واقعیت‌های تیم ملی فوتبال در قطر/ معجزه‌ای که وجود نخواهد داشت

صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و هم‌گروهی با تیم‌های انگلستان، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا از یک سو و بحث ماندن یا برکناری «دراگان اسکوچیچ» و آماده‌سازی تیم ملی فوتبال و سایر موارد در میزگرد ایرنا با حضور «مهدی مناجاتی»، «محمود کلهر» و «حمید درخشان» بحث و بررسی شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، ۶۲ روز پس از برکناری «مارک ویلموتس» نیمکت ایران به یک مربی از کرواسی رسید. اسکوچیچ مدت کوتاهی پس از جدا شدن از نفت آبادان، نشستی طولانی با مدیران وقت فدراسیون فوتبال داشت و در نهایت برای چهار دیدار مقابل هنگ‌کنگ، کامبوج، بحرین و عراق در مقدماتی جام جهانی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست.

اسکوچیچ که در کارنامه خود هدایت تیم‌هایی از جمله ریه‌کا، النصر عربستان، ملوان انزلی، فولاد خوزستان و نفت آبادان را داشت در شرایطی سکان تیم ملی فوتبال ایران را به دست گرفت که به دلیل نتایج بسیار بد این تیم عملا ریسک بزرگی را انجام داد، چرا که هیچ مربی حاضر به پذیرفتن تیمی که آن نتایج را به دست آورده بود، نبود. اسکوچیچ بعد از استانکو، تومیسلاو ایویچ، میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ پنجمین سرمربی کروات فوتبال ایران است و خوشبین‌ترین هوادار فوتبال هم شانسی را برای این تیم و صعود به جام جهانی متصور نبود، اما با هر شرایط و به هر دلیلی، تیم ملی ایران از مسیر سختی که در آن قرار داشت به سلامت عبور کرد و در ادامه مسیر هموار با اسکوچیچ پیش پای ملی پوشان فوتبال ایران قرار گرفت. 

در همین رابطه گروه ورزشی ایرنا میزگردی را با حضور تعدادی از کارشناسان فوتبال کشور با حضور «مهدی مناجاتی»، «محمود کلهر» و «حمید درخشان» برگزار کرد که در رابطه با مسایل مختلف تیم ملی فوتبال گفت و گو کردند.

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

سرمربی خارجی یعنی فضایی آلوده برای فعالیت دلال‌های سودجو / مخالف حضور اسکوچیچ هستم

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان می‌گوید: حضور مربی خارجی در فوتبال ایران یعنی تمرکز و تجمع دلال‌ها، همان‌هایی که فوتبال ملی برایشان اهمیتی ندارد و تنها به فکر جیب و منافع مالی خویش هستند. در همین سال‌ها ببینید چند بازیکن و مربی بی‌کیفیتی به فوتبال ما وارد شدند. اینها از کجا آمدند؟ چه کسی اینها را به فوتبال ما تزریق کرده است؟ متاسفانه یکی از دلایل بدبختی و مشکلاتی که در فوتبال ایران وجود دارد به همین مساله دلالی، پارتی بازی، رابطه‌های ناصحیح و غیرحرفه‌ای و مسایلی از این دست باز می‌گردد و نکته جالب اینجاست که همه می‌دانند اما کسی برخورد قاطع نمی‌کند.

مهدی مناجاتی ادامه داد: با رفتن اسکوچیچ موافقم، به نظرم مربی ایرانی به مراتب بهتر است و می‌تواند با توجه به شناختی که از بازیکنان دارد، موفقیت بیشتری را کسب کند. مربی ایرانی عِرق ملی و تعصبی خاص دارد و دلش برای این تیم می‌سوزد. حضور مربی ایرانی دست دلال‌ها را قطع می‌کند چرا که می‌داند در این فوتبال چه می‌گذرد و چه باید بکند.

