نصب اسکنرهای فوق پیشرفته برای اسکن پاسخنامه‌های کنکور/مجازات سنگین برای تقلب

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از نصب اسکنرهای فوق پیشرفته برای اسکن پاسخنامه‌های کنکور سراسری ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: باتوجه به افزایش تعداد پاسخنامه‌ها نسبت به آزمون سال قبل امیدواریم درسریع‌ترین زمان نتایج این آزمون را اعلام کنیم.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزارش ایرنا، عبدالرسول پورعباس روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: با توجه به اینکه سال گذشته نتایج آزمون سراسری ۱۷ روز بعد از برگزاری آزمون اعلام شد، امیدواریم با استفاده از اسکنر فوق پیشرفته برای اسکن پاسخ ها که روز گذشته در شهر کرج نصب شد و با سرعت و دقت بالا پاسخنامه ها را اسکن می کند، نتایج را سریع اعلام کنیم.

وی در مورد اسکنرهای خواندن پاسخنامه ها توضیح داد: پنج دستگاه اسکنر هم اکنون وجود دارد که ۲ دستگاه اسکنر آن فوق پیشرفته است و در مجموع با توجه به افزایش تعداد پاسخنامه ها به حدود پنج میلیون پاسخنامه، امیدواریم با سرعت پاسخنامه ها خوانده شود.

رییس سازمان سنجش ادامه داد: برای امنیت و حفاظت آزمون سراسری اقدامات زیادی انجام شده تا آزمون سراسری به درستی برگزار شود.

مجازات سنگین برای داوطلبانی که تقلب می کنند

پورعباس همچنین در پاسخ به سوالی درمورد امکان تقلب در آزمون سراسری اظهار داشت: بعضی از داوطلبان در برخی شبکه های اجتماعی یا کانال هایی عضو هستند که مدعی می شوند، امکان تقلب در کنکور سراسری را دارند.

وی ادامه داد: از این داوطلبان می خواهیم پیش از آزمون از این شبکه ها خارج شوند، اگر داوطلبان یا حتی والدین آنها در این شبکه ها عضو باشند بعد از آزمون دچار مشکل می شوند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور به شخصی سازی شدن پاسخنامه ها و افزایش تعداد آنها اشاره کرد و گفت: دفترچه و پاسخنامه ها صبح روز آزمون به حوزه ها می رسد و از لحظه بازشدن دفترچه به بعد توسط داوطلبان هم سابقه داشته که با روش هایی تقلب صورت بگیرد.

پورعباس درمورد روش های تقلب مانند عکس گرفتن با عینک یا ساعت هوشمند از سوالات و ارسال آن به خارج از حوزه امتحانی برای دریافت جواب ها خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات داوطلبان تحت نظارت شدید مراقبان است و اگر کنکوری ها برای تقلب تلاش کنند با محرومیت ۱۰ سال از آزمون روبرو می شوند و افرادی که داوطلب نباشند و به داوطلبان در تقلب کمک کنند با حبس تا پنج سال و معرفی زیاد مواجه می شوند.  

بازرسی بدنی کامل/ تلفن همراه روشن در ورودی حوزه امتحانی هم جریمه دارد

وی همچنین گفت: ما برای مقابله با این روند تعداد پاسخنامه ها را افزایش دادیم و هر دفترچه بعد از پایان سوالات قبلی به داوطلب داده می شود.

رییس سازمان سنجش به داوطلبان توصیه کرد که تلفن همراه با خود نداشته باشند و درصورت داشتن تلفن همراه آن را خاموش کرده و تحویل بدهند.

پورعباس تاکید کرد: امسال بازرسی بدنی را نیز به شیوه کامل اجرا می کنیم. اگر داوطلبی با خود گوشی تلفن همراه داشته باشد و در ورودی حوزه امتحانی روشن تحویل دهد، باز هم مشمول جریمه می شود زیرا دیده شده به این شکل هم تقلب صورت می گیرد.

وی یادآور شد: با کمک شرکت های دانش بنیان ایرانی دستگاهی ساخته شده که هر نوع امواج ناشی از بلوتوث یا رادیویی را شناسایی می کند. مراقبان در جلسه امتحان این دستگاه را در اختیار دارند و این وسیله امنیت قابل قبولی را برای آزمون فراهم می کند.

رییس سازمان سنجش و آموزش کشور همچنین گفت: نرم افزارهایی هم برای بعد از آزمون سراسری طراحی شده که اگر تقلب روی داده را در زمان آزمون کشف نکنیم، بعد از آن می توانیم متوجه تقلب صورت گرفته بشویم البته این روش های تقلب در ۲ سال شیوع کرونا و به دلیل حذف بازرسی های بدنی بیشتر شد.

