مهمترین اقلام صادراتی از مهمترین مرز هوایی کشور/۴۰۰۰ اظهارنامه متروکه تعیین تکلیف شد

عمده اقلام صادراتی از گمرک فرودگاه امام عبارتند از: دارو، زعفران، فرش، شیرینی، سبزیجات، تابلوهای نقاشی، خشکبار و مصنوعات طلا.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون صادرات گمرک فرودگاه امام با بیان اینکه، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ میزان کالای ترخیص شده از گمرک فرودگاه امام خمینی بیش از ۳۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ افزایش نسبی را نشان می‌دهد، گفت: این میزان واردات در قالب بیش از ۶۱ هزار اظهارنامه به این گمرک اجرایی اظهارشده است.

نسرین طاهرزاده ادامه داد: در همین بازه زمانی میزان صادرات انواع کالا حدود ۵.۵ هزار تن بوده که با ثبت ارزش تقریبی حدود ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان در قالب بیش از ۹ هزار اظهارنامه تشریفات آن انجام شده است.

معاون صادرات گمرک فرودگاه امام افزود: همچنین در این بازه زمانی (۱۲ ماهه) برای نزدیک به ۳۰۰ تن انواع کالا رویه ورود موقت انجام شده که با ۵۸ درصد رشد مواجه شده است، بر این اساس در مقطع مذکور نزدیک به ۲۰۰ اظهارنامه ورود موقت دریافت شد. در خصوص کالاهای مرجوعی نزدیک به ۱۵۰۰ اظهارنامه دریافت شده است.

ترانزیت داخلی ۱۳۷ میلیون دلار کالا از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی

سال گذشته در رویه خروج موقت شاهد رشد ۱۳۳ درصدی به لحاظ وزنی بودیم که تعداد اظهارنامه‌های مربوط به این رویه تقریباً دو برابر شده بود. همچنین در اسفندماه سال قبل در خصوص آمار ترانزیت خارجی شاهد رشد ۱۲۵ درصدی به لحاظ وزنی بودیم که با ثبت ارزش نزدیک به ۲۰ میلیون دلار رشد تقریبی ۸۲ درصدی ثبت‌شده است. از سوی دیگر در ۱۲ ماهه سال قبل برای انواع کالا به ارزش ۱۳۷ م میلیون دلار رویه ترانزیت داخلی صورت گرفته است.

به گفته طاهرزاده، در بحث صادرات نیز مهمترین کالای صادراتی از این گمرک صادرات طلا است، کشور ترکیه مقصد اول واردات طلا از گمرک فرودگاه امام خمینی است. عمده اقلام صادراتی از این مرز هوایی عبارتند از دارو، زعفران، فرش، شیرینی، سبزیجات، تابلوهای نقاشی، خشکبار و مصنوعات طلا. رویه فعالی که گمرک حضرت امام در آن فعال است ورود موقت است که هم از نظر وزن خالص در ۱۲ ماه ۵۸ درصد افزایش داشته و هم از نظر تعداد اظهارنامه ۳۳ درصد رشد را به ما نشان می‌دهد. در خصوص رویه مرجوعی از نظر ارزشی ۲۲ درصد کاهش را داشتیم و این نشان می‌دهد که اقلام بیشتری ترخیص شده و نیازی به مرجوعی کالا نبوده است.

معاون گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، گفت: در خصوص رویه خروج موقت که بیشتر برای مباحثی مثل تعمیر و یا شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت گرفته، در پایان سال گذشته از نظر وزنی ۱۳۳ درصد و از نظر ریالی ۱۶۳ درصد و از نظر تعداد اظهارنامه ۴۳ درصد رشد ثبت‌شده است.

وی در خاتمه با بیان اینکه بیش از ۴ هزار اظهارنامه متروکه از سوی گمرک فرودگاه تعیین تکلیف شده است، گفت: در یک اقدام جهادی با همکاری و بسیج تمامی ارزیابان و کارشناسان گمرک فرودگاه امام، در طی ۳ ماه گذشته بیش از ۴ هزار اظهارنامه متروکه تعیین تکلیف و به سازمان اموال تملیکی ارسال شده است.

ارسال نظر