاب‌هایی را که تمام کردم، تجدید چاپ کنم، قیمت آن چهار برابر می‌شود. می‌دانم پرداخت این هزینه برای مخاطب ممکن نیست. مسئولان باید فکری کنند، زیرا اگر صنعت نشر با این وضعیت جلو برود با مشکل جدی مواجه می‌شود.

کمالی درباره آمادگی برای شرکت در نمایشگاه قرآن و پاسخگویی به نیاز مخاطب در این نمایشگاه بیان کرد: برخی از کتاب‌های ما تمام شده‌است و با این قیمت کاغذ نتوانستیم آن‌ها را تجدید چاپ کنیم. کتاب‌هایی را که قیمت کمتر دارند و در تهیه آن‌ها از جلدهای چسبی استفاده کردیم، در تعداد محدود چاپ کردیم تا در نمایشگاه قرآن، استقبال مردم از آن‌ها را بسنجیم. همچنین حمایت دولت برای تهیه بن کتاب اهمیت بالایی دارد، زیرا بن‌ها در خرید مردم تاثیر مستقیم دارد.

بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کریم طی روزهای ۱۵ الی ۲۷ ماه رمضان برابر با ۲۸ فروردین لغایت ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. این نمایشگاه سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و ۱۴۰۰ به صورت غیرحضوری برگزار شد.

ارسال نظر