بیشترین هدایت تحصیلی توسط بازار کار صورت می گیرد

پورعباس همچنین درمورد کاهش آمار داوطلبان گروه ریاضی و فنی گفت: بیشترین هدایت تحصیلی امروز توسط بازار کار صورت می گیرد، مثلا داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی به دلیل رونق بازار کار رشته های حقوق، روانشناسی و مدیریت مالی رو به افزایش داشته و به دلیل رکود حوزه های فنی و مهندسی و علوم پایه داوطلبان این رشته ها کمتر شده اند. با توجه به رونق اقتصادی در حوزه های دیگر از جمله رشته های فنی و مهندسی دیگر انتظار داریم توازن علایق داوطلبان منطقی شود.

وی درمورد تعداد عوامل اجرایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ نیز توضیح داد: تعداد پاسخنامه ها و دفترچه ها امسال سه برابر و به همین میزان تعداد عوامل اجرایی نیز بیشتر شده است.

اعلام نتایج کنکور حداکثر تا نیمه دوم مرداد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درمورد اعلام نتایج آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: اعلام نتایج حداکثر تا نیمه دوم مرداد، انتخاب رشته حداکثر تا دهه سوم مرداد و نتایج نهایی دهه سوم شهریور خواهد بود.

قرنطینه عوامل اجرایی چاپ دفترچه ها و پاسخنامه

پورعباس در مورد قرنطینه برای رعایت امنیت آزمون نیز اظهار داشت : ۲ نوع قرنطینه برای این عوامل درنظر گرفته ایم، یک نوع قرنطینه از سه ماه قبل و تا ظهر شنبه (۱۱ تیر) ادامه دارد، یک نوع قرنطینه هم از صبح چهارشنبه هشتم تیرماه اجرا می شود که نسبت به قبل حساس تر است.

جوان ترین و پیرترین داوطلبان
وی درمورد توزیع سنی داوطلبان هم گفت: امسال ۲ نفر ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، ۲ نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله، یک نفر ۷۳ ساله و چهار نفر ۱۳ ساله در آزمون سراسری شرکت کرده اند.

رییس سازمان سنجش یادآور شد: این داوطلبان از پنج شهر تهران، شیراز، کرج، آمل، و اردبیل در رشته های مختلف تجربی، انسانی و ریاضی و هنر کنکور شرکت کردند.

تعیین تکلیف کنکور ۱۴۰۲ تا ۱۵ تیر
 
پورعباس همچنین در پاسخ به سوالی خبرنگاری درمورد روند برگزاری کنکور ۱۴۰۲ با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در این آزمون به تاریخچه قوانین موحود در مورد کنکور اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۸۷ در مورد کنکور قانونی تصویب کرد. قانون دیگری هم در سال ۹۲ تصویب و بعد در سال ۹۵ اصلاح شد که بر اساس آن ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی و ۱۵ درصد باقیمانده بر اساس ترکیبی از سوابق تحصیلی و نتیجه آزمون باید تکمیل می شد.

وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبه ای در تابستان ۱۴۰۰ داشت که به امضای رییس جمهور وقت رسیده است، ولی بندهایی از این مصوبه برای اجرا مشکلاتی داشت. ما در نشست های متعدد با کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی این مشکلات را احصا کردیم.

وی تاکید کرد: حذف دروس عمومی از آزمون سراسری و اثر قطعی معدل متوسطه به جای اثر مثبت، مهم ترین تفاوت های این مصوبه نسبت به قانون مجلس بود که ۱۷ خرداد در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: این مصوبه باید توسط رییس جمهور ابلاغ شود، اگر تا بعد از آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ یعنی حدود ۱۵ تیرماه ابلاغ شود، می توانیم کنکور ۱۴۰۲ را بر اساس آن برگزار کنیم و در غیر این صورت شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید تشکیل جلسه دهد و در مورد آزمون تصمیم بگیرد.

پورعباس خاطرنشان کرد: سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری آزمون است و باید زیرساخت ها را فراهم کند، بنابراین موافقت یا مخالفتی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نداریم و فقط باید اطلاع داشته باشیم.

وی همچنین گفت: بر اساس ماده ۹ این مصوبه تمام اختیارات تصمیم گیری در موارد ابهام به عهده شورای سنجش و آموزش کشور است و مواردی مانند ضریب دروس، نحوه برگزاری دو بار آزمون در سال، اثر قطعی معدل پایه دوازدهم و زیرگروه های ازمایشی باید در این شورا تصمیم گیری شود.

