هراس از جنگ هسته‌ای؛ افزایش تب درخواست پناهگاه در اروپا

هراس و نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ هسته‌ای و یا یک بیماری همه‌گیر جدید سبب شده تا صدها هزار نفر در اروپا تصمیم به خرید پناهگاه بگیرند. تقاضای شدید برای این سازه‌های ساخته شده از آهن و بتن در شماری کشورهای اروپایی به ویژه از زمان حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، «جولیو کاویچیولی» مالک ایتالیایی شرکت Minus Energie می‌گوید: تب ساخت پناهگاه‌ها بالا گرفته است و در میانه سیلی از تقاضا قرار داریم. طبق اعلام نیویورک تایمز، این شرکت ایتالیایی از ساخت ۵۰ پناهگاه در ۲۲ سال گذشته خبر داده و اکنون با ۵۰۰ درخواست در دو هفته اخیر مواجه شده است.  

به نوشته ال اکونومیستا، سایه سنگین بروز یک جنگ هسته‌ای آنچنان حواس نسل‌های جدید اروپایی را به خود معطوف کرده است که موضوعاتی همچون زیرساخت‌های جدید دفاعی کشورها و راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های حضور در پناهگاه‌ها  که تا پیش از این غیر معمول به نظر می‌رسید، به طور فزاینده‌ای در حال عمومیت یافتن است.  

«ماتیو سِران» بنیانگذار Artemis Protection یک شرکت فرانسوی که پناهگاه‌های لوکس با سیستم‌های تهویه هوا با هزینه حداقل نیم میلیون یورو برای هر پناهگاه تولید می‌کند، می‌گوید: ما در طول دو هفته، هزاران درخواست از طرف مردم عادی دریافت کرده‌ایم. این چیزی است که پیشتر فقط افراد بسیار ثروتمند به آن علاقه داشتند.  

مدیر این شرکت فرانسوی تایید کرد که نزدیک به ۳۰۰ درخواست برای ارائه اطلاعات دریافت کرده است و شرکت او، پناهگاه‌هایی با قیمت ارزان‌تر (حدود ۱۵۰ هزار یورو) به فروش می‌رسانده است. وی با اشاره به موج درخواست‌ها و لزوم تطبیق قیمت‌ها گفت: ما مجبور شدیم کل استراتژی تجاری خود را اصلاح کنیم.

ال اکونومیستا با اشاره به نزدیکی فنلاند و سوئد به روسیه نوشت: در حال حاضر در فنلاند، ظرفیت چهار میلیون نفر در ۵۰ هزار پناهگاه وجود دارد. در سوئد در حال بررسی یک سیستم هشدار هوایی هستند و انتشار یک دفترچه راهنمای ۲۰ صفحه‌ای پیشگیری با الگوی جنگ سرد همراه با لوازم اولیه برای زنده ماندن در پناهگاه در حال تهیه است.  

سوئیس که بسیار جلوتر از همسایه خود فرانسه است، یکی از آن دسته کشورهایی است که از بسیاری جهات از جمله ساخت پناهگاه در مقایسه با سایر کشورها، توسعه یافته‌تر است. در دهه ۱۹۶۰، سوئیس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن باید در ساختمان‌های مسکونی، پناهگاه‌های هسته‌ای را تعبیه کنند. در مجموع، سوئیس بیش از ۳۵ هزار پناهگاه عمومی دارد، از جمله پناهگاهی در لوسرنا (Lucerna) برای ۲۰ هزار نفر که می‌تواند از کل جمعیت آن محافظت کند.

در کشورهایی مانند بلژیک، هلند یا فنلاند، تقاضا برای قرص‌های ید به طور قابل توجهی افزایش یافته است. قرص ید می‌تواند از ورود ید رادیواکتیو به تیروئید و به دنبال آن از پیشرفت سرطان تیروئید جلوگیری کند. چنان که مایکل «استورم» از مقام‌های اتحادیه داروسازان بلژیک از توزیع بیش از ۳۰ هزار جعبه از این نوع داروها در داروخانه‌های سراسر این کشور خبر داده است. یک داروساز ایتالیایی نیز اعلام کرد ویتامین‌های مبتنی بر ید از قفسه‌های داروخانه‌ها به سرعت در حال کم شدن هستند.

در اسپانیا نیز سفارش ساخت پناهگاه از چهار مورد در دو سال گذشته به هفت سفارش از زمان آغاز جنگ اوکراین در پایان فوریه رسیده است. متوسط قیمت‌ پناهگاه‌ها در اسپانیا بین ۱۸ هزار یورو تا ۴۰ هزار یورو متغیر است. در اسپانیا در حال حاضر در مقر دولت، یک پناهگاه برای مقامات و پادشاه وجود دارد.

در اسپانیا در سال ۱۹۴۳ قانونی وجود داشت که ساخت پناهگاه برای شهرهای بیش از ۴۰ هزار نفر را الزامی کرد. این روند اما در سال ۱۹۴۴ میلادی متوقف شد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که ساکنان پناهگاه باید پس از نجات جان خود و خانواده‌هایشان هفته‌ها یا ماه‌ها در این اماکن باقی بمانند، که این امر کاملاً نادرست است. بنابراین دو سه روز نخست پس از انفجار، خطرناک‌ترین روزها هستند و ورود و خروج از پناهگاه از همان ساعات اولیه با حفاظت کافی و با امنیت کامل امکان‌پذیر است.

بحث رسانه‌ای بر سر احتمال وقوع جنگ هسته‌ای از سوی مسکو در حالی مطرح است که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه تهدید به آغاز جنگ هسته‌ای می‌کند، صحت ندارد و کرملین به دنبال شروع چنین جنگی نیست.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در جلسه کمیسیون خلع سلاح گفت بر خلاف گمانه زنی‌ها، استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای فقط در واکنش به استفاده از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی علیه مسکو و متحدانش است.

ارسال نظر