تفاهم ایران و عراق درباره صادرات گاز از زبان مقام عراقی

«أحمد موسی العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق می گوید، بغداد با تهران درباره فروش گاز به کشورش تفاهماتی حاصل کرده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت وگو با روزنامه رسمی «الصباح» عراق گفت: تفاهم ها با طرف ایرانی بر اساس اطلاعات دولتی و دستورهای نخست وزیر عراق به این نتیجه رسیده که میزان گاز صادراتی ایران به عراق از ۸ میلیون مترمکعب در روز به ۳۰ میلیون متر مکعب برسد با وجود اینکه این میزان، نیاز عراق را برای تهیه برق در آستانه فصل تابستان، برآورده نمی کند.

العبادی همچنین از توافق با ایران برای پرداخت بدهی های عراق در حوزه انرژی در بازه ای سه ساله گفت.

عراق به شکل اساسی متکی به گاز وارداتی از ایران برای تزریق آن به نیروگاه های تولید برق است. وزارت برق عراق در این راستا تلاش می کند از زمان پیشی بگیرد و قبل از فرا رسیدن موج گرمای شدید و فعال شدن دستگاه های انرژی بر سرمایشی، برای تجهیز تابستانی آماده شود.

سخنگوی وزارت برق عراق ادامه داد که «دوره های اخیر، شاهد تفاوت در تزریق گاز(از ایران) بود به گونه ای که به۵ تا ۸ میلیون مترمکعب در روز رسید؛ مساله ای که در آماده سازی انرژی برق انعکاس یافت و سامانه را در وضعیت دشوار و چالش بزرگی به علت توقف بعضی از واحدهای تولیدی و افزایش فشار و بار شبکه قرار داد.

او اشاره کرد که پیش از این توافقاتی بین ایران و عراق برای واردات گاز تابستانه و زمستانه بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب در روز برای فعال سازی نیروگاه ها وجود داشت.

عراق در اوج مصرف در فصل تابستان به حدود ۳۶ هزار مگاوات برق نیاز دارد. برخی گزارش ها می گویند وزارت برق عراق در تابستان سال گذشته توانست رکورد تازه ای در تولید برق ثبت کند و تولید برق کشور را به ۲۰ هزار مگاوات برساند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه مقدمات پرداخت بدهی عراق به کشورمان فراهم شده است، گفت: مطابق توافقات صورت گرفته بین دو کشور، طی روزهای آینده روال عادی پرداخت مطالبات ایران آغاز خواهد شد.

«یحیی آل اسحاق» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد سفر سرپرست وزارت برق عراق به تهران درخصوص پرداخت بدهی‌های این کشور به ایران، اظهار داشت: ایران و عراق معاملات مستمری را با یکدیگر دارند که بخشی از آن توسط بخش خصوصی و بخشی دیگر توسط دولت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مبادلات بخش دولتی بیشتر در حوزه انرژی است، تصریح کرد: بخش دولتی باید یک میلیارد دلار از عراق دریافت کند که با توافقات صورت گرفته، بر اساس راهکارهای بانک مرکزی این میزان بدهی به ایران از سوی عراق پرداخت خواهد شد.

آل اسحاق تاکید کرد: ۹ میلیارد دلار مطالبات بخش خصوصی ایران از عراق نیز در جریان است و مشکلی در سیستم پرداختی وجود ندارد و از طرق مختلف دریافت می‌شود.

وی با اشاره به روابط اقتصادی و سیاسی مناسب بین ایران و عراق، خاطرنشان کرد: در سفر وزیر برق این کشور به ایران در زمینه واردات مداوم انرژی توافقاتی انجام شده تا تجارت در این زمینه ادامه پیدا کند.

«عادل کریم» وزیر برق عراق در راس هیاتی وزارتخانه‌ای ششم اردیبهشت ماه به ایران سفر کرد تا درباره موضوع صادرات گاز به نیروگاه‌های عراقی و «پرداخت بدهی‌ها» به بخش برق و نفت ایران بحث و گفت و گو کند.

کریم در سفر به تهران تأکید کرد که «کمبود گاز در سطح جهان وجود دارد و گاز به کالای بسیار پرتقاضا تبدیل شده است و دستیابی عراق به نیازهای خود به این انرژی یک دستاورد است. ما انتظار داریم که تامین برق برای شهروندان در تابستان خوب باشد. از شهروندان می‌خواهیم که مصرف بهینه‌ای برای اطمینان از توزیع خوب برق برای همه داشته باشند.»

وی همچنین گفت که میزان کل انرژی تولیدی عراق خوب است، اما مصرف آن بسیار بالاست و از سال ۲۰۰۳ تا به امروز میزان مورد نیاز بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر برق عراق پیشتر در ۳۰ فروردین امسال در گفت وگویی گفت: تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود در بانک «TBI» (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره شده است.

ارسال نظر