طراحی ۱۴ دفترچه و پاسخنامه برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۱

معاون امور آموزش های سازمان سنجش و آموزش کشور نیز در این نشست خبری ضمن تشریح آماری از آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: آزمون در ۴۱۷ شهرستان و بخش و در ۲ هزار و ۹۱۱ حوزه فرعی و اصلی برگزار می شود. درهای حوزه های برگزاری آزمون راس ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح هر روز بسته می شود.

حسن مروتی ادامه داد: داوطلبان گروه آزمایشی هنر روز چهارشنبه (هشتم تیر)، گروه آزمایشی ریاضی و داوطلبان گروه آزمایشی انسانی صبح پنجشنبه (نهم) داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه (دهم تیر) داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی نیز صبح شنبه (یازدهم تیر) سر جلسه امتحان می‌روند.

وی همچنین به افزایش تعداد پاسخنامه ها و دفترچه های هر گروه آزمایشی اشاره کرد و گفت: در مجموع ۱۴ دفترچه و پاسخنامه در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ برای داوطلبان طراحی شده است.

داوطلبان در دو نوبت می توانند معدل خود را اصلاح کنند

همچنین معاون فنی و آماری سازمان سنجش در ادامه این نشست خبری درمورد سوابق تحصیلی داوطلبان اظهار داشت: داوطلبان در دو نوبت می توانند معدل خود را اصلاح کنند؛ یکبار زمان دریافت کارت آزمون از روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور و یکبار هم زمان انتخاب رشته، یعنی کسانی که هنوز معدل پایه دوازدهم خود را دریافت نکرده اند، می توانند با استفاده از این امکان معدل خود را ویرایش کنند.

احسان جمالی ادامه داد: ملاک ما مرحله نهایی است و همان معدل اعمال می شود. همچنین داوطلبان می توانند نواقص یا ایرادات دیگر پرونده خود را نیز مانند سهمیه ها یا سوابق تحصیلی در همین زمان اصلاح کنند.

وی توضیح داد: غیر از تغییر نام، نام خانوادگی و کد ملی بقیه موارد در پرونده الکترونیکی داوطلبان قابل ویرایش است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش و آموزش کشور یادآور شد: اگر هر بخشی از سوابق تحصیلی داوطلبان در هر بخشی موجود نباشد به جای آن نمره کنکور داوطلب لحاظ می شود. همچنین در رشته هایی مانند هنر ارزیابی ۱۰۰ درصد با نمره کنکور انجام می شود.

کنکور ۱۴۰۱؛ تعداد داوطلبان، دفترچه ها و پاسخنامه‌ها و زمان برگزاری

 بر اساس آخرین آمارها آزمون سراسری امسال با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر داوطلب نسبت به سال قبل حدود ۶۳ هزار نفر داوطلب بیشتر دارد، اما با توجه به اینکه داوطلبان می‌توانند علاوه بر گروه اصلی در گروه های هنر و زبان‌های خارجی هم شرکت کنند، در کل تعداد ۱۲۰ هزار شرکت‌کننده آزمون سال ۱۴۰۱ بیش تر از سال قبل و میزان قابل توجه این افزایش در گروه علوم انسانی (۴۲ هزار و ۱۸ نفر) است.

داوطلبان در آزمون امسال برخلاف آزمون سال ۱۴۰۰ که پنج دفترچه و پنج پاسخنامه داشتند،  ۱۴ دفترچه و پاسخنامه دارند. برای گروه‌های آزمایشی انسانی، علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی دو دفترچه و دو پاسخنامه برای دروس اختصاصی اما برای گروه تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه اضافه هم برای متقاضیان سهمیه بهیاری و برای آزمون‌های هنر و زبان نیز هر کدام یک دفترچه و یک پاسخنامه طراحی شده است.

کنکور ۱۴۰۱ طی چهار روز و از روز چهارشنبه (۸ تیر) در گروه آزمایشی هنر با شرکت  ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب آغاز می‌شود. داوطلبان گروه های آزمایشی علوم تجربی و ریاضی و فنی نیز صبح پنجشنبه (۹ تیر) به رقابت می‌پردازند،  ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر در گروه آموزشی علوم تجربی و ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ در گروه ریاضی و فنی در آزمون سراسری امسال شرکت دارند.  داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی نیز صبح جمعه (۱۰ تیر)  در آزمون سراسری شرکت می‌کنند.  در این گروه ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ داوطلب شرکت کرده‌اند.  

ارسال نظر