وی به شرایط آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرد و یادآور شد: سایر تیم‌ها دارند خودشان را آماده می‌کنند اما ما هنوز درگیر زمین و زمانیم. این که اسکوچیچ بماند یا برود نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم به اهداف خود برسیم. بازیکنان خوبی داریم اما نیازمند تمرینات گروهی هستیم و باید سیستم‌های مختلف را تمرین کنیم تا در جام جهانی به مشکل نخوریم.

مناجاتی گفت: اگر کمی شانس بیاوریم به نظرم می‌توانیم صعود کنیم، بازیکنان ما در بهترین شرایط خود هستند و با تمرین‌های کوتاه مدت هم می‌توانیم به آنچه در جام جهانی می‌خواهیم، برسیم. در گذشته بازیکنان خیلی به هم کمک می‌کردند و در خدمت تیم بودند و الان هم باید همین شیوه را در دستور کار قرار داد. بازیکن باید بداند تیم مثل خانواده است و باید از همدیگر حمایت کنند، با این شیوه در زمین اتحاد و انسجامی بین بازیکنان شکل می گیرد که کمک حال خواهد بود و خیلی از اتفاقات در کنار همین همدلی رقم می خورد.

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

از فوتبالی که شغل پدر به استعداد پسر ارجحیت داشته باشد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت

وی با اشاره به سال‌های نه‌چندان دور فوتبال ایران و وضعیت کنونی گفت: شرایط امروز با سالیانی که ما کار می‌کردیم اصلا قابل قیاس نیست، در آن سال‌ها کلاس خاصی در فوتبال ما نبود و بعضا به دلیل حضور افرادی خاص مانند «رایکوف» اتفاقی می‌افتاد، اما الان تا دلتان بخواهد کلاس و دوره برگزار می‌شود. از سویی پخش رقابت‌های روز دنیا و امکان تماشای آن برای همه مردم حتی در دورترین نقاط هم باعث شده نگاه و برنامه‌ریزی نسبت به این رشته تغییر کند.

مهدی مناجاتی یادآور شد: بازیکنان ایرانی از هوش ذاتی بالایی بهره می‌برند و این مساله خیلی مهمی است چرا که در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند فرامین مربیان و کارهای فنی را اجرایی کنند، زمانی که با بازیکنان کار می‌کردم به دفعات دیدم حرکتی که شب قبل از سوی یک ستاره جهان مثل «روماریو» انجام و تصاویرش پخش شده بود فردا و از سوی آنها تکرار می‌شد و این نشان می‌داد یک بازیکن چقدر هوش و ذکاوت دارد.

او تاکید کرد: متاسفانه یک مساله در فوتبال ما وجود دارد که نمی‌شود آن را کتمان کرد. اگر می‌خواهید فوتبالیست شوید باید فرد مستعدی باشید اما قبل از آن شغل پدرتان خیلی مهم است. اگر پدر فردی که می‌خواهد بازیکن فوتبال شود در سطح خاصی باشد راه او به مراتب هموارتر است اما اگر پدر، کارمندی ساده باشد شاید حتی این بازیکن در صورت نخبه بودن هم دیده نشود و این استعدادهایی است که از بین می‌رود.

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

مخالف و منتقد اسکوچیچ بودم

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس در مورد شرایط تیم ملی و وضعیت اسکوچیچ در این تیم می‌گوید: در ابتدا منتقد جدی اسکوچیچ بودم و اعتقاد داشتم فردی که روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران می‌نشیند باید شخصیت تیم ملی را داشته باشد، به زبان دیگر باید بازیکنان از او حساب ببرند و این نباشد که بازیکن خودش را بالاتر و سرتر از مربی بداند. 

محمود کلهر با تاکید بر این که در شرایط کنونی اسکوچیچ باید با قدرت به کار خود ادامه دهد گفت: فدراسیون فوتبال باید از تمام و کمال از سرمربی خود حمایت کرده و به گونه‌ای رفتار کند که این حمایت کاملا مشهود باشد، اگر هم نظری غیر از این است تا زمان داریم باید در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد. 

وی یادآور شد: نظرم این است که او باید بماند و قاطعانه از وی حمایت شود. تدارکات لازم و آنچه سرمربی تیم ملی و بازیکنان نیاز دارند، فراهم شود تا تیم ملی فوتبال ایران در شرایط مناسب آماده جام‌جهانی شود. بازیکنان خوبی داریم و می‌توانیم در جام جهانی عملکرد مناسبی را از خودمان به نمایش بگذاریم، بازیکنان ما امروز در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کنند و این مساله باعث شده از سطح فنی بالایی برخوردار باشند. 

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

کیفیت فنی و آمادگی جسمانی فاکتورهای مهم جام جهانی هستند

کلهر با اشاره به بازی‌های جام جهانی فوتبال می‌گوید: در چنین مسابقاتی به چند فاکتور نیاز داریم، تیم ملی ایران نیازمند بازیکنان با کیفیت است که از آمادگی جسمانی مطلوبی هم برخوردار باشند. وقتی تیم ملی چنین بازیکنانی داشته باشد دست مربی هم تا حدودی باز است و می‌تواند برای همه دقایق بازی برنامه داشته باشد.

وی گفت: انگلستان یکی از قدرت‌های جام جهانی است و نمی‌شود آنها را دست کم گرفت و در برابر آنها نباید اشتباه کنیم. بازیکنان باید به گونه‌ای در زمین چیده شوند که فضای خالی ایجاد نشود، قبلا این کار را کرده‌ایم و باز هم می‌توانیم انجام دهیم. از سویی دیگر آمریکا هیچ شباهتی با آن تیم ۹۸ ندارد و تفاوت‌های بسیاری کرده و به مراتب قوی‌تر شده است. نباید فراموش کنیم که ما هم آن تیم سابق نیستیم و اگر آن روز چند بازیکن ما در فوتبال اروپا یا تیم‌های خارجی بازی می‌کردند الان شاکله اصلی تیم ملی فوتبال ما لژیونرهایی هستند که در لیگ‌های معتبر اروپا به میدان می‌روند.

پیشکسوت فوتبال ایران اعتقاد دارد نکته مهم دیگر این است که باید برای همه دقایق بازی تمرکز تیمی خودمان را حفظ کنیم، اگر دفاع می‌کنیم با برنامه باشیم و در همان شرایط برای ضدحملات و هجوم روی دروازه رقبا نیز برنامه داشته باشیم. در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برابر بوسنی از لاک دفاعی بیرون آمدیم اما ۳ گل خوردیم و نباید آن اتفاقات در فوتبال ما تکرار شود. باید از آن بازی‌ها درس بگیریم و فراموش نکنیم که احتیاط زیادی هم خوب نیست.

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

خیال پردازی نکنیم اما می‌توان به این تیم امید داشت

کلهر نگاهی گذرا به گذشته تا حال فوتبال ایران داشت و گفت: بازیکنانی داریم که می‌توانند توپ را در زمین نگه داشته و مالکیت توپ و میدان را در اختیار بگیرند تا بتوانیم تدابیر کادر فنی را اجرایی کنیم. آمادگی ذهنی بازیکنان هم بسیار مهم است، روزی بود که فوتبالیست‌های ما دوست داشتند ملی‌پوش یک کشور مطرح را از نزدیک ببینند اما الان بازیکنانی داریم که به دفعات در کنار یا برابر بازیکنان بزرگ دنیا بازی کردند و این مساله از بعد روانی بسیار مهم است. 

وی ادامه داد: من به تیم ملی امیدوارم و اعتقاد دارم می‌توانیم برابر انگلیس به حداقل امتیاز دست پیدا کرده و با یک تساوی بیرون بیاییم. برابر آمریکا با همه شرایطی که وجود دارد پیروزی دور از دسترس نیست و شاید اگر مهرچینی درستی داشته باشیم و از خلاقیت‌های فوتبالی استفاده کنیم، می‌توانیم جام جهانی تاریخی را سپری کنیم. در گذشته بازیکنانی داشتیم که در چند پست قابلیت بازی داشتند و الان هم همینطور است، مثلا مهدی مهدوی‌کیا در سمت راست در فضاهای مختلف در خدمت تیم بود و بازی‌های خوبی را هم از خود به نمایش می‌گذاشت. معتقدم تا زمان داریم باید زوج‌های تیم ملی را مشخص کنیم تا به هماهنگی‌های مناسبی در پست‌های مختلف برسیم. 

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

اسکوچیچ مربی عادی است اما نتایجش را نمی‌توانیم نادیده بگیریم 

ملی‌پوش اسبق تیم ملی فوتبال ایران نیز در این میزگرد گفت: فوتبال ما راحت به جام جهانی رفت، هر چند در برهه‌ای از زمان درگیر برخی مسایل شدیم اما به‌نظرم صعود راحتی بود و از این بابت خوشحالیم.

حمید درخشان تاکید کرد: تقریبا تمام بازیکنانی که امروز در ترکیب تیم ملی فوتبال ما حضور دارند لژیونر هستند و در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کنند. فوتبال مثل زندگی است، هر چه بکارید، درو می‌کنید و نمی‌شود دست روی دست گذاشت و انتظار موفقیت و سربلندی داشت. فوتبال ما با کل دنیا متفاوت است و شاید ۱۰ درصد از فوتبال حرفه‌ای و روز دنیا را در ایران ببینیم.

وی ادامه داد: زمانی که تیم ملی درگیر آن شرایط سخت شد هیچکس حاضر نبود این تیم را در اختیار بگیرد چرا که هر مربی آبرو و اعتباری دارد اما به نظرم اسکوچیچ دست به ریسک بزرگی زد که جواب هم داد. می‌دانم با خیلی‌ها صحبت شد اما خوشبین‌ترین هوادار فوتبال هم تصور نمی‌کرد ما صعود کنیم اما این اتفاق افتاد و امروز مسافر جام‌جهانی هستیم.

او تصریح کرد: اسکوچیچ شاید مربی معمولی باشد اما نتایجی را با تیم ملی ایران کسب کرد که نمی‌توان آن را کتمان کرد. در زمان کی‌روش دفاعی بودیم و شاید نتیجه هم می‌گرفتیم اما فوتبال بازی نمی‌کردیم. فوتبال برد و باخت دارد و اگر انتظار داریم همیشه برنده باشیم توقع بیهوده‌ای است.

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

باخت مقابل کره در زمان خوبی رقم خورد 

درخشان به پیروزی‌های متوالی و شکست برابر کره جنوبی در سئول اشاره کرد و گفت: در تهران مساوی کردیم اما در دیدار برگشت نتیجه را واگذار کردیم. به نظرم باخت خوبی بود چرا که زمان داریم تا نقاط ضعف خودمان را پوشش دهیم. 

او ادامه داد: مربی خارجی از چند جنبه باید مورد بررسی قرار گیرد. اول این که با فرهنگ و آداب و رسوم ما همخوانی ندارد و زمان می‌برد تا به یک تعریف مشترک برسیم. دوم این که اگر مربی خوبی باشد بدون شک هزینه‌های بسیار زیادی را می‌طلبد که شاید از توان فوتبال ما خارج باشد، نکته سوم در این شرایط کنونی به فدراسیون فوتبال ایران باز می‌گردد. در سالی که منتهی به جام‌جهانی می‌شود هنوز تکلیفمان مشخص نیست و رئیس نداریم و امور با سرپرستی اداره می‌شود. حساب‌های بانکی فدراسیون هم بسته شده و امکان جابجایی پول وجود ندارد. از سویی دیگر کدام مربی مطرح در جهان است که این روزها تیم نداشته باشد و به اصطلاح خالی باشد. 

وی تصریح کرد: از سویی دیگر تاکید می‌کنم کدام مربی در جهان است که بتواند این ضمانت را به فوتبال ایران بدهد که حضورش در تیم ملی ایران با صعود ما همراه خواهد بود. به‌نظرم با همه این شرایط باید اسکوچیچ را حفظ کنیم و اجازه بدهیم او کارش را ادامه دهد. به جای آنکه وقت خودمان را این گونه هدر بدهیم بیاییم از زمان بهره برده و با هماهنگی با تیم‌های مطرح، بازی‌های تدارکاتی خوبی را برای تیم ملی در نظر بگیریم. 

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

حقایق را کتمان نکنیم، اگر صعودی راحت داشته باشیم علم ورزش زیر سئوال می‌رود 

درخشان گفت: در مورد بازی‌های جام‌جهانی کافی است یک بازی لیگ جزیره را ببینیم و آن را با فوتبال داخلی خودمان مقایسه کنیم. نمی‌دانم چرا برخی‌ها حقایق را کتمان و یا از آن فرار می‌کنند. اگر قرار باشد برابر انگلستان پیروز از زمین بازی خارج شویم باید تمامی حساب و کتاب‌های ورزشی و علم این رشته را دور بریزیم. البته در هر ورزشی اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد که در هر صد سال شاید یک بار اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: برخی‌ها از فوتبال ایران و نتایج تیم ملی برابر پرتغال و اسپانیا سخن می‌گویند و این شاید سطح انتظارات را بالا ببرد اما فراموش نکنیم ما برابر یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های ملی فوتبال اسپانیا به زمین رفتیم و پرتغال آن هم تیم همیشگی‌اش نبود. از سویی دیگر ۱۱ نفره دفاع کردیم، شاید در نتیجه بد نبودیم اما فوتبال بازی نکردیم و اگر بخواهیم فنی صحبت کنیم باید به همه این مسایل هم توجه کنیم.

ملی‌پوش اسبق تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: در بحث تیم ملی باید به چند مساله مهم توجه داشت، از جمله آمادگی جسمانی و بازی‌های تدارکاتی. اگر نگاهی به ترکیب تیم ملی فوتبال ایران داشته باشید خواهید دید فهرست اسکوچیچ را لژیونرها تشکیل می دهند، همین بازیکنان خطر آسیب دیدگی و مصدومیت هم دارند و اگر اتفاقی برای هر بازیکن بیافتد نظم تیمی دچار اختلال خواهد شد. 

اسکوچیچ باشد یا نباشد؛ مساله این است

پیشکسوت فوتبال ایران به دیگر تیم این گروه هم اشاره کرد و گفت: لیگ آمریکا را ببینید، آن وقت متوجه می شوید ما با چه حریفانی قرار است بازی کنیم. انگلستان به گونه‌ای بازی می‌کند که خواسته یا ناخواسته ما را به عقب می‌راند اما تا زمان داریم می توانیم برخی فاکتورهای خود را ارتقا دهیم تا کمتر دچار مشکل شویم. بازیکنان ما در سطح اول فوتبال دنیا بازی می‌کنند و اگر توان بدنی و هماهنگی خودمان را بهتر کنیم شاید بتوانیم به اهداف خود برسیم. آمریکا نیز از فاکتور قدرت بدنی به خوبی بهره می‌برد و توان آنها بسیار بالاست و اگر این موارد را نادیده بگیریم در جام‌جهانی تاوان سختی خواهیم داد.

وی در واکنش به استفاده از بازیکنان در پست های غیرتخصصی تصریح کرد: در مورد استفاده از بازیکن غیرتخصصی فقط یک مورد شاهد آن بودیم که ایراد هم به آن وارد است چرا که وقتی مربی می داند بازیکنی مثل محرمی را ندارد، می‌تواند از لیگ دفاع راست انتخاب کرده و او به اردو دعوت کند اما اسکوچیچ این کار را نکرد و به نظرم اینجا ایراد کار او بود.

وی یادآور شد: البته جابجایی هم داشتیم که کارایی برخی بازیکنان را کم کرد اما از آن سو هم بازیکنانی داریم که قابلیت حضور در چند پست را دارند که مهدی مهدوی‌کیا یا وحید امیری نمونه‌ای از این بازیکنان در تاریخ فوتبال ایران بوده و هستند و این مربی است که بر اساس برنامه‌ریزی و تصمیم هایی که می‌گیرد از مهره‌های خود استفاده می‌کند.

ارسال نظر