t

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه اظهارات روس‌هراسانه ادعا کرد که جنگ اوکراین احتمالا سال‌ها طول می‌کشد و رئیس‌جمهوری روسیه از سلاح‌های کشتار جمعی برای خروج از بن‌بست در جنگ استفاده کند. وی بر همین اساس تصریح کرد که پیروزی اوکراین یک ضرورت استراتژیک برای غرب بشمار می‌رود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، لیز تراس با ایراد سخنانی در ساختمان شهرداری لندن، ولادیمیر پوتین را یک "اپراتور سرکش" توصیف کرد و هشدار داد که او می تواند به کشورهای دیگر از جمله گرجستان و مولداوی نیز حمله کند.

او معتقد است که جنگ در اوکراین به طور واقع بینانه می تواند تا ۵ سال یا حتی تا یک دهه طول بکشد. وزیر خارجه انگلیس از کشورهای غربی خواست به بیرون راندن کامل نیروهای روسیه از اوکراین کمک کنند و گفت که اگر پوتین موفق به دستیابی به دستاوردهای ارضی شود، می‌تواند "بدبختی بیش‌تری را در سراسر اروپا به بار آورد."

تراس بر همین اساس گفت که متحدان غربی باید حمایت خود از اوکراین را "دوبرابر" کنند. وی افزود: "ما به حرکت رو به جلو ادامه خواهیم داد تا روسیه را از کل اوکراین بیرون برانیم."

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین عنوان کرد که غرب باید اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از تهاجم روسیه در آینده انجام دهد. او بر همین اساس خواستار افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو شد و افزود که تخصیص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی کشورها "یک کف است نه یک سقف".

تراس همچنین گفت که قدرت‌های غربی باید از "هزینه اقتصادی" خود برای حذف روسیه از بازارهای غربی استفاده کنند. او خاطر نشان کرد: «دسترسی کشورها به اقتصاد جهانی باید به پایبندی آن ها به قوانین بستگی داشته باشد.»

در همین حال وزیر دفاع انگلیس در اظهار نظری گفت: جامعه جهانی معتقد است روسیه باید اوکراین را ترک کند.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای افزود: "جامعه بین المللی روسیه را به دلیل تهاجم به کریمه در سال ۲۰۱۴ محکوم کرد. اما تهاجم روسیه به دونتسک، تا حدودی متفاوت است. ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و مدام گفته‌ایم که روسیه باید اوکراین را ترک کند.»

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

«جیز هیپی» معاون وزیر دفاع انگلیس دیروز تائید کرد که این کشور از آغاز جنگ اوکراین ۴۵۰ میلیون پوند کمک نظامی به این کشور اختصاص داده است. همچنین گفته می‌شود انگلیس آموزش نیروهای اوکراینی در خاک این کشور را آغاز کرده و نگران است که دیگر متحدان ناتو، اوکراین را مجبور کنند که هر چه سریع‌تر به حل و فصل درگیری با روسیه بپردازد. طبق گزارش‌ها، اما لندن هرگونه ایده امضای توافق صلح با روسیه را رد می‌کند و در مقابل اصرار دارد که کی‌یف باید اول از همه در قدرتمندترین موضع ممکن قرار بگیرد.

نزدیک به ۲ ماه از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد؛ سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

تنش‌های مرزی میان روسیه و اوکراین به تازگی به دنبال افزایش تحرکات نظامی مسکو در حالی با فشار و نفوذ غرب تشدید شده که کاخ کرملین بارها اعلام کرده است که این فعالیت‌ها در مسیر تامین امنیت ملی روسیه و در خاک این کشور بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.

ارسال نظر