حجت الاسلام علوی تهرانی:

ضیافت یک سنت در اسلام است

ضیافت یک سنت در اسلام است

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ریا، تکلف، اسراف و تبذیر، مهمانی بدون دعوت، از عواملی است که مهمانی را از رضای خدا خارج می‌کند، گفت: ضیافت یک سنت در اسلام است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) اظهار داشت: ضیافت یک سنت در اسلام است، و محلی برای تمرین بسیاری از خصوصیات مثبت اخلاقی از جمله سخاوت است.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هیچ بنده‌ای نیست که مهمان بر او وارد شود و میزبان از روی خرسندی، عطوفت و مهربانی به مهمان نگاه کند، مگر این که مزد این کار این است که خدا چشم او را بر جهنم حرام می‌کند.

علوی تهرانی با بیان اینکه ما نسبت به آنچه که خداوند عنایت می‌کند مالک نیستیم، حتی جسم خود، عنوان کرد: ما امانت دار هستیم، خداوند به ما دستور می‌دهد نسبت به اموال خود انفاق کنید، خمس مال خود را بدهید، زکات خود را پرداخت کنید، چون این‌ها دست ما امانت است و از این امانت باید بخشی را خرج مهمان کرد، روزیِ مهمان، وکالتاً و نه اصالتاً دست میزبان است. مهمان وقتی از خانه بیرون می‌رود، تمام گناهان اهل خانه را با خودش می‌برد.

این کارشناس مذهبی درباره آفات مهمانی بیان کرد: از آفات مهمانی ریا، ایجاد تکلف، اسراف و تبذیر و مهمانی بدون دعوت است. هر گاه مهمانی، بدون این آفات صورت پذیرد، آن مهمانی می‌شود برای رضای خدا و راهی برای رسیدن به حکمت الهی است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خدا عملی را نمی‌پذیرد که به اندازه یک ذره، در آن ریا باشد. همچنین فرمودند: بهترین امت من، سفره‌داری است که در آن نه ریا باشد و نه سمعه، اگر کسی مهمانداری کند به جهت ریا یا به جهت سمعه، به مدت پنجاه هزار سال آتش در دل او است، تا اینکه از حساب و کتاب خارج شود.

وی در خصوص ریا، گفت: مقصود از ریا آن است که اگر هنگام انجام عمل، خودنمایی باشد، به آن ریا می‌گویند سمعه نیز بیان و به گوش دیگران رساندن عمل است. اگر انسان نسبت به انجام یک عمل، اهلیت داشت، انجام آن در هر جایی اتفاق بیفتد ریا نیست. امام صادق (ع) فرمودند: اگر کسی برادر دینی خود را برای رضای خدا اطعام کند، از نظر اجر مثل این است که صد هزار نفر را برای رضای خدا دعوت کرده است. ایجاد تکلف دو قسم دارد نخست همسر و فرزندان را نباید به تکلف انداخت و دیگر اینکه میزبان بیش از حد توان نباید پذیرایی کند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هرگز نباید کسی خودش را برای مهمانش به بیش از آنچه که می‌تواند به زحمت اندازد.

علوی تهرانی درباره اسراف و تبذیر، عنوان کرد: اسراف از نظر کمیت و تبذیر از نظر کیفیت است. قرآن کریم می‌فرماید خداوند مسرفان را دوست ندارد همچنین می‌فرماید مبذران و مسرفان برادران شیطان هستند. امام صادق (ع) فرمودند: اگر کسی برادر دینی خویش را به ضیافت دعوت کرد، و زیارت کرد در راه خدا، و به عیادت او رفت و به دنبال نیرنگ نبود، خداوند هفتاد هزار ملک را موکل قرار می‌دهد، ملائکه پشت سر او راه می‌روند، و صدا می‌زنند، کار تو مورد پسند خداوند واقع شده، و بهشت گوارای تو باشد، اگر چه فاصله مهمان و میزبان یک سال طول بکشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به مهمانی بدون دعوت خاطرنشان کرد: ورود به مهمانی که به آن ضیافت دعوت نشده بودید، موجب می‌شود به گناه وارد شده و از مصادیق حرام الهی است. ریا، تکلف، اسراف و تبذیر، مهمانی بدون دعوت، از عواملی است که مهمانی را از رضای خدا خارج می‌کند.

 

ارسال نظر