وضعیت ناشران در نمایشگاه قرآن چگونه است؟

برخی ناشران مستقر در نمایشگاه قرآن از جانمایی غرفه‌های خود در طبقه دوم مصلی انتقاد داشته و آن را علتی برای فروش کمتر کتاب‌ها دانستند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،پنجمین شب از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را در حالی پشت سر می گذاریم که برخی ناشران و غرفه داران که غرفه های آنان در طبقه دوم مصلای امام خمینی (ره) جانمایی شده، از تغییر ایجاد شده ناراضی و آن را عامل کاهش بازدیدکنندگان و در نتیجه خرید کمتر کتاب های خود دانستند.

از آخرین غرفه در طبقه دوم آغاز می کنیم. انتشارات جمال که بیشتر برای کودکان کتاب های دینی منتشر می کند. محمدحسین سبحانی نسب مدیر این غرفه چند مساله را بیان کرد. در ابتدا از تحویل گرفتن دیرهنگام غرفه در روز پنجشنبه سخن گفت و این که هنوز کارت ورود دریافت نکرده و دستگاه کارت خوان هم در پنجمین شب تحویل داده شده است.

سبحانی نسب افزود: هر سال پارکینگ شماره ۱۵ را به ناشران اختصاص می دادند. چون نزدیکترین محل به نمایشگاه بود و حمل بار به راحتی صورت می گرفت ولی امسال این پارکینگ را به کارکنان نمایشگاه اختصاص داده و ناشران باید به همراه بقیه مردم به پارکینگ هفت و هشت بروند.

وی محل غرفه را نیز بدترین مکان نمایشگاه دانست و گفت: انتظار این بود که غرفه های ناشران قبل از غرفه های حجاب و عفاف قرار می گرفت. چون بیشتر بازدیدکنندگان برای خرید چادر و مانتو تا انتهای سالن می آیند ولی برای کتاب کسی تا اینجا نمی اید به ویژه این که نمای خوبی هم ندارد.

مسئول غرفه دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز به مشکل پله ها برای جابجایی کتاب اشاره کرد و گفت که فروش خوبی نداشته است.

مسئول انتشارات قدر ولایت نیز از کسادی فروش سخن گفت و افزود: بازدیدکنندگان وقتی به اینجا می رسند که خسته و کوفته هستند.

متصدی اتحادیه ناشران قرآنی هم وضعیت نمایشگاه را مطلوب ندانست و گفت: امسال چینش غرفه‌ها مناسب نبود. قرآن مظلوم واقع شده است. چون ناشران در انتهای سالن طبقه بالا و بعد از قماش و چادرفروشی ها هستند. تاکنون که استقبال خوبی نشده ولی منتظر شب های احیا هستیم و تا نمایشگاه بین المللی کتاب هم صبر می کنیم.

متصدی موسسه تدبر در قرآن از فروش خوب کتاب های این غرفه خبر داد که روزی یک میلیون تومان فروش داشته است. وی اگرچه معتقد است بازدیدکنندگان تا انتهای سالن نمی آیند ولی گفت چون این موسسه، در سطح کشور شناخته شده است، مردم مراجعه می کنند.

متصدی موسسه درس هایی از قرآن مربوط به حجت الاسلام محسن قرائتی گفت که مشکل خاصی در نمایشگاه ندارد و مسئول انتشارات سوره مهر از حضور مردم پس از آخرین نمایشگاه قرآن در سال ۹۸ استقبال کرد و گفت: ما فکر می کردیم کرونا اثر بیشتری بگذارد و مردم استقبال نکنند ولی مردم با رعایت شیوه نامه ها آمده اند.

مسئول انتشارات سوره مهر گفت که جابجایی غرفه های نشر مکتوب به طبقه دوم مصلی برای اولین بار صورت گرفته و غرفه داران و مردم چنین انتظاری نداشتند.

در این میان یکی از مسئولان غرفه ناشران از حضور غرفه ای سخن گفت که معمولا پای ثابت نمایشگاه قرآن است ولی ظاهرا هیچ سنخیتی با این نمایشگاه ندارد. بالای این غرفه نوشته شده است: دیدار با دومین سوپر مغز جهان و مربی آکادمی برنامه عصر جدید!

علیرضا معاف رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: تمام انتشاراتی‌ها گزینش شدند و شاید بتوان گفت یک سوم از ثبت نامی‌ها در حدود صد ناشر در نمایشگاه حضور دارند. یکی به دلیل محدودیت جا و دیگر انتشاراتی‌هایی که با حوزه دین و قرآن سنخیت ندارند.

وی افزود: به همین دلیل اعلام کردیم انتشاراتی هایی که تولیدات مرتبط به حوزه دین و قرآن ندارند، می توانند دو هفته بعد در نمایشگاه بین المللی کتاب حضور پیدا کنند. در نمایشگاه قرآن باید تولیدات مرتبط داشته باشیم. چون مردم که به نمایشگاه قرآن می آیند معمولا به دنبال تهیه قرآن نفیس یا نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، آثار دینی، کلامی، فلسفی و کتاب های اخلاقی هستند.

ارسال نظر