تورم بهای مواد غذایی در انگلیس به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته رسید

تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که تورم قیمت مواد غذایی در این کشور به سرعت رو به افزایش است و به بالاترین حد در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،طبق داده‌های شرکت پژوهشی کانتار که مقر آن در لندن است، تورم قیمت مواد غذایی طی چهار هفته منتهی به ۱۲ ژوئن به ۸.۳ درصد رسیده  است. این میزان ۱.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد و بالاترین سطح از آوریل سال ۲۰۰۹ است.

آمار یادشده بدین معناست که قیمت مواد غذایی، برای مردمی که این روزها با افزایش افسارگسیخته قبوض انرژی و بهای سوخت مواجه هستند سالانه ۳۸۰ پوند افزایش یافته است.

«فریزر مک‌کویت» رئیس بخش خرده‌فروشی شرکت کانتار با بیان اینکه قیمت مواد غذایی در انگلیس به سرعت در حال افزایش است گفت: «این رقم ۱۰۰ پوند بیشتر از میزانی است که در آوریل امسال گزارش کردیم و نشان می‌دهد افزایش شدید قیمت‌ها چقدر بوده و تورم بر این بخش چه تأثیری گذاشته است.»

بر اساس این گزارش، مردم در انگلیس این روزها به طور فزاینده ای از خرید اقلام مارک دار و گران صرف نظر کرده و محصولات ارزان‌تر خریداری می‌کنند. کانتار در همین پیوند گزارش داد که فروش محصولات مارک دار در ۱۲ هفته منتهی به ۱۲ ژوئن یک درصد کاهش یافته است، در حالی که فروش کالاهای ارزان ۱۲ درصد افزایش یافته است.

قیمت‌ها در انگلیس به دلیل تبعات برگزیت، بحران کرونا و شرایط ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های اخیر تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی انگلیس هفته پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹ درصد در ماه گذشته میلادی (آوریل) رسیده است. این رقم علاوه براینکه بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود، در واقع یک جهش دو درصدی را در عرض یک ماه نشان می‌دهد.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۰ درصد می رسد.

دولت انگلیس از سوی احزاب مخالف سیاسی و افکار عمومی تحت فشار زیادی قرار دارد تا از طریق تخصیص بودجه اضطراری، حداقل دستمزدها و کمک‌ هزینه‌های معیشتی برای دهک‌های پایین را افزایش دهد؛ اما تاکنون اقدامی که با نرخ فزاینده تورم در این کشور مطابقت داشته باشد رخ نداده است.

نشریه گاردین ماه پیش در گزارشی نوشت که دوران طلایی مواد غذایی ارزان به پایان رسیده است و از هر پنج نفر، دو نفر غذای کمتری برای گذراندن زندگی تهیه می‌کنند.

ارسال